Hej! Jag har lite av ett dilemma...
Det är så att en bekant till mig har hittat en Android telefon. Jag känner inte till omständigheterna kring hur eller var exakt han hittade den. Men han har lämnat in den till Polisen. Polisen har i sin tur konstaterat att ägaren inte kan fastställas och lämnat ut den till upphittaren. I lagens namn så tillhör den nu upphittaren. Så vitt jag vet.
Nu vill han att jag ska "fixa" den åt honom. För den är PIN låst, och han är tekniskt okunnig för att göra det själv. Man kan fabriksåterställa telefonen förstås. Då försvinner PIN koden och han kan börja använda telefonen som sin egen. Men då försvinner också all data på telefonen. Det är mitt dilemma nu. Ska jag hjälpa nya ägaren att komma åt sin nya telefon och radera gamla ägarens data från telefonen? Eller ska jag själv göra ett försök att hitta gamla ägaren, eller åtminstone rädda personlig data?
Jag har ingen anledning att misstro upphittaren i det han har berättat för mig. Han är inte tekniskt kunnig. Men han har hjärtat på rätta stället. Han har gjort allt rätt, så gott jag vet. Han har lämnat in den till Polisen, som man ska göra, och så som jag själv hade gjort om jag hittade något så värdefullt. (Jag har hittat en MacBook Air en gång och lämnat in den till Polisen. Jag har inte begärt hittelön, dels för att den tillhörde en skoltjej, dels för att det var en Apple produkt!) Jag har Polisens ärendenummer och beslutet om utlämnande i pappersform! Så det står där svart på vitt att telefonen har varit hos Polisen!
Däremot så har jag anledning att misstro Polisen! De har inte gjort ett ordentligt jobb känns det som. Nu har jag inte alla datum här till hands, men det tycks som att de inte ville äga ärendet (och problemet). De har lämnat ut godset för tidigt tror jag. Sedan så skriver de i beslutet att det har stått någon text på det tillhörande mobilskalet, men att det har nötts bort. Det är knappt så man kan se något längre, men jag tycks också kunna urskilja delar av bokstäver som troligtvis var skrivna med någon lackpenna eller vad det nu kallas... såna som man kan märka bildäck med... för ytan på skalet är i svart läder och det kan man inte skriva på med vanliga pennor. Men när jag startade upp telefonen så kunde jag få fram ett förnamn och ett efternamn! Men det ser man bara om man navigerar in på nödnummer och nödinfo. Har inte Polisen sett det här? Jag undrar.
Så det jag har att gå på är två stycken IMEI nummer, förnamn, efternamn, och ort. Det finns inget SIM kort. Det fanns det inte när den kom in till Polisen heller, det har de noterat. IMEI numren är inte spärrade. I alla fall inte utifrån de uppgifter jag kunde få fram utan att själv vara operatör med direktåtkomst till IMEI databasen. Jag har varit i kontakt med
Comviq för att höra om och i så fall hur de skulle kunnna hjälpa till att hitta ägaren. Men de kan inte lämna ut information om abonnenter fick jag veta. Förståss! Inte minst med GDPR förordningen på plats, och med företag och en allmänhet som tar sekretess och integritet på allt större allvar. Jag erbjöd mig själv att komma in med telefonen i en
Tele2 butik eller att skicka in den med posten, så kan de ta saken i egna händer och lämna ut till den rätte ägaren. Jag erbjöd även att lämna ut mina egna kontaktuppgifter. Men det kunde de inte göra. Kunde inte?... eller ville inte? Where there is will, there is a way! Men de har bekräftat för mig att IMEI numren inte var spärrade. Man ska lämna in den till Polisen har de sagt.
Jag vill inte att det här ska bli enbart en diskussion om moral! Telefonen har som sagt redan varit ett varv hos Polisen. Det finns det papper på. Men varför kan inte Polisen göra mer? Saknar de kompetens? Har de ont om tid? Pengar? Teknik? Förråd? Har de tillgång till IMEI databasen? Det är en sak som jag har funderat över länge. Någon som vet det? Måste Polisen alltså gå via operatörerna för att matcha ett IMEI mot ICCID och mot ett telefonnummer och däreigenom också ett personnummer? Den här telefonen är inte ens gammal! Det är förra årets modell (2023)! Det är ett perfekt tillfälle att dra fördel av den nya lagen som kräver att även kontantkort registreras på personnummer! På så sätt kommer lagen till nytta även för oss laglydiga, inte bara för att jaga brottslingar som ordnar knarkaffärer via SMS. De stora bovarna har för länge sedan bytt till EncroChat och andra sätt att undkomma Polisens radar och rättvisa. (Sverige ligger ett par år efter när det gäller den saken!)
Jag hoppas verkligen att Polisen inte sitter och bygger egen IMEI databas! Alltså jag menar att om ägaren inte har förlustanmält sin telefon och registrerat IMEI numret i en polisanmälan, att Polisen då inte kan söka upp dessa för att hitta ägaren. Jag anar alltså att de inte ens försöker kontakta operatörerna för att matcha IMEI numret eller ICCID. Inte om det inte handlar om grova brott.
Finns det någon anslagstavla av något slag online där folk kan eftersöka borttappade saker och även publicera saker de har upphittat? För hela Sverige? Någon nationell databas kanske? Polisen borde ju ha en sådan. Jag vet att folk brukar skriva på Facebook när de har tappat saker eller hittat saker. Det finns också grupper som utbyter den typen av information. Men Facebook är totalt värdelöst när man vill göra en fritextsökning för att hitta specifika inlägg med nyckelord, eller ens för att genomsöka en persons profil efter nyckelord. Grupperna för borttappade och upphittade saker som finns där fungerar mest som en hobbyverksamhet, med några få engagerade deltagare. De har inte tillräckligt bred spridning för att man ska ha chans att hitta rätt ägare. Ärligt talat, vem ägnar tid och energi åt att hitta någon annans borttappade saker? Det är bara idioter som jag. Och de som har tappat något kommer bara publicera där en gång kanske i hela sitt liv, om de inte är så klantiga eller olyckliga att de tappar bort saker hela tiden. Det är inte många som kommer komma tillbaka till gruppen för att hjälpa någon annan att hitta sina ägodelar.
Hur ska man ens veta vem som är den rätte ägaren? Det sista jag vill är att 100 personer ska höra av sig och säga "den är min"! Jag måste kunna säkerställa det på något sätt. Med PIN koden kanske? Då är det ju lite moment 22. Det är inte säkert att den rätte ägaren vill lämna ut PIN koden till mig, av rädsla för att jag ska komma åt deras data och sälja vidare eller göra något annat dumt. Det är inte min avsikt, men det vet inte ägaren.
Det bästa jag kan göra är nog att skapa en lista med namn och telefonnummer, och börja ringa runt till folk med samma förnamn och efternamn. De är bara 300 stycken enligt Ratsit (av de som har publika personuppgifter). Men jag vet inte om jag verkligen orkar. Jag kollade på det lite snabbt, och många har inte publicerat sitt telefonnummer. Så då får jag sitta och klistra frimärken och skicka brev till dessa. Vem ska betala mig för besväret? Jag har verkligen inte tid för det. Så jag kan förstå Polisen där om de gjorde en snabbvändning med det här ärendet. Även om de får en lön för besväret i slutet av månaden. Själv är jag arbetslös! Samtidigt så vill jag hjälpa den rätte ägaren att få tillbaka sin telefon, eller åtminstone rädda all personlig data, packa och leverera det som ZIP fil eller liknande. Jag vet hur jävligt det är när man förlorar allt i ett ögonblick, för en av mina gamla telefoner bara dog en dag. Om jag kan hjälpa någon att återfå sin data så vill jag gärna göra ett försök.
Låt den här berättelsen vara en påminnelse till er andra! Se till att skriva vem ni är, ange nödkontakter eller lämna meddelande om var man kan få tag på er för att lämna över er telefon. Tro det eller ej, men det finns fortfarande ärligt folk som vill göra det som är rätt. Sedan nästan två år tillbaka, sedan min gamla telefon dog, så har jag faktiskt en textsträng som snurrar längst ner på låsskärmen där det står på engelska att om telefonen upphittas så ska den lämnas över till Polisen för hittelön. Men jag börjar nu tvivla på om det har önskad effekt, även om den kommer in till Polisen. För Polisen verkar bara lämna ut den till upphittaren om de inte kan fastställa ägaren. Och för att fastställa ägaren och göra det lätt för Polisen, så ska du i deras mening ha ditt namn, adress, elller personnummer utskrivet på papperslapp intill telefonen, ditt körkort, din plånbok och annat om du har det... kontanter? De är konstiga! Polisen allltså. Om ni vet bättre hur det här fungerar så får ni gärna berätta, jag är jättenyfiken. Man vill ju tro att om den lämnas in till Polisen så ska de med sina befogenheter och verktyg kunna lokalisera ägaren. Men så är det alltså inte. Det konstiga är att det här inte är ett guldsmycke eller en sten! Det är en typ av elektronisk kommunikationsutrustning, med många olika typer av identifierare, så som serienummer, IMEI, ICCID, m.m. men ändå så kan de inte fastställa ägaren? För mig är det svårt att tro. Varför är då de "bättre insatta" rädda för att Google och operatörer känner till deras IMEI nummer? Visst, de kanske känner till numret, men de använder det till egen fördel, inte för att Polisen eller du som slutanvändare ska kunna använda systemet för att hitta din tappade telefon til exempel. Det är ju till operatörens förödel när du måste köpa en ny telefon.
Click to expand...