Utförlig utverdering av ZTE Light

Diskussion i 'ZTE' startad av berjatroll, 9 maj 2011.

  1. berjatroll

    berjatroll Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Okej, nu har jag haft min ZTE Light i snart en vecka och det är dags att utvärdera den.

    Vi börjar allmänt med byggkvalitén:

    För det låga priset 995kr måste jag säga att den har riktigt bra byggkvalité, den känns inte alls plastig och knakar inte när man tar i den.

    Baksidan går att ta av helt och är gjord helt i plast, det sägs på forum att denna ska vara lätt att repa då man föredrar att lägga Lighten “på rygg”.

    Skärmen:

    Skärmen är resistiv, alltså tryck-känslig, inte som på tex min HTC Desire som är “swipe”-känslig (capacitiv). Mina förhoppningar på den resistiva skärmen var inte höga eftersom det enda jag har som referens sedan tidigare är en LG Viewty som har riktigt dålig respons.

    Men denna skärm har en riktigt bra respons måste jag säga, över all förväntan! Visserligen måste man använda naglarna eller trycka lite med fingertoppen när man swipar eller petar på något på skärmen, men man behöver inte utöva övervåld (vissa i forumet var tvungna att göra det, men efter kalibrering löste dem det).

    Det negativa med skärmen är att den inte klarar av multi-touch, så kända funktioner som “pinch to zoom” dvs att man tar tummen och pekfingret och nyper på skärmen för att zooma inte fungerar. Detta försvårar även den del spel som kräver att man ska trycka på flera “on-scren”-knappar samtidigt inte fungerar särskilt bra, men en bra lösning till det problemet är att para ihop Lighten med en wiimote via blåtand och använda den som en spelkontroll, det funkar riktigt bra.

    Hårdvaruknappar och dedikerade touchknappar:

    Hårdvaruknapparna som sitter upptill på höger sida känns riktigt bra och reagerar direkt när jag trycker på dem, lika så de dedikerade touchknapparna, de fungerar precis som de ska, de är precis som skärmen resistiva (sitter antagligen i samma “panel”) vilket jag ser som positivt då det går att använda naglarna för att peta på dem.

    Kameran:

    Kass. Går att använda i absoluta nödfall, men inte mer än så. Videoinspelningen är ännu sämre.

    Telefonfunktionen:

    Denna platta har stöd för simkort för 3g och samtal. När jag stoppade i mitt 3-kort med surf så funkade det direkt, klockrent utan problem. Jag kunde surfa och sms:a på en gång. Att ringa är däremot lite osmidigare, eftersom att det är i huvudsak en tablet och inte en telefon så finns det ingen högtalare för samtal, dvs som ger en låg volym för att hålla mot örat när man pratar, så när man ringer så får man antagligen koppla i ett par kompitabla (endast deras egna medföljande?) hörlurar eller prata via högtalarfunktion (handsfree).

    Mjukvara/Operativsystem:

    ZTE Light levereras med Android 2.1, vilket kändes väldigt segt när jag lekte runt i det en stund. Det tog mig inte många minuter innan jag installerade den läckta versionen av 2.2 och uppdaterade min padda till gen2. Jag gillar att vara administratör åt alla mina egna elektronikprylar så jag installerade en rootad version av 2.2 efter att jag installerat den läckta 2.2:an. När jag var färdig med det så dröjde det inte länge fören signaturen kallt_kaffe på Swedroids forum publicerade en egen hemmasnickrad variant av Android 2.2, så den installerades. Nu flyter allt på riktigt bra och det enda som saknas just nu är stöd för Flash, när jag får det kommer jag vara helnöjd.

    Launchern som följer med original försämrar också användarupplevelsen riktigt ordentligt, den känns laggig och seg, svarar inte särskillt bra när man försöker scrolla bland appar etc, den gör även det glest mellan apparna och widgetarna på hemskärmarna så att man inte kan lägga in så många appar som man borde, men det råder andra launchers som tex LauncherPro bot på.

    Batteritid:

    Batteritiden på ZTE Light sägs vara på c:a 10 timmar, för normalt användande. Även fast jag har använt den flitigt och installerat appar, sufraf på forum etc med den i ett par dagar nu så känns det som att den håller ungefär ett dygn för mig. Laddar jag den på kvällen så behöver jag inte ladda den förens kvällen där på. Fast kollar man på ett par filmer i sträck eller plågar den med lite mer avancerade spel, krämar på wifi, bluetooth, gps och full styrka på skärmen så lackar nog batteriet efter någon timme redan skulle jag tro.

    Sammanfattning:

    För de ynka 995kr som denna tablet kostade (när Telia hade utförsäljning på dem) så tycker jag att den är ett riktigt vrålåk (för allt utom spel). Det låter som att jag tar i lite när processorn tuggar på i 600Mhz och den har resistiv skärm etc, men med en optimerad rootad version av Android 2.2 och med LauncherPro som launcher flyter den på riktigt bra.

    För den som tvekat eller känner att 995kr är lite mycket pengar för en tablet med android vill jag gärna att ni tipsar mig vart jag kan köpa en pryl med dessa funktioner för mindre än 995kr:

    • En mobiltelefon med sms
    • Ett 3g-modem med wifi-router
    • En fullfjädrad GPS
    • En portabel videospelare
    • Ett portabelt nintendo/gameboy/Supernintendo/Sega Mega/Atari/Commodore 64
    • En surfplatta
    • En Mp3-spelare
    • En portabel svt/Tv 3/Tv 4/kanal 5/-play spelare
    • En (förvisso kass) digitalkamera med videoinspelning
    • En IP-telefon
    • En webbradiomottagare
    • En Youtube-spelare
    • En WordPress/blogg-hanterare

    Listan kan göras ännu längre med ju fler appar man installerar.

    och allt detta på en enhet med 7″ pekskärm, kör Android 2.2, har 600mhz processor och har ungefär 10h batteritid och väger endast 350 gram.

    Seså iväg och leta nu och kommentera gärna i kommentarsfältet på min bloggpost här: http://piratblogga.nu/jonas/2011/05/09/utvardering-zte-light/ om du hittar någon, för en sådan enhet skulle jag vara riktigt intresserad av.
     
    sukarof och gripen gillar detta.
  2. spjerne

    spjerne Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    ...och golf-gps. Har inte provat på banan men hemma ser det riktigt roligt ut.
    Har köpt Skydroid golf och det ser bra ut på 7"... :) :cool:

    Dock gäller det på något sätt hantera plattan, kan vara lite otymplig kanske.
     
  3. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    mycket bra recension

    bilhållare till golfbagen spjerne ;)

    tyvärr blir det nog ingen flash 10 till den här enheten, oavsett vilken mjukvara man har i, processorn stöds inte av Adobe
     
  4. spjerne

    spjerne Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Kompisarna får ett spel när dom ser golfvagnen med
    mugghållare, paraplyhållare, plattan-hållare osv... :cool: :P
    Synd man é så dålig golfare bara. :innocent:
     
  5. curse

    curse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    För mig fungerade 3,5mm headsets. Från Nokia N95-8G, Samsung Jét, Samsung Galaxy S och de medföljande.

    Ej fungerande. Från HTC Tattoo.(ok, fungerar men lågt, skrapade, "elektroniskt" ljud, dvs oanvändbart)

    Jag läste någonstans att det finns 2 stora headset standarder. En som Apple och HTC använder, en som resten använder.

    Sent from my ZTE Light using Tapatalk!