Utdragbar Sidomarkis till terassen för skydd mot sol som värmer upp lägenheten?

Diskussion i 'Off Topic' startad av phattrance, 16 jun 2023.

1. phattrance

phattrance Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 432
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Bor i lägenhet med väldigt många samt stora fönster och under sommaren blir det extremt varmt här hemma (trots dubbla gardiner så ligger vi på under eftermiddagen o kvällen på 30-34c inomhus). AC får inte installeras enligt BRF och bärbara AC hjälper knappt något.

Problemet är egentligt att vi har direktsol rakt in i lägenhet från kl 13 till solnedgång, vilket värmer upp lägenheten enormt.

Jag undrar om det finns någon utdragbar sidomarkis som jag kan ställa på terrassen utanför fönstret som blockar majoriteten av solen, så att lägenheten inte värms upp så mycket? Typ liknande som jag bifogat på bilderna.

Gärna någon med stora fönster så att den står stabilt (vi får ej heller borra fast dessa på fasaden). FYI så blåser det väldigt lite här, så ingen risk för att de kommer att flyga iväg ;)

19eedcd2e289.jpeg 68175793946654.jpeg

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 933
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ett annat mindre skrymmande alternativ kan ju vara solfilm. Denna har jag installerat på sommarstället och i sovrummet: Silver Omega 20 Ex-Outside Mirror Film. Har suttit i två år nu och fungerar fortfarande fint. En liten bonus är att det nästan inte är någon insyn så länge solen skiner (ser bara ut som en spegel).

Dock lite bökigt att installera på egen hand om man vill ha ett helt perfekt resultat, så finns det någon lokal aktör som fixar och donar med det där kan det vara värt en professionell installation. Då brukar man få garanti på jobbet med, om den inte skulle sitta ordentligt efteråt/om bubblor dyker upp eller dylikt.

Last edited: 16 jun 2023
    Kristy och Heleg gillar detta.
  3. phattrance

phattrance Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 432
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    jo, har funderat på dessa tidigare men googlade lite och läste att dessa blockar typ 80-90% av UV ljus som växter använder sig för fotosyntesen. Som en växtnörd med 260+ krukor här hemma (bor stort) är solfilm isåfall ett stort NO NO :)

Kristy gillar detta.
  4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Varför vill BRF:en inte godta installation av AC, är det AC-installationens prylar som hängs på utsidan av byggnaden (fasaden) som de inte gillar? Även om stadgarna reglerar en sån sak, så brukar det ju gå att få godkännande av styrelsen, eller så kan man lägga en motion på stämman rent av för att få till stånd en förändring. Har du undersökt om det går att få igenom?

Att inte få borra fast en markis i fasaden, jag förstår att man som bostadsrättshavare inte på eget bevåg får göra sånt. Men med ett godkännande från styrelsen så kanske det är möjligt. Har du undersökt? I en BRF så ska det ju vara de boendes kollektiva vilja som styr beslutsgången, någon slags boendedemokrati (inte någon styrelsediktatur). Om du beskriver problemet med värme du har så kan det tyckas att de borde vara lite välvilligt inställda.

Jag vet inte om något av ingreppen nämnda ovan kräver bygglov, men det låter aningen osannolikt, eller? Om det är en ren styrelsefråga så kan det tyckas att de borde vara på din sida, men sånt kan ju variera stort mellan föreningar.

Kristy gillar detta.
  5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 933
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Djäklar, ja, nej, då är det nog ingen bra idé!

Men typ en sådan här kanske man kan använda: https://www.amazon.se/Folding-Adjustable-Protection-Weatherproof-Drilling/dp/B085LXPNC9/ref=sr_1_3_sspa?crid=P9IXB6FIXIOH&keywords=Markis&qid=1687002855&sprefix=markis,aps,78&sr=8-3-spons&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&psc=1

Finns det något ovanför man kan kila fast den mot?

Om det finns jord om sidorna av terassen kan man använda spännband och pålar eller något liknande kanske, för att fästa något utan att göra åverkan.

Kristy gillar detta.