upplåst boot loader och ICS..

Diskussion i 'Xperia ray' startad av mixchemical, 15 dec 2011.

  1. mixchemical

    mixchemical Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Läste nyss en post på SE's dev blogg att man kan INTE ladda ner deras officiella ICS uppdatering ifall man har låst upp boot loadern. " ....Also, if you unlock the boot loader, you will not be able to download and install the final Ice Cream Sandwich software upgrade from Sony Ericsson...." står det i deras disclaimer. '

    Nu har ju jag, och många andra, låst upp boot loadern. Är det kört för oss då? Känns smått värdelöst att inte kunna uppgradera till ICS när det väl släpps.

    Finns det något man kan göra åt "problemet"?

    MVH
     
  2. Tox

    Tox Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du kan tyvärr inte låsa din bootloader igen och komma undan problemet på det viset.
    Däremot skulle jag tro att det inte dröjer innan en fix, om än inofficiell, kommer för de med upplåst bootloader.

    Man får ju en annan fundering när man hör det här;
    Kommer ICS-uppdaterade enheter gå att låsa upp i efterhand?
     
  3. mixchemical

    mixchemical Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Känns ju lagom surt att det är så. Har ju läst rätt så mycket om att man kan råka bricka telefonen via vissa uppdateringar etc.

    Riktigt tråkigt att detta inte visades upp mer i förväg, alltså informationen, då hade jag definitivt avstått att låsa upp boot loadern.
     
  4. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Går att låsa bootloadern igen på arc m.fl så det lär gå även på ray. Dock tappar man DRM filerna.

    Bootloadern har inget med ICS direkt att göra så den kommer garanterat gå att låsa upp även med ICS.
     
  5. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Det enda man inte skall göra är att uppdatera OTA.
    Och detta står klart och tydligt i den infon som finns på sidan där man får koden för att låsa upp bootloadern.

    Så länge som man uppdaterar via PCC eller SEUS så spelar det ingen som helst roll om man har upplåst bootloader eller ej.
     
  6. mixchemical

    mixchemical Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad innebär just det? Vad förlorar jag på just att DRM filerna förloras? Nu är det redan kört men, är det något vardagligt som inte går att använda i min RAY? Eller var det bara något SE specifikt?
     
  7. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    DRM filerna användes till trackID. Men eftersom det numera går att ladda ner via market så är det ganska meningslöst att ha
     
  8. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Det kommer ändå inte ta så lång tid innan en stock 4.0.1 (troligtvis nordisk eller europeisk) rom dyker upp på xda. Dom flesta som låst upp bootloadern har med största sannolikhet tillräckligt med skills för att flasha in den med flashtool.
     
  9. Droid119

    Droid119 Guest

    låser du inte bootloadern via fastboot? Eller kanske inte funkar på SE men..