Uteblivna aviseringar på SMS och Gmail.

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 19 okt 2024.

1. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag har ett plågsamt problem med aviseringar på min Pixel 6a.Inga aviseringar på SMS, och bara en gång ibland på Gmail.

Får inte många SMS, men de jag får kräver omedelbar respons. Då är det plågsamt utan en notifikation med ljudsignal.

Gmail är mer flexibel. Kör en Motorola lur på samma G-konto som 6a, där får jag notifikation direkt när jag är hemma.
    Men, aviseringar ska ju vara något så nära stabila...

Lite googlande visar att det inte är helt ovanligt båda på SMS och Gmail. Ingen lösning annat än det vanliga, uppdaterad app och kolla inställningar.
    Jag har uppdaterade appar, och inställningarna har jag kollat så kugghjulet är utslitet.

Undrar om det här är ett Pixel-, Android-, Google- eller Telefonoperatörs (SMS) problem?
    Någon som vet?

2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Om du inte får sms-aviseringar, men kan se att smset blivit mottaget på din telefon, då är det ju helt klart din sms-app som har fel inställningar. Du får gå in i sms-appen och säkerställa att du har aktiverat notifikationer, nånstans har något blivit fel, kom ihåg att det även finns en systemmeny i Android som innehåller inställningar för notifikationer för varje enskild app. Vilken sms-app har du idag? Är problemet att du inte får notifikationer alls, eller att du får dem ljudlöst så du inte hör dem? Ljud går ju enkelt att aktivera, du kan t.ex. hålla in en notifikation i notifikationsfältet som innehåller ett sms, då får du upp en lista som säger "Default" eller "Silent", antagligen har du valt Silent och behöver ändra till Default. Vet inte exakt vad för svensk översättning det kan vara, men har något minne av att du använder engelska menyer som mig? ;-)

Gmail har för vissa haft det krånglet med att notifikationer för nya mejl kan dröja, men oftast handlar det då om minuter eller någon kvart kanske, inte mer än så. Om du bara får mejlnotifikationer "ibland" så måste det vara något annat problem. T.ex. finns det ju flera inbyggda inkorgar som kan aktiveras, Primary, Promotions, Forums till exempel har jag (engelska namn i mitt konto). Då kan man ställa in notifikationer per inkorg. Jag har t.ex. bara notifikationer aktiverat för den primära inkorgen, inte för de andra två. Det kanske är något sånt du behöver justera?

geobjork gillar detta.
  3. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Tackar för ditt detaljrade tips.:cry:
    Jag får SMS medeandet, men inget ljud på notifkationen.

Jag undrar om jag har fått rätsida på SMS ljudet...?
    Läste genom några recensioner för message appen på Play Store. En kille klagade på att appen inte fungerar med annat än "Standard Ljud".
    Jag ändrade standardljudet för en tid sedan för att skilja SMS från Gmail. Har återställd det nu. Får se om det funkar.

Går det värkliggen inte att ha olika ljud på SMS och Gmail

4. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det har då jag! Jag kan till och med ställa in olika ljud för olika personers SMS. Det har jag inte gjort, men valet finns. Långtrycker på Messages, väljer "information om appen", notifiaktioner och där kan jag välja ljud.

geobjork och jnsson gillar detta.
  5. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Tackar.
    Hörs bra ut för framtida testing.

Jag ska vänta tills jag får mitt nästa SMS för att se om standard ljud funkar. Då har jag något att utgå från när jag testar annat ljud.

Det är ganska länga mellam varje SMS jag får, så det här bliver ett lååångtidstest.

6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Du kan ju skicka ett sms till dig själv, sen snabbt trycka på hemknappen så att du lämnar appen innan smset hinner mottagas. Alternativt använda funktionen för schemaläggning, då kan du ställa in att smset till dig själv ska skickas om några minuter. I båda fallen ska du höra ljudet isf.

geobjork gillar detta.
  7. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag visste inte att man kan skicka SMS till sig själv. Tackar för tipset.:)

Metoden med schemaläggning fungerade perfekt. +2 minuter så jag hinner få luren i låst läge. Jag har nu standard ljud.
    Ska testa med annat ljud nu när jag får resultat inom ett par minuter.

8. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jo men så är det. Jag har nu olika ljud på SMS och Gmail,
    precis som jag vill ha det.
    Vad som var fel när jag inte alls hadde ljud finner jag nog aldrig ut.

Asawi gillar detta.