Usel GPS under Cyanogen 7.0.3

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by Morpheus, Aug 20, 2011.

1. Morpheus

Morpheus Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Jag installerade Cyanogens senaste (7.0.3) och upptäckte genast att GPS:en blev mycket sämre. Rejält oexakt, apparna tappar fix hela tiden och ibland startar GPS:en inte när apparna begär position.

Jag har googlat lite och sett att flera har liknande problem med olika telefonmodeller, men inte hittat någon vettig lösning. Jag har sett förslag om att byta radio, installera skript, ändra APN:er osv. Men de flesta är från rätt lång tid sedan.

Är det någon här som vet någon vettig lösning som fungerar? GPS:en funkar toppen under stock-rom så det känns rätt säkert att det är rom:en som spökar.

2. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag kan bekräfta att GPS funkar sämre än stock även i cm nightlies. Vet ej om det är ett kernel/driverproblem.

Om någo har provat nån annan AOSP-ROM och har en lösning så är jag också intresserad av att höra den.

Jag kör gps fix som workaround nu. Om gps strular med en app så stänger jag den, startar gps fix och sedan appen igen. Funkar hyfsat, men med stock behövde man aldrig bry sig.

3. jejja80

jejja80 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

HEj,

Vilken Radio kör du? Har du provat andra Radios?

Tydligen ska 4.06.00.02_2 vara väldigt stabil enlegt diverse forum. Jag kör dock senaste själv 5.17.05.23 med oxygen 2.2.1. Har aldrig haft problem med GPS:en.

Mitt råd. Prova byta Radio till lite olika, börja med nyaste och gå neråt i listan jag länkade tills du hittar en som funkar. Annars prova Oxygen 2.2.1 och gör samma sak (Prova olika Radio tills du hittar en som funkar, starta alltid med den nyaste)

Mvh
    Jejja

[RADIO] HTC Desire Stock Radios [LATEST 5.17.05.23] [29/05/11] - xda-developers

4. Morpheus

Morpheus Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

5. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Och jag bytte till oxygen 2.2.1.

GPS verkar funka mycket bättre här + att den är ännu rappare än cm7.

Kommer att utvärdera den ett par dagar.

Last edited: Aug 21, 2011
  6. svartlock

svartlock Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Appen FasterFix https://market.android.com/search?q=fasterfix&so=1&c=apps hjälpte mig när jag körde CM7.
    Numera kör jag Oxygen där jag inte har några problem, hittar vanligtvis satelliter på ~15sek.
    Men appen kan vara värd ett försök, den gjorde att telefonen gick från 1-2min till ~30sek på att hitta satelliter.