Uppgradering till 2.2 eller 2.3?!

Diskussion i 'Blade' startad av patman, 17 jun 2011.

1. patman

patman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej all kunniga!

Är total nybörjare på hela Android-grejen och blir mest bara förvirrad av att läsa alla fackuttryck på forumet, däremot är jag intresserad av att uppgradera min Blade till Android 2.2 eller "ännu värre".

Saken är den att jag har en finsk Blade (köpt från Verkkokauppa, samma som NetOnNet typ..) som alltså inte är operatörsbunden eller nåt sånt.

Min fråga är hur jag skall gå till väga för att uppgradera den från 2.1 som den var från början till 2.2 eller 2.3 samt till vilken "release" ni tycker jag skall uppdatera?

Det jag skulle vara tacksam för är alltså en riktig "newbie-guide" till hur jag bör gå till väga, om det alls går vill säga.. Har som sagt var surfat runt lite här på forumet men måste tyvärr säga att jag inte fattar så värst mycket av alla uttryck som används så är det nån som kan hjälpa mig så vore jag väldans tacksam för det!

2. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Hejsan!

Det första du bör ta redan på är om du har en gen1 eller gen2 lur, använd mr pigfish om du är osäker (tror den finns på market, annars finns den på modaco iaf).

Länk till tråd med mycket matnyttigt om flashning av gen1: http://android.modaco.com/content/z...o-install-a-custom-rom-on-the-zte-blade-gen1/

samt gen2: http://android.modaco.com/content/z...-custom-rom-on-the-zte-u-v880-or-gen2-device/

Alla roms är inte kompatibla med de olika generationerna som finns, så försäkra dig om att just den du flashar är det. Brukar oftast stå i topic titeln.

Har du en gen1 har du även alternativet att använda dig av TPT, vet att det finns ihopbakade TPTer som samtidigt som de uppgraderar luren till gen2 även flashar in cm7. Inte kikat så mycket på just TPT roms då jag använder mig av clockworkmod generellt sett, undantaget nu när jag gick över till just cm7 då jag var tvungen att uppgradera till gen2 av kompatibilitetsskäl. Fördelen med just wbaw's TPTer i länkarna nedan är att ifall du skulle vilja gå tillbaks till gen1 av någon anledning så är det lätt att återställa.
    http://android.modaco.com/content/zte-blade-roms-rom-customisation/337798/gen1-to-gen2-tpt-upgrade/
    http://android.modaco.com/content/z...m-7-0-2stable-nxx-tpt-image-for-easy-install/

Vilken rom du skall köra du skall köra är högst personligt, generellt sett:
    SS (eller annan custom 2.2a) - Stabil, bra batteritid.
    CM7 - Lite fler funktioner, snäpper vassare prestanda.

Nu är det inte så att det är enorm skillnad i prestanda (förutom i just spel), annars märks lite här och där. Verkar dessutom vara högst individuellt hur folk upplever (verkar fungera olika bra av någon anledning om man får tro på omdömena på forum) cm7, för vissa är batteritiden nästintill katastrofal, samt luren riktigt buggig. Själv så märker jag inte märkvärdigt mycket buggar, och inga "dealbreakers" så att säga, batteritiden må vara sämre än SS, men den är absolut inte katastrofal i mina ögon. Gillar du att pilla, samt de andra fördelarna och är beredd att allt kanske inte funkar till hundra kan det vara ett bra alternativ, annars kanske hålla sig till SS? Personligt som sagt...

Tror det ska ge dig någonstans att börja, annars är det bara att hojta till så hjälper säkert någon till. Finns troligtvis en hel del information i trådarna på detta forum också då dessa frågor dyker upp lite titt som tätt.

3. vEX

vEX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

4. Skogstobbe

Skogstobbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

det finns omkring 50trådar om det är , snälla lär dig söka