USB-C till 3.5mm adapter/dongle

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av OneBlue, 22 nov 2017.

  1. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Som jag har förstått det är det så att om man tappar bort en HTC/Motorla adapter måste man köpa just en sådan? De skulle inte funka använda den ena på den andra mobilen. Stämmer det? Ingen aning om Huawei heller.

    Hörde något om det men blev lite snurrig när de började prata vilka som funkar med vilka så blev lite osäker nu.

    Funderade lite på en ny telefon om det dyker upp något bra nu på black friday men jag vet samtidigt att jag förmodligen kommer tappa bort den adaptern så tänkte kolla upp det först.
    Det som fick mig att fundera ännu mer var att Google Pixel 2s dongle verkar funka överallt även laptops och skulle ge bättre ljud än HTC egna dongle på HTC u11.
    Använder fortfarande 3.5mm både hörlurar och bilen så klart man vill ha den med bäst ljud om man nu är tvungen att använda en.

    Kan man ens köpa Google Pixel 2 adapter till ett rimligt pris?
    Razers adapter har någon THX Certified DAC men vet inte om den funkar till alla mobiler eller bara Razer heller. Någon med Razer telefon som har provat?
    Jag trodde en dongle skulle funka på alla mobiler med samma uttag och ha typ liknande ljud. Förvirrad.
     
  2. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Det ska väl vara universaladaptrar usb type-c till 3.5mm? Jag har iaf beställt en random adapter från aliexpress till min mi mix 2.
     
  3. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Trodde med det. Men från det jag läst så gör vissa märken så deras adaptrar bara funkar med deras telefoner.
    Och ljudkvalitén skiljer sig också.
    Finns säkert universella frågan är hur bra de är.

    Edit. Han pratar om det här. Runt minut 2.30


    View: https://m.youtube.com/watch?t=206s&v=9Pi_SykMCsI
     
    Last edited: 22 nov 2017
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Grejen är väl att dessa USB till 3.5mm-adaptrar egentligen är frågan om USB anslutna ljudkort, och stödet för andra DAC:ar är en inbyggd i telefonen i den medföljande linux/Android kärnan knappast är garanterad på många telefoner. Vissa har inte kompilerat in mer än just stöd för inbyggda DAC:en så där fungerar inga externt anslutna enheter/adaptrar, men det är ju väldigt lågt på enheter som inte har inbyggd 3.5mm. [emoji13]