Uppkopplade bilar som slutat fungera då 3G-nätet släckts.

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Henrik_A, 6 jan 2026 kl 14:48.

1. Henrik_A

Henrik_A Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    189
    Telefon:
    OnePlus 13

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 13
    "Låter dig kommunicera med din bil för att hantera laddning (för elbilar/hybrider), fjärrstyra klimatanläggning, planera resor, få servicepåminnelser och optimera din körning, vilket ger dig ökad kontroll och en enklare bilupplevelse. Appen är en del av Toyotas "Uppkopplade tjänster" och fungerar för berättigade modeller med Toyota Smart Connect eller liknande uppkopplade system"

Tänkte vi kunde starta en tråd om bilmodeller och fabrikat som slutat fungerat i och med 3G avstängningen!

Min Toyota från 2019 är helt nedkopplad från och med 1 december 2025, ingenting i appen fungerar så det blir väl att avinstallera den. Antagligen fungerar fortfarande e-call då det går över 2G-nätet men alla uppkopplade övriga tjänster är borta.

Innan kunde man fjärrändra inställningar och skicka dem till bilen, även GPS-data kunde skickas så att bilen var redo när man startade, man fick lite data om hur många mil som körts innevarande månad, bensinförbrukning, medelhastighet och annat. Servicemeddelanden och även en sådan sak som att hitta sin bil kunde vara praktiskt på stora parkeringsplatser (även som stöldskydd då man såg vart bilen befann sig).

En massa andra mer eller mindre nyttiga detaljer har bara försvunnit alltså!

Deras kundtjänst ger bara svar som "Vi har fått till oss att detta ska fungera tills 2027 när 2G/3G släcks" (de förstår inte att 3G redan är släckt alltså) och "Du får kolla med din återförsäljare" (Serviceavdelningen för min app hänvisar alltså problem med appen till bilförsäljaren) så det är ju lite ridå ner där.

Undrar därför vilka andra bilmodeller och märken som blivit drabbade av nedstängningen!

Last edited: 6 jan 2026 kl 15:01
    bernard gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 266
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vilken Toyota har du?

3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 096

MINA ENHETER

I min värld så bär mobiloperatörerna 0 % ansvar för detta problem, eftersom det är helt nödvändigt att stänga de gamla näten, vilket varit känt i många år att det kommer ske. Medan biltillverkarna bär 100 % ansvar för att uppgradera och underhålla sina system så att de fungerar med modern teknik.

Att ta fram någon uppgradering till bilar så att de får 4G/5G-anslutning kan knappast vara någon omöjlig uppgift. Sen om ägaren får betala en avgift för att installera den nya komponenten hade jag väl inte tyckt vore orimligt, kostnaden kan knappast bli så hög för en massproducerad komponent och sett till en bils värde borde det vara en måttlig kostnad.
    Någon som vet, har biltillverkare börjat ta fram såna uppgraderingar? Det är ju enda sättet att lösa detta problemet, och det förvånar mig att så lite press har satts på biltillverkarna i den frågan såvitt jag kunnat se. Istället verkar de nonchalera frågan och inte bry sig om att bilar de sålt tills alldeles nyligen får försämrad funktionalitet.