Uppmaning till Google ( kalender i exchange )

Discussion in 'Nexus One - Allmänt' started by PinnenHoltz, Feb 12, 2010.

1. PinnenHoltz

PinnenHoltz Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej.

Jag har haft en HTC Hero sedan augusti, jag sålde den i helgen då jag hade beställt en Nexus One. Efter att han kört min N1 i 24 timmar är jag långt ifrån imponerad.

I min smak är HTC Sense överlägset android original, allt är mkt snyggare och många integrationer mellan olika program är mkt bättre i Sence.

Utöver detta är jag rasande över en sak, man kan inte synka sin kalender via medföljande exchange klient, endast mail och kontakter fungerar.

Jag har testat Touchdown och det funkar men är i min smak skitfult plus att det kostar 150 spänn. Jag har i över 5 år på en massa olika operativ kunnat synka full exchange till mina mobiler men tydligen inte i Googles egna kronjuvel.

Har Google helt glömt bort att det finns "affärsanvändare" som är intresserade av denna lur?

Jag mailade google och fick följande svar

"jlee has posted an answer to the question "Why do not you support the calendar when it syncs with Exchange?":

Hi Johan,

Google has not implemented Exchange Calendar into Android at this time however, device manufacturers like HTC and Motorola have added their own proprietary Exchange Calendar implementations. Google has heard from customers the requests for Exchange Calendar support and is taking it into consideration for a future release. For now, many users on the forum have been happy using the Touchdown app for Exchange Calendar.

Jay"

Jag ber därför fler av Er att kontakta google via mail och påpeka detta, kanske kommer det en uppdatering och vi slipper betala en massa pengar för tredjeparts crap.

Om detta inte löser sig snart så har jag en Nexus One ink docka till salu.

/ Johan

2. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker att de borde fixa full exchange support först så att även företag med vettig säkerhetslösning kan använda telefonerna utan att köpa touchdown.

Last edited: Feb 12, 2010
  3. Nixi

Nixi Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

jag håller med. Det är nog min största besvikelse med Android att det inte finns fullt stöd för synkning till kalender och uppgifter. Är privatanvändare just nu men det är också konstigt att inte säkerhetspolicy är implementerat heller.

Själv är jag inte en stor fantast av MS Exchange (har dock använt det i många år men kör nu Kerio Connect) men faktum är att det är väldigt många som använder den och att då inte starta Android med fullt stöd är för mig väldigt konstigt. Googles egna applikationer i all ära men kör man redan en lösning så behövs fullgott stöd. Det finns lite trådar på Googles support sida som man kan rösta på.
    http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=4475
    http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=4602
    Hittade dock ingen som tar upp Android kalender support för Exchange. Det fanns för iCal/CalDav dock vilket skulle fungera utmärkt för mig. http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=2361

Provade Touchdown och det fungerade hyfsat men vackert är det inte. Jag får köra utan kalender än så länge:-(

4. DrT

DrT Android Medlem

MINA ENHETER

Vad är bättre i sense?
    Har både en Hero och en Nexus och allt i gränssnittet är bättre i Nexusen.
    /Doc

5. PinnenHoltz

MINA ENHETER

En hel del i min smak och den är ju som sagt delad så ingen av oss har ju rätt. Vi kan börja med att säga att live wallpapers tröttna jag på efter 2 min så det ger mig inget mervärde.

I Sense får en mkt snyggare analog klocka med inbyggd väderwidget ( har inte hittat motsvarende på market)

Jag får en snygg mailwidget där mailen ligge som papper i en hög och jag kan bläddre mellan dem utan att gå in i mailmappen.

Samma gäller med bildwidgeten, en hög med bilder att bläddra i.

Jag har på min Nexus inte lyckats fylla alla startskärmar då det inte finns något snyggt att fylla dem med.

Det var några saker jag kom på...

Nexusen skall bort och jag ser fram emot ev kommande HTC Bravo.

6. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

eller så slänger du bara in sense på n1 när det är portat klart :)

7. Magnus Olsson

Magnus Olsson Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag saknar inte HTC de minsta, de har inte fått ut uppdateringen till Heron än efter 4 månader av löften... hoppas på bättre uppdateringstempo på Nexusen.

Exhange kalendern jag har på jobbet syncar jag med google calenders de fungerar bra, google har en egen liten mjukvara för windows som sköter detta. Så använder man sin exchange client ofta via jobbet så är syncningarna inget problem.

Last edited: Feb 13, 2010
  8. PinnenHoltz

MINA ENHETER

Hej Magnus.

Uppdateringen suger på Hero, håller med dig fullt ut. Men jag ser inte mkt av nytta i Nexus som Hero´n inte har. Navigation finns ju inte i Sverige ännu t ex.

Det du pratar om gällande synk mellan exchange och google är det något som sker med pushteknik så jag direkt får en kalenderinbjudan till min jobbmail som sedan skickas till google och sen ut till nexusen så jag kan acceptera inbjudan?

Måste jobbdatorn vara igång eller sköts allt som man kan tänka sig på serverside?

Ps. Min Nexus ligger på blocket och väntar på köpare. Ds