Upplösning eller färger?

Diskussion i 'Allmänt' startad av teddyjohan, 4 jun 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min mobil kör Android och har QVGA på en 2,8" skärm på 65K färger! Upplever själva grafiken i systemet som överlag riktigt bra, men foton (och bakgrunder) ser förjäkliga ut. Bilderna är gryniga och påminner om de bilder man kikade på farsans gamla 386:a när PCn var ny på 90-talet.

Min fråga är, beror detta på upplösningen eller på färgerna?

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Färgerna.

3. Mr_Miyagi

Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det kan bero på hur bildförminskningen sker. På min legend är bilder ofta riktigt fula delvis pga av att de använt dåliga algoritmer (men snabba) för att förminska bilder så att de får rätt storlek på skärmen.
    En annan grej kan vara att gamman är för högt ställd. Det är den på många telefoner, min gamla SE telefon samt min nya HTC Legend. Riktigt irreterande, de mörka partierna är då för ljusa och det blir mycket grynigt och brusigt, ser för j*vligt ut rent sagt. Jag har försökt hitta något program som kan ändra gamman men har inte hittat något.
    Anledningen till att gamman är så högt ställd kan vara för att ge intryck av en ljusare skärm. Ärligt talat förstår jag inte alls hur de tänker, drar ju ner kvalitétsintrycket rejält. Även på t.ex. HTC Legend som har en "bra" skärm blir detta blir mycket tydligt i användargränsnittet, t.ex. bakgrunder i väderappar och bildappar etc.

4. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu när du säger det så lägger jag faktiskt märke till att gamman ÄR väldigt hög, även om jag förvisso kör en Tattoo.

Men om det beror på färgerna, varför strävar man då efter en högre upplösning och skyr QVGA? Jag menar, skulle det varit högre upplösning på Tattoon eller X10 Mini borde de väl ha varit obrukbara, pga storleken?

En av anledningarna till att jag undrar är för att Tattoo och Wildfire kör QVGA båda två men det ser ut som en enorm skillnad på skärmen; även om det är exakt samma teknik (dock väsentligen fler färger) på Wildfire.