Upplevda surfproblem = hackad?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Trucker, 11 sept 2014.

1. Trucker

Trucker Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Info:
    24/7 dockad i DEX som desktop-mode.
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Smartphone+läsplatta+tangentbord
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Hej!

Igår på eftermiddagen surfade jag via mitt TELE2 uppkoppling , och skulle öppna nyhetsbrev från IDG i webbläsaren (Chrome)

de stannade direkt och sa hoppsan

den här webbsidan är inte tillgänglig (nätverksfel 2, 101, 102, 104 och 324)

Hemma sen på mitt WiFi var det samma sak! Prövade även den andra
    inbyggda adroid-webbläsaren i min Asus.
    Det går dock komma ut på nätet uppenbarligen, bla Play butiken mm. Men verkar helt fuckad browsers båda två... Nollställde cacheminnet i Chrome appen och startade om hela telefonen utan framgång.

- Vad är det för problem? Något nationellt fel någonstans som andra också upplevt. Googles DNS osv?

-Om vi utgår från worst-case-scenario.
    Att min telefon har något skadligt i sig, vilka åtgärder skall jag nu ta?

/Ska ju inte tro eller hoppas man är statistiskt säker och inte drabbas för sanningen är ju att jag kopplat upp mig mot en hel del publika nätverk genom åren. WiFi hos bekanta som sitter med trojaner och rootkits så deras router är säkert spoofad likewise...men av lathet tar man ju bara WPA nyckeln och nyttjar nätet när man behöver det. Tänker aldrig på säkerhet, vpn eller så...

Har inte laddat ner något antivirus än, kollar på F secures utgåva som Telia brandar om till SäkerSurf då jag tror den ingår som kund. Den är väl bra?

Frågan är om det kan åtgärda skit som redan hamnat i telefonen?

Hur gör ni för att säkert, med kontroll på trafiken koppla upp er mot WiFi ?

Jag känner det så splittrat och kontraproduktivt i androidvärlden för allting löser folk med appar. quickfixes. Det är säkert 10 appar jag har som kanske egentligen inte borde ha installerats ur säkerhets/integritets hänsyn. Men den informationen är ju redan förlorad och svår att ändra på nu.

De sista apparna jag installerat är typ: Täckningskollen, SparaKvittot, SvtPlay,

Men åter till dilemmat jag vill belysa:
    Ex: Jag vill ha en frän Wifi-scanner som löses med appX

-som i sin tur vill läsa mina SMS, systemkontroll, behörigheter. Vilket gör att man får osäkerhetsmoment om vad appenX gör

- så man installerar en ny app som övervakar telefonens trafik. Men vet man ens var den lägger sig ? Före/efter alla andra appar? å så vet man inte vad denna appen gör. Jag tror att man måste anamma Less is More.

= Föreslå hur jag ska ta kontroll över min androidtelefon nu en gång för alla.
    Less is more, ingen root, men säkerhet och koll på allt som händer. Allting från nätverksklient-VPN-Wifi verktyg till webbläsare - inställningar - hur hämtade filar hanteras - karantän- pdfer? - övervakning av resurser o s v .

2. improwise

improwise Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Jag tror att chanserna för bra svar ökar om du redigerar ditt inlägg lite och ställer några få genomtänkta frågor isf mängder med diffusa frågor

3. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Testat andra browser? Dolphin, Firefox o.s.v.
    Kan vara det är låst till använda proxy vid uppkoppling. Avinstallera (uppdateringar brukar det kallas) och återinstallera (uppdatera) webbläsarna.

Gå in i Wifi inställningar, långtryck på din wifi nätverk - avancerade alt. och titta på det inte används proxy.

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om den uppför sig konstigt så börja med en fabriksåterställning och se om det hjälper.