Uteblivna notiser när VPN-tunnel är aktiv?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 18 okt 2024.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Jag kör Bahnhofs VPN-tunnel i Wireguard-appen på min Pixel. Jag märker att när jag tillfälligt stänger av tunneln så dyker det ofta upp ett gäng notiser, som har fastnat någonstans på vägen och nu trillar in. Det gäller bara vissa appar; till exempel SEB, Avanza, Mcdonalds, Max kan få fördröjda notiser på detta sätt.
    Jag har ibland tänkt tanken att dessa appar kanske inte använder Firebase Cloud Messaging (Googles tjänst för att leverera notifikationer), utan någon egen lösning som då krånglar. Har även haft någon teori om DNS-problem, men minns inte riktigt hur den tankegången var.

Det har hänt några enstaka gånger att notiser försvunnit helt, dvs aldrig kommit fram. Till exempel för e-faktura i SEB erbjuder de bara app-notis, man kan inte få epost eller sms för det sjukt nog, så jag brukar ha koll på just denna notis, och vet att den en gång aldrig nådde fram. Antagligen hade jag haft VPN-tunneln aktiv ett flertal dagar och då kanske någon maxgräns passerades så att den slutade lagras vart nu de lagras, och då raderades ur något system.

Någon som vet vad som orsakar detta problem? Någon som märker av samma mer eran VPN-tunnel, isf vilken tjänst?
    Alla Google-appar och de allra flesta appar funkar fint (typ Facebook osv), det är som sagt ett mindre antal återkommande problemappar som fastnar i VPN-tunneln.

EDIT:
    Nån som vet hur länge notiser lagras hos Firebase Cloud Messaging (FCM) ifall de inte kunnat levereras till telefonen? Och finns det någon motsvarande tidsgräns för appar som inte använder FCM?

Last edited: 18 okt 2024
  2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Tidsbegränsningen sätter utvecklarna själva. Allt från noll till 28 dagar. [1] (Default är 4 veckor)

Mig veterligen använder Avanza FCM men det var länge sedan jag hade koll. Du borde kunna ladda ner apk:er från tex apkmirror och ta en titt i manifesten. Där skal dem ha definierat upp receivern (om man använder data notifikationer).
    Men är också möjligt att den använder FCM för att skicka vanliga notifikationer utan att det syns i tex manifesten.

Min gissning är att Bahnhof har någon privacy-setting som dödar kopplingen till FCM.

[1] About FCM messages | Firebase Cloud Messaging

3. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 598
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Det beror med största sannolikhet på att din operatör stänger anslutningen till VPN-tunneln efter en liten stund. Wireguard använder UDP, som ju är ett s.k. stateless protokoll. Det innebär att enheter bara skickar trafik direkt utan att göra någon handskakning och säga att man vill etablera en ny anslutning. Det i sin tur gör att NAT-brandväggar (som din operatör kör) inte vet huruvida anslutningen är aktiv eller ej. De flesta NAT-brandväggar stänger UDP-anslutningen efter bara ett par minuter, vilket gör att Bahnhofs servrar inte kan nå din telefon efter några minuters inaktivitet.

Den enda bra lösningen på detta är att köra IPv6 mot Bahnhofs servrar, förutsatt att de stödjer det. IPv6 använder inte NAT, så man slipper problemet. Andra alternativa lösningar är att pinga servern inom tunneln typ varannan minut eller att köra TCP istället för UDP, men bägge lösningarna dras med andra tekniska problem, så rekommenderar inte att du gör så.

micke.sg och Zooklubba gillar detta.