Upplösning

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av rina., 13 oktober 2010.

1. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Kommer upplösningen bli bättre när 2.1 kommer? Nu är den förskräcklig, om man ska ha egna ikoner.

2. honoka

honoka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Tyvärr är upplösningen beroende av hårdvara. Inga uppdateringar kan ändra på det!

Sent from my Legend using Tapatalk

3. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Men skärmtypen hade väl stöd för x miljoner färger, men utnyttjade just nu bara 65000 färger eller nåt? :S
    Och med uppdateringen så skulle den fixa något sådant, så att den använde fler färger...

("Läst i SE och HÖR") eller nåt... Jag har läst nåt sådant nånstans.

4. honoka

honoka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag har ingen aning om hur det är med färgerna, men färgdjupet kommer aldrig spela in på skärmupplösningen den heller. Så, bättre färger är möjligt, men inte mer än så är jag rädd

5. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

I teorin, har man tillgång till fler färger kan man göra lite bättre antialiasing för att få ikoner och text att framstå som bättre (mindre kantiga) än vad den egentliga upplösningen tillåter. Huruvida så blir fallet här är dock svårt att sia om.

6. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Färgerna kommer bli bättre, från 65536 till 16 miljoner. Men upplösningen kommer vara densamma.

7. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Vad för källa har du på det, ericsson har ju tidigare sagt att de inte kommer öka färgdjupet även om hårdvaran klarar det.

8. Kattla

Kattla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

+1 Har hört samma sak.. Tyvärr så kommer nog inte färgdjupet öka.

9. KingLouie

KingLouie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    om ni tittar på specifkationerna till X10mini så har den 16 miljoner färger så det kmr den säkerligen få med uppdateringen.

10. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Sony Ericssons produktsida säger inget om hur många färger skärmen har. Dock så kan man på GSMarena.com se att skärmen klarar 16M färger men har bara 65k effektivt. Mycket tveksam till att vi kommer se ändring på detta i uppdateringen då Ericsson själva sagt att de inte kommer ändra det utan köra vidare med 65k färger.

11. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det var konstigt. Android 1.6 stöder inte mer än 65536 färger, medan 2.1 stöder 16 miljoner. Jag är inte insatt i vad SE sagt eller inte sagt, jag tyckte bara att det vore logiskt att de ökar färgerna när den ändå har stöd för det. Om det nu inte sitter någon riktigt trashig skärm i Minin som inte klarar mer än 65k färger. Jag antar också att fler färger drar lite mer batteri, men jag tycker ändå att de borde öka antalet färger. När man ser en skäm med 65k och en med 16M så ser man under vissa förhållanden en stor skillnad.
    Det återstår väl att se vad SE väljer att göra.

12. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

För sorebror X10 ja, för minin har de inte sagt något. White paper för mini och sorebror ser ju också olika ut. På minins står det 16 millioner och på storebrors står det 65000.

13. tysk

tysk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är väl också så att telefonen blir långsamare med 16 miljoner färger än med 65000, mer RAM används, beräkningar av vad som ska ritas på skärmen tar längre tid, osv. X10 mini har förmodligen ingen GPU. Därför är det inte självklart att stöd för fler färger kommer med i uppgraderingen, även om 2.1 har förutsättningar till det.

14. Nonameswayne

Nonameswayne Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jo den har en Gpu.. vart har du hört annat?
    Det är samma som i storebror (a200).

Sedan tror jag knappast färgerna kommer påverka prestandan direkt.

15. tysk

tysk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

http://androidandme.com/2010/02/news/sony-ericsson-x10-mini-me-is-official-video/:

Today Sony Ericsson announced the Xperia X10 mini and X10 mini pro, compact versions of the Xperia X10. These new compact Android phones feature Android 1.6, a 2.5 inch touchscreen (QVGA), 5.0-megapixel camera and the budget 600 MHz Qualcomm MSM7227 (no dedicated GPU).
    -----------------------------

Uppgifterna är en lite gammal, innan telefornerna hade släppts.

Ökning från 65000 till 16 miljoner färger innebär, att varje pixel representeras i 24 bit jämfört med 16 bit, alltså en 50 % ökning i minne, beräkningar ... .

Om det påverka prestandan mycket vet väl bara SE, men om det inte blir 16 Mfärger efter uppdateringen, så är förmodligen anlednignen, att SE tyckte, det tar för mycket från Minis snabbhet.

16. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag betvivlar att upplösningen kommer uppdateras, vilket bara är möjligt om skärmen är byggd för mer än 320x240. Inte speciellt troligt med tanke på att de ville få ner kostnaden på sin lilla Androidtelefon.

Jag hoppas däremot på att dualtouch ska dyka upp till den. Hade uppskattat det väldigt mycket då det behövs för att använda t.ex. Nesoid (NES emulator). På det sättet kan de även aktivera den zoom teknik som bland annat iPhones använder.

17. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det var ju vad jag sa? Dock inte i inlägget du citerade, utan ett tidigare.

18. Nonameswayne

Nonameswayne Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Minimodellerna besitter dock med ett dedikerat grafikchip som i storebror. (a200). Wildfire, som kör på äldre version av Qualcomm-platformen gör inte detta.

Jag tror knappast det kommer märkas på prestandan.

19. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Instämmer med ovanstående; Wildfire är ett praktexempel. Hårdvaran är i förhållande till skärmstorleken kraftig och borde utan problem kunna dra 16M färger; som så många andra likadana eller svagare enheter. Därtill ÄR det en 16M skärm vars enda begränsning (förmodligen) är Android 1.6, och skulle stöd för 16M färger saknas i uppdateringen beror det endast och enbart på att SE begränsat detta, och inget annat. Att det inte kommer 16M färger i uppdateringen till 2.1 är endast sagt för den stora X10 - men det är inte så konstigt eftersom den skärmen bara stödjer 65K färger.