Fråga: Urladdning av bilder

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av zitalena, 10 okt 2011.

1. zitalena

zitalena Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag laddar ur bilder ur min vanliga digitalkamera så hamnar de i mappen Mina bilder, och i mappar döpta efter datumet bilderna togs. Raderar jag inte bilderna på minneskortet utan fortsätter att ta kort, så laddas de första bilderna INTE ner i datorn igen när jag laddar ur kameran.

Så är det inte med min Samsung Galaxy SII. Bilderna hamnar visserligen i rätt mappar, men telefonen fattar inte att de redan är urladdade och skickar iväg dem igen. Det innebär att jag får massa dubletter på datorn, och fler än så, om jag inte rensar. Alternativen är då 2: 1) radera bilderna varje gång jag laddat ur kameran (vilket jag inte vill eftersom det är kul att ha lite kort att visa) eller 2) manuellt ladda ur bilderna och skapa mappar på datorn (vilket är lite omständligt).

Skall det vara så här? Är det någon inställning jag har missat?

2. zitalena

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det INGEN som har samma problem? Hur laddar ni ur kort? Med Kies? Eller raderar ni alla kort när ni laddar ur dem så att detta problem inte uppstår? Eller laddar ni inte ur korten alls?

3. kribe

kribe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej. Jag använder standardfunktionen i Windows, Importera bilder och video, som är ett av valen i rutan som kommer upp när man ansluter telefonen med USB.
    Visserligen tar den med albumbilder från musikmappen första gången, men dom går ju att radera.

4. zitalena

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis så gör jag med, men om jag inte raderat redan överladdade bilder från telefonen så kommer de med igen, fast med (1) efter i filnamnet.

5. kribe

kribe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det har fakiskt hänt mig nån gång tidigare att det blivit nån dublett. Men jag testade innan mitt förra svar och då fanns inga nya bilder att föra över. Nånstans borde finnas en fil som talar om för Windows vilka bilder som redan hämtats.

6. zitalena

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det tycker jag också... i min kamera raderar jag bilderna i stort sett varje gång jag har laddat över dem till datorn. Jag har inget behov av att ha kvar dem på minneskortet. I telefonen är det kul att ha bilder att visa för folk, men det blir ju väldigt omständligt när man hela tiden får dubletter (eller fler) eller måste ladda ur manuellt... Hittar någon felet får ni gärna dela med er!

7. evol

evol Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Använd Picasa då får man välja! Sen kan man även dela bilderna direkt ifrån Picasa upp på t.ex. Facebook finns ansiktsigenkänning ä andra goa grejjor i picasa :)

8. Golle

Golle Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag använder appen foldersync lite för att låta telefonen synka bilderna över wifi. jag har ställt in den att synka varje kväll vid 8 tiden. funkar kalasbra. fast insåg precis att det kanske inte är det du är ute efter.

9. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Jag "urladdar" också mina bilder genom wifi. Använder programmet titanium media sync. Varje gång jag är ansluten till mitt wifi och laddar telefonen så laddas nytagna bilder upp automatisk till min hårdisk.
    Jag tycker det fungerar utmärkt :)

10. zitalena

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Evol, Golle och Akilles:

Alla era alternativ låter intressanta.

Evol, hur funkar det med Picasa? Jag tycker det är lite onödigt att ha bilderna på webben eftersom jag har en blogg som använder en massa bildplats på Picasa, vill inte göra så att de bilderna inte får plats. Bloggbilderna drar jag ner till en mindre storlek, men jag vill ha originalen på datorn. Jag har ett backupprogram mot nätet så jag behöver inte ha dem på nätet för den sakens skull. Men du får gärna förklara lite mer hur man gör när man laddar ut mot Picasa.

Golle och Akilles:
    Är apparna gratis eller kostar de pengar? Varje gång jag sitter vid min dator i mitt arbetsrum så har jag telefonen i USB:n för att ladda den, så det hade ju varit praktiskt om någon typ av urladdning kunde ske då (nu drar jag bilderna manuellt, men det är lätt att glömma). Ni får gärna berätta mer!

Tack för era svar!