Ut och resa till Frankrike med min Nexus

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av inact_0052, 27 jun 2010.

1. inact_0052

inact_0052 Guest

Jag ska snart åka till Frankrike och kommer naturligtvis ta med mig min Nexus.
    Men jag vill inte komma hem och chockas över en gigantisk räkning så jag tänkte höra lite med er här...

Det första jag tänkte göra är att stänga av internet-trafik, och med Froyo (som jag har installerad) så räcker det väl med att fixa det genom: Settings ->Wireless & network -> Mobile networks och sen att INTE ha "Data enabled" ikryssad.
    Är jag "safe" då? Den kommer inte att försöka synca och hämta uppdateringar etc?

Om jag sen skulle vilja koppla upp mig mot hotellets wifi t ex, kan jag då köra det som vanligt genom wifi-inställningarna? Utan att sätta på "Data enabled"?

Vore tacksam för svar, och ber om ursäkt om den här tråden finns någon annansans.

2. Adyzz

Adyzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tanka APNdroid också för att vara på den säkra sidan. Kör med det atm och har inte förlorat en krona på de ~2 månader jag varit utan frisurf.
    Har iofs inte FroYo, så vet inte om det räcker att bocka ur data enabled bara.

WiFi-surf borde funka fint.

3. inact_0052

inact_0052 Guest

Ok! Ska tanka ned APNdroid, tack för tipset!:)

Nu insåg jag en till sak...vägguttag!
    Jag har ju en adapter från amerikanskt till ett svenskt uttag: http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=202281

Men gick in och kollade här: http://users.telenet.be/worldstandards/electricity.htm#plugs_e
    Frankrike har Type E medans vi har Type F.

Vet nån om min adapter redan fungerar, eller måste jag hitta en annan?

4. alexbergsland

alexbergsland Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    LineageOS 14
    Du får kolla om din adapter har hål för jordstiftet så att den passar i Typ E-uttag.
    Annars kan du kolla hemma om du har nån smidig skarvsladd med hål för jordstiftet.
    Eller skaffa en annan adapter :)

Edit:
    Det verkar som att fransmännens ojordade uttag ser ut som våra så om det är ojordat på hotellet funkar din adapter.

Last edited: 27 jun 2010
  5. inact_0052

inact_0052 Guest

Ok, tack för tipsen!:) Ja då borde den alltså att fungera. Jag funderar dock på om jag ska köpa med mig denna: http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=202283
    Det verkar inte som att det kan bli fel med den hehe. Men lite saftigt pris.

Edit:
    Den var alltså jordad såg jag nu :/

6. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Laddaren kör den klassiska ojordade EU-kontakten (Type C) och den passa ju i de flesta delarna av Europa. Type F-kontakterna vi har passar även i Type E då flera av våra kontakter har hål för den jord-pinnen från Type E. Bör inte vara några som helst problem alltså. Var nere i Frankrike i veckan och bekräftade det. :)

7. alexbergsland

alexbergsland Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    LineageOS 14
    Last edited: 28 jun 2010
  8. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Nja, Data enabled kan vara ikryssad. Du ska bara se till att Data roaming INTE är ikryssad, spelar ingen större roll, men Data roaming gör ju att den inte använder data trafiken när den roamar på något annat nät vilket man gör utomlands

9. inact_0052

inact_0052 Guest

Ok! Data roaming har jag aldrig ikryssad. Får ta och se första dagen om den försöker koppla upp sig eller inte, tack!:)

10. inact_0052

inact_0052 Guest

Tack för tipset! Den såg intressant ut. Jag tror dock att min adapter borde fungera, jag har ett hål för Typ E...så den borde ju fungera.