Upphovsrätt på Youtube

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ior, 15 maj 2012.

1. Ior

Ior Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag laddade nyss upp ett litet klipp på Youtube. Klippet visar mig och min kompis som fånar oss lite till en låt (just for fun så att säga) och när jag skrev taggarna så skrev jag både artistens namn och låttiteln för att från början visa att jag inte menat att inkräkta på upphovsrätten. Har verkligen inte lust att bli stämd... Låten ägs ju av Sony liksom, och i mitt klipp hör man låten tydligt. Är lite kasst ljud då och då men man hör ändå vilken låt det är. Skrev också i beskrivningen av videon att jag inte menar att inkräkta på upphovsrätten och att det bara var en fan video.
    Iallafall, rätt snart efter uppladdningen av klippet matchades innehåll från tredjepart i mitt klipp. Antagligen gick det så snabbt eftersom jag döpte klippet till nästan samma som låtens titel.
    Det kom en automatisk anmälan från Sony ATV Publishing som jag genast godkände eftersom det är dem som äger upphovsrätten till låten. Det står låttitelns namn och att den ägs och administreras av Sony ATV.
    Min fråga är då:
    Innebär detta att Sony ATV Publishing nu äger mitt klipp...?
    När jag kollade på videoklippet och hade stängt av Ad Blocker i Chrome så såg jag även att det visades en sådan där irriterande annons i börjans av klippet. Innebär det att Sony låter mig ha kvar klippet där låten hörs i utbyte mot de där annonserna???
    Jag tjänar ju inga pengar på videoklippet själv, laddade upp det bara för skojs skull, men jag kan tänka mig att reklamannonserna ger Sony lite cash, eller???
    Någon som har koll på Youtube och petiga upphovsrättsregler???

2. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    http://www.youtube.com/t/terms

3. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jo det läste jag innan jag laddade upp klippet. Blev dock inte så mycket smartare av det, bara mer förvirrad.

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 253

MINA ENHETER

5. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Aha! Den sidan hade jag inte kollat ännu. Tack, det där gav en hel del svar :)
    Ja men då verkar det som om min fina lilla film där jag och en kompis fånar oss till en låt får ligga kvar på Youtube :D

Om jag inte tar bort den då... Vi var ju allt annat än nyktra när vi filmade ;)

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag har flertalet klipp som inkräktar på ett eller annat företag. Ibland genom att en låt hörs i bakgrunden och andra gånger då jag själv lagt in låten.

Det händer ingenting förutom att du antingen får lite reklam vid din film, ljudet tas bort (hänt i en av alla mina filmer) eller att klippet spärras i något land (oftast Tyskland). Detta står också när du laddat upp klippet och ljudet i klippet tillhör något skivbolag. Fast på engelska. Det står första och främst att du inte behöver göra något och att ditt klipp kommer att vara kvar med någon av ovanstående varianter.

Det vanligaste är att det bara spärras i vissa länder och att det kan komma upp en länk till vart man kan köpa musiken.

7. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Så det var bra att jag godkände den där länkningen till tredjepartsinnehåll? Blev lite osäker på det i efterhand, blev typ superparanoid och trodde jag hade godkänt att bli stämd av Sony, hahaha :D:D
    I mitt klipp hör man låten i bakgrunden, är en låt med mycket bas så på sina ställen är det ju "sprakigt" ljud. Hela låten är inte med heller, första minuten saknas. Tror du att mitt klipp kan spärras p.g.a. det?
    Varför spärras det i just Tyskland förresten? Usa är det väl som har de mest anala upphovsrättsreglerna?

8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja det kan enkelt spärras för det.

Vet inte varför det alltid spärras i just Tyskland. Det brukar bara vara så.

9. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Ah okej. Då får jag väl vänta och se. Märkte nyss att klippet inte längre har någon miniatyr. Finns dock kvar med oförändrat ljud.
    Hmm :ehm:

10. SooDroid

SooDroid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

"Jag tjänar ju inga pengar på videoklippet själv"
    Detta har ingen roll, du får inte göra detta utan godkännande ifrån upphovsmannen.
    Folk tror också att man kan göra det om man lägger till vem som är upphovsman, men det får man heller inte då man fortfarande måste få godkännande ifrån denne.
    Man får heller inte göra det och sedan skriva en disclaimer, typ "Om du är ägaren till denna musik, meddela mig om du vill att jag tar ned den så gör jag det".. detta gäller heller inte, vilket många tror.

Men att bli stämd av Sony i ditt fall behöver du ju inte vara orolig för då de har större bovar att ta hand om..

Morgan