Problem: Urdålig GPS?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av spaceuser, 29 aug 2012.

  1. spaceuser

    spaceuser Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag brukar använda gps:en och en träningsapp när jag springer i skogen, men har upptäckt att de båda appar jag har, Runkeeper och Sports Tracker, visar åt skogen fel när det gäller distansen och även plottning på kartan. Jag startade den sistnämnda appen på samma ställe vid fyra olika tillfällen och samtliga visade olika. Ibland med flera km fel på en femkilometersrunda med god gps mottagning. Undrar hur ni andra upplevt detta?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  2. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 149
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag upplever att GPSen fungerar riktigt dåligt om jag samtidigt har WIFI igång.
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    word!
     
  4. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Jag har haft grymma problem med GPS:en jag också men efter att jag rootat så har jag skapat en egen GPS.conf fil som jag byter ut originalet mot. Och efter det har jag inga problem längre med GPS. Går fort att låsa och den hittar många satelliter.

    Kod:
    /etc/gps.conf
    ---------------------------------------------------
    NTP_SERVER=se.pool.ntp.org
    NTP_SERVER=0.se.pool.ntp.org
    NTP_SERVER=1.se.pool.ntp.org
    NTP_SERVER=2.se.pool.ntp.org
    NTP_SERVER=3.se.pool.ntp.org
    XTRA_SERVER_1=http://xtra1.gpsonextra.net/xtra.bin
    XTRA_SERVER_2=http://xtra2.gpsonextra.net/xtra.bin
    XTRA_SERVER_3=http://xtra3.gpsonextra.net/xtra.bin
    ACCURACY_THRES=3000
    SUPL_HOST=supl.google.com
    SUPL_PORT=7276
    ---------------------------------------------------
    
    Alltså raderna mellan --- raderna skall in i en fil som ersätter /etc/gps.conf

    Funkar bra för mig.
     
  5. tobbeboi

    tobbeboi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har vrålmycket problem med GPS, mestadels att den inte vill låsa alls. 50% av gångerna jag är ute å springer så klarar den inte av att hitta gps på en timma. :/
     
  6. jkene

    jkene Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Man ska ju inte behöva roota/flasha för att en dyr smartphone ska fungera som tänkt. Jag upplever också GPSen som periodvis otillförlitlig, även med wireless av. Turfar dagligt och allt som ofta ger den en felmarginal på 25-30 meter (trots att diverse GPS tool rapporterar ner till 5 meters felmarginal) vilket är extremt jobbigt när man ska ta över en zon som är 10X10 meter.
     
  7. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    I sådana fall har du köpt fel telefon. När jag läser både här på swedroid och på xda så ser man att Nexusen har en rätt medioker eller rent ut sagt dålig gps out of the box. Väldigt många som har problem. Inklusive mig själv.

    Jag skulle rekommendera dig att kolla in telefoner som har gps och glonass exempelvis Galaxy Note. Jag hade en sådan förut och dess gps och positionering var fantastiskt bra.

    (eller så rootar du och fixar bekymret själv ;)

    Tapatalked from my Nexus 7
     
  8. Wallandroid

    Wallandroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E
    Det här låter intressant! Skulle du vilja göra en guide, antingen i ny tråd eller i PM, hur man gör mer i detalj?
     
    RikNik gillar detta.
  9. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Då kan jag väl bryta trenden och säga att min låser på under 5 sekunder i maps utan problem, vare sig jag har wifi eller inte på.

    Testade dessutom och starta om mobilen och för flytta mig en bra bit gick kanske lite längre tid då innan gps:n sluta söka och hade låst.
    Men man får upp ungefär var man är direkt man startar maps tycker jag, sen som sagt runt 5 sekunder innan gps:n låser nu för tiden sämre var det med 4.0.4.

    Helt stock 4.1.1 så man behöver inte roota och hålla på gps:n fungerar (i alla fall för vissa då)...
     
  10. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Flikar också in att gps.conf inte är någon idé att ändra i om man kör jellybean. Den läser inte från den filen ändå, och man blir av med OTA så länge filen inte är original. Stock JB har inte jag haft några problem med GPS. Använder den varje dag i trafiken (waze).
     
  11. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Har också läst det, men faktum är att när jag ändrat filen så funkar gps mycket bättre. Så jag vet inte vad som egentligen gäller.

    Tapatalked from my Nexus 7
     
  12. RikNik

    RikNik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Jag har också haft lite trubbel med GPSen. Testar ditt förslag nu. Återkommer med resultat.
     
  13. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Inte så snyggt att citera sig själv men gör det ändå. :D

    Blev fundersam över ogres påpekande om att gps.conf inte används längre, så jag frågade på xda i en tråd där en snubbe gjort gps.conf åt väldigt många android enheter. Crypto heter han på xda. Han svarade att det har hävdats sen ICS att gps.conf inte används men ändå visar det sig att den faktiskt används. Bland annat genom att man kan fixa med den och få snabbare låsning.

    Som bevis för att den fortfarande används tog han exemplet Asus transformer prime, som har dålig gps och saknade gps.conf i den ursprungliga ICS som den levererades med. Och det första försöket av Asus att fixa GPSen var att sno gps.conf från hans xda tråd. (hjälpte iofs inte så mycket då de även har ett hårdvaruproblem, men Asus skulle ju inte försöka med en gps.conf om den inte alls används)

    Crypto påpekade även att Google faktiskt själva inkluderar en gps.conf i stock jellybean och det är ju också en anledning till att tro att den används.

    Enligt Crypto används gps.conf för AGPS. De andra funktionerna som introducerats i ICS och Jellybean för gps har inget med AGPS att göra. Det innebär att utan en gps.conf används inte AGPS och då tar låsning mycket längre tid.


    Tapatalked from my Nexus 7
     
  14. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    AGPS kan man ju även få tag på med appar, rekommenderar gps status&toolbox, ett måste för alla Nexusägare ;-) Annars är mitt hetaste tips att alltid ha gps påslagen, då får man ju någorlunda snabb låsning i alla fall. Batteriförlusten är nog inte så farlig dessutom. Tyvärr blir det aldrig tillräckligt bra vad man än gör, detta är anledningen till att jag bytte till en S3 då jag också är en inbiten turfare och behöver en gps som fungerar som den ska.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  15. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Citerar också mig själv:

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1065931#post1065931

    Ja, google inkluderar en gps.conf, men den har inga adresser till ntp-poolen. Därmed inte sagt att den inte använder dessa om man lägger till dem - det får man leta i källkoden för att hitta.

    I ICS fanns raden där, men inte i JB. Jag vet för jag hade moddat min fil och det stoppade min OTA till JB..
     
  16. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    adresserna till ntp-servrar ligger säkert nån annanstans bara men inte alls omöjligt att det "overidas" genom att lägga till manuellt. Beror ju på i vilken ordning den läser filerna osv.. ligger gps.conf längre ner så är det säkerligen så att den tar över. det är alldeles för många som vittnar om att det går bra att ändra i gps.conf för att det inte skulle vara sant.
     
  17. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Samma här :)
     
  18. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Jag är helt nöjd med min GPS på Nexus. Det verkar gå lite mode i vissa saker utan nån större koppling till faktiska förhållanden och en av de sakerna är att klaga på Nexus GPS. ;)

    Givet den nackdelen att den inte stöder GLONASS är den inte sämre än nån annan av den "gamla skolan" så att säga...
     
  19. RikNik

    RikNik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Antingen låser GPSen som den ska eller så låser den inte, alternativt låser långsamt. Jag tror inte folk klagar för att det skulle gå något slags mode i saken.

    Hur som helst, jag ändrade config filen igår och har sedan dess inte haft några problem. GPSen har iofs fungerar klanderfritt sedan december. Den började spökar första efter en usa resa.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  20. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Jag vet inte det jag. Ibland får jag ett intryck av detta forum som att det i vissa frågor är som en hund som skäller. Börjar en, bildar de andra kör ;)

    Men iaf. Min GPS funkar alldeles utmärkt, men nu när jag ändå rootade nyligen, så laddade jag ner Faster GPS, som ersätter gpsconf. Vet inte om det gjorde saken bättre, eller om det bara är placebo. Men den funkar så bra som jag tycker man kan begära av en icke Glonass ivf.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2