Fråga: Uppsägningstid och flytt?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Droid90, 19 sept 2020.

1. Droid90

Droid90 Guest

Har i dagsläget Tele2 med 10 GB surf. Nu när jag snart skall byta telefon, så behöver jag flytta mitt nummer samt säga upp mitt abonnemang.

Hur lång uppsägningstid har jag?

Är det lätt att flytta sitt nummer?

2. Kiddy

Kiddy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    418

MINA ENHETER

En månads uppsägningstid
    Avsluta ditt abonnemang? | Tele2

Ja, det är lätt att flytta sitt nummer.

3. Droid90

Droid90 Guest

4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Kom ihåg att inte säga upp ditt abonnemang bara sådär. Du ska istället beställa ditt nya abonnemang med nummerflytt av ditt nummer. Sen hör du av dig till Tele2 och frågar hur det funkar, om de kan lägga in en uppsägning så att abonnemanget avslutas först när nummerflytten har skett.

Om du säger upp Tele2-abonnemanget rakt av, så riskerar du att bli av med ditt nummer helt.

Droid90 och Johnh3 gillar detta.
  5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du har redan fått svar på det mesta.

Men när du ska beställa sitt nya abonnemang. Säg upp ditt abonnemang hos Tele2 ca två veckor innan du ska skaffa ditt nya. Säg att du vill flytta ditt nummer också.

Beställ ditt nya abonnemang och säg att du vill flytta ditt nummer så snart som möjligt. :)

Nja, det är bättre att vara tydlig med att man vill flytta sitt nummer till en ny operatör när man säger upp abonnemanget. Senast en vecka (skulle rekommendera två veckor) innan abonnemanget stängs ner, beställer en sitt nya abonnemang och begär att nya operatören ska flytta över numret.

Säger en inte upp abonnemanget först, kan nummerflytten nekas och en måste då kontakta både den tidigare operatören och se till att abonnemanget öppnas för nummerflytt och sen den nya igen för att nummerflytten ska skickas på nytt. Det blir även en längre tid en betalar för sitt gamla abonnemang när det ändå inte går att använda.

jnsson gillar detta.
  6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om du lägger en beställning hos en annan operatör bara sådär så får du en slutfaktura från den gamla operatören och numret flyttas inom 1-2 veckor så länge det godkänd från den gamla operatören.

7. Droid90

Droid90 Guest

Tackar för alla svar, skall kolla upp detta närmare med min operatör :)

8. Vixo90

Vixo90 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lånar tråden med samma frågeställning.

Har just nu tele2. 149 kr för 5 gb surf (inga fria samtal eller sms).

Vill gå över till hallon, 99 kr för 4 gb surf (fria samtal och sms) (49 kr mån första halvåret).

Hur går jag tillväga för att få behålla mitt nummer, smidigast?
    Ska jag ringa tele2 och säga upp, vänta hur länge, sen beställa hos hallon? Eftersom tele2 har en månads uppsägningstid.

Tänker också att hallon har "Spara oanvänd surf". Så om det blir lite överlapp gör det inget, för jag sparar surfen framåt, när börjar använda abonnemanget?

Vad händer om jag inte hör av mig till tele2, bara beställer hos hallon och kryssar in nummerflytten där? Tror hallon avslutar abonnemanget åt mig? Eller kan de verkligen göra det utan jag hör av mig till tele2?

9. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Bara göra beställningen hos Hallon. Allt sköts automatiskt, du får ett datum när Hallon börjar fungera, då stoppar du i det sim-kortet, klart.

10. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För att maximera tiden hos Tele2. Ring Tele2 och säg upp ditt abonnemang, så får du ett datum. En vecka innan lägger du beställningen hos Hallon, så borde allt hinna så att du slipper ett glapp.

Om du beställer hos Hallon direkt, så betalar du för en månad hos Tele2 som du inte kan använda. Att beställa direkt hos Hallon är dock det smidigaste eftersom du slipper ringa till Tele2.

Moby gillar detta.
  11. Vixo90

Vixo90 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ringde tele2 nu och de erbjöd mig 5 gb surf för 74 kr månaden, i ett halvår. För jag varit kund hos dem i fem år.
    Så kör på det i ett halvår (tills det löper ut) så får jag tänka av bytet då och gör eventuellt som ni säger.
    Köpte telefon hos dem på Black Friday och den är på avbetalning i ett halvår, så det blir bra tajming (att rabatterade surfen går ut samtidigt som telefonen blir avbetald).
    Tackar!