Uppgradera Vodafone-Magic ("32B") till Sense - bra eller dåligt?

Diskussion i 'Magic' startad av Xboy, 10 feb 2010.

1. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Som Swedroid rapporterat har HTC till slut även släppt Sense-gränssnittet till oss som har Vodafone-köpta Magic-telefoner (även kallade "32B"). I vanlig ordning säger man i princip ingenting om vad förändringarna innebär, så jag hoppas att forumet kan stå till tjänst med att klargöra några frågor (som jag tror jag delar med flera andra):

1. Det har spekulerats att Sense-uppdateringen är byggd på Android 1.5. Är denna uppgift officiellt bekräftad, eller är det bara gissningar?
    2. Min telefon har just nu Android 1.6. Om Sense-uppdateringen verkligen innehåller 1.5, vad innebär detta konkret för mig? Slutar några program att fungera? Tappar jag vissa finesser? Vilka, isåfall?
    3. Google skickade min uppdatering från 1.5 till 1.6 i höstas "over the air" (OTA). Om jag installerar Sense-uppdateringen, betyder det att jag kommer att tappa denna möjlighet om Google bestämmer sig att "trycka ut" Android 2.x till Google-brandade Magic-telefoner i framtiden?
    4. Om jag bestämmer mig för att installera Sense, kan jag i senare skede återställa telefonen till Android 1.6 i precis det skick jag har den nu?
    Alla svar uppskattas, men eventuella gissningar och spekulationer bör tydliggöras för att undvika ytterligare förvirring/ryktesspridning.

2. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    1. Det finns ingen version av Sense som fungerar på annat än 1.5 (utom den till Tattoo). HTC har också sagt att de skulle hoppa över 1.6. Mer tydligt blir det inte.

2. Du tappar alla nyare Google-apps som Goggles och nya Maps samt en del andra apps slutar fungera. Du tappar också stöd för VPN, WPA Enterprise (tror dock HTC kan ha lagt till det själva) samt en del ändringar i Settings (visandet av vad som dragit mest batteri exempelvis) och en del prestanda troligen.

3. Skulle tro att du tappar OTA-uppdateringarna ja eftersom dessa skulle vara inkompatibla med din Sense-rom och det faktum att de andra Sense-mobilerna inte har det vad jag vet. De kör en värdelös uppdateringsmetod som kräver både en dator (med Windows) och tvingar en wipe.

4. Skulle tro att den inkluderar en ny så kallad Perfect SPL då de andra uppdateringarna från HTC till deras andra telefoner gjort det. Denna går vad jag vet just nu inte att nedgradera från, även med goldcard, så du förlorar möjligheten till root tills att någon lyckas hitta en image som går att nedgradera till. När någon rootat denna uppdatering i en update.zip utan en Perfect SPL och du rootar din telefon skulle du kunna testa den som du vill. Tills dess bör du nog sky den som pesten.

3. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    blunden, tack för ditt svar. Får jag gå på dina uppgifter låter det som att det finns all anledning att undvika den här uppdateringen, trots att man lockar med Sense. Bara att invänta HTC och Googles kompakta tystnad, med andra ord :/.

4. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Jag vill verkligen ha Sense, kan ingen skillad person (kanske på xda) bygga en komplett 2.1 med Sense till min telefon nu med en gång?

Omöjligt..

5. dani3l

dani3l Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu är det ju faktiskt så att man redan rullat ut 1.6 till 32B via OTA vilket gör det hela lite märkligt om man nu ska gå tillbaka till 1.5 men med lite lull-lull.

Last edited: 11 feb 2010
  6. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    ... vilket också är anledningen till att jag frågar mig om det kostar mer än det smakar. Att tvingas nedgradera från en redan gammal Android-version till en ännu äldre känns märkligt. Av den anledningen frågar jag mig om Sense-uppdateringen gör att Magic 32B-folket målar in sig i ett hörn och inte längre kommer att kunna ta mot OTA-uppdateringar av Google. Någonstans hoppas jag ju så klart att Android 2.1 lurar i en framtida officiell OTA-nedladdning.

7. Dennis

Dennis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon som fått ner den ännu?

8. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det är jag mycket medveten om. Hade/har själv haft en svart Magic (Vodafone-brandad) sedan förra sommaren. :) "Man" i detta fall är dock Google, inte HTC, just eftersom Vodafone-varianten är en Google Experiance-telefon vilket den svenska inte är.