Diskussion: Upplever ni att AMOLED skärmen på GNOTE blivit sämre med tiden ?

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av Oceanic, 3 jun 2012.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 361
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det är välkänt sedan tidigare att den främsta nackdelen med AMOLED är livslängden, jag köpte min GNOTE i November, och det är svårt att säga om jag redan ser att den blivit sämre, jag tror jag upplever det, men kan vara placebo också, skulle vara mkt intressant att jämföra med en sprillans ny GNOTE.

Jag antar att det som kommer försämras med tiden är främst ljusstyrkan ???
    Jag själv upplever att min GNOTE är något mörkare än när den var ny...
    Ibörjan körde jag alltid med högsta ljusstyrkan, då det räckte en hel dag.
    Men nu kör jag automatic, visst det är nice med högre brightness vilket speciellt gör det lättare att läsa text när man surfar, men det förkortar också livslängnden på skärmen...

Samsung själva säger att skärmarna är gjorda för att hålla 18 månader,
    Men detta får man verkligen ta med en nypa salt, många faktorer avgör livslängden, framförallt vad man kör för brightness, vissa kör 100% hela tiden t.e.x, hur mycket surfar du ? att surfa innebär att skärmen exponeras för mkt vitt ljus... vitt är skärmens värsta fieende...

Vore intressant om någon jämför sin gammla GNOTE med en sprillans ny.

Last edited: 3 jun 2012
  2. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Jag upplever ingen skillnad men har inte jämfört sida vid sida med en ny. Men 18 månader och sedan är skärmen färdig enligt samsung? Det är ju inte alls bra. Tur att garantin är på 24 månader.

3. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    18 månader? Det måste ju avse när skärmen är tänd och används. Den kan ju rimligtvis inte åldras när den är släckt. Och arton månader aktiv användning är rätt lång tid. Om man säger att 18 månader är cirka 550 dagar och det är ju som bekant 24 timmar per dag så får man en livstid på 13200 timmar.

Det är ju mer än vad Samsung sa om min plasma som jag köpte för 4 år sen, 10000 timmar sa de om den. Den är nu uppe i 15000 timmar och den har fortfarande bra bild.

Har svårt att tro att amoled skärmen i noten kommer att dramatiskt förändras till det sämre inom garantitiden i alla fall inte på grund av de skäl som nämns ovan.

4. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Förmodligen gäller det att efter 18 månaders vanlig användning kommer färgen och ljusstyrkan inte garanterat vara precis som när den var ny. Inte att den slutar fungera eller är att den blir undermålig efter 18 månader. Kanske dör ett par pixlar, kanske ändras färgtemperaturen något. Inget märkvärdigt egentligen.

5. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 361
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Frågan är hur dom har räknat ut livslängden isånnafall, jag är nästan helt säker på att dom inte räknat med att folk har sin skärm tänd 24 timmar om dygnet. Dom har räknat med att dom flesta använder standard inställningen och automatic brightness tror jag..är iofs nog bara samsung so som vet..

6. TMH

TMH Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Det vet i fan. Jag e övertygad om att dem mätt skärmens maximala aktiva tid. Dem kör inte efter en mall (av normalt användande), det tror jag inte. När en telefon utvecklas så testas den efter en kravspecifikation med en parameter, typ tid (DYGN) för skärmens livslängd. Sen kör dem den i labb så långt den orkar. Ofta accelererar dem testet, med t.ex. 200% ljusstyrka för att påskynda testet om de vet hur det påverkar livslängden. Det tror jag...