Utlandet: Inaktivera APN, multiple APN, och MMS?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av söder, 13 apr 2010.

1. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

1. Jag vet att det ska finnas något program, som döper om adresserna i APN's, så att de inte funkar. Vad heter det?

2. Kan man i det göra, så att man fort. kan ta emot och skicka MMS? Jag vet att Telia kör på 2 st APN's, ett för vanliga internet, och ett för MMS. Är de helt oberoende av varandra, eller är det allt eller inget som aktiveras? Jag tänker på att datan kanske hämtas via internet iaf, medans MMS apn'net användas för att meddela att ett MMS kommit?

3. Jag har som sagt Halebop nu, men har ett Telenor kort som jag brukar använda i utlandet, då de har tjänsten Passport, som innebär en stor samtalsavgift och liten minutavgift, istället för dyr minutavgift som det brukar vara. Skulle jag kunna lägga in Telenors inställningar, utan att det fuckar upp mitt Halebop?

4. Jag vet att det ska finnas en läckt uppdatering till Nexus One, som ska fixa in svenska på telefonen. Har även hört något om att det ska finnas svenska operatörer inlagt där redan. Hade detta på något sätt hjälpt mig i frågan om att vilja ha flera APN's för olika operatörer, inlagda samtidigt?

Tack.

/Söder

2. ebest

ebest Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

1. APNDroid
    2. om du manuellt och bara redigerar APNet Telia Internet och låter mms inställningarna bara så borde det fungera.
    3. Ja, det är ju bara att redigera och köra på telenor apn
    4. tvivlar på det, är ju bara att lägga in manuellt.

3. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Men, hur funkar det egentligen, säg om Telenor också skulle använda två st APN's. Nu när jag bara har Telias 2, så är den ena så man kan markera den grön, medans den andra automatiskt används för MMS.

Ok att jag skulle kunna lägga in Telenors APN för internet, och markera den, och låta Telias internetAPN vara omarkerad, men hur blir det för MMS då. Hur vet telefonen vilken den ska använda för MMS då?

/Söder

4. Kronprinsen

Kronprinsen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

APNDroid funkar inte så bra. Slå av surfen via APN går fint men att få igång det brukar kräva omstart av telefonen. Det finns en annan app som heter Toggle Data Widget som verkar fungera bättre. Dock har jag haft problem med den med men det verkar kunna bero på att jag kört en task-killer som verkar döda mer än lämpligt i processväg. Du kan välja att lämna MMS aktiverat via Toggle Data Widget vilket är smart.

5. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag testade precis Toggle Data Widget, men jag tycker inte heller den fick igång internet efter att man satt på den igen. Det funkade att stänga av dock. Testade dock inte om den verkligen lät mms fungera efter man stängt av surf.

EDIT: Surf via 3g funkade efter att jag satt på Wifi igen, kopplat upp mig på det, och sedan kopplat ner det igen.

/Söder

6. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    När jag var i frankrike så gick aldrig 3G igång, och detta va bara för att "Data Roaming" inte var på, då ska den ej aktivera data när du roamar vilket du gör i utlandet

7. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Men, är roaming bara data? Inte mms och sms och samtal då? Antar det inte är samtal eftersom det är data, men sms och mms..?

/Söder

8. Baba330

Baba330 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,
    Jag förstår inte riktigt vad ditt huvudsyfte är, men jag hade "problemet" att jag inte ville få för hög mobilräkning p.g.a. datatrafik i utlandet orsakat av MMS och sync av olika slag.

1. Se till att "Data roaming" är urkryssat så länge du inte skall surfa/synca.
    2. För MMS nyttjade jag de inställningar som Handcent har under "Retrieve message settings". "Roaming auto-retrieve" skall vara urkryssat.

Båda ovanstående är dock urkryssade per default så det är inget problem egentligen.

Är man lite nervös kan man använda 3G Watchdog och sätta en gräns på t.ex. 1MB.

9. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Ok, tack då.

/Söder

10. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Det där var ett bra tips. Måste ju vara enklare än de andra programmen och så kan man skriva ett så lågt värde som möjligt när man lämnar Sverige.

Även jag hade problem med APN-droid (och även med JuiceDefender) när jag testade häromveckan. Har inte fått någon räkning än men eftersom jag i princip aldrig fick igång data ens när jag ville förväntar jag mig inte få någon extra utlandskostnad.

11. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Tänker du möjligen på EPE68 och EPE76? Dessa är mycket riktigt europeiska uppdateringar. Kodmessigt verkar de inte skilja sig från EPE54B. Innehåller inte svenska vad jag vet. Däremot innehåller den som du säger svenska operatörers apn-inställningar. Skillnaden hade enbart varit att du sluppit skriva in dem själv.

Passade på att pastebin:a apns-conf.xml från ERE76 åt dig nedan.

http://pastebin.com/KBGN3QRC

Last edited: 15 apr 2010
  12. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Tack så mycket.

Det är ju inte alls samma som det vi kör nu ju, för halebop iaf.

#
    <apn carrier="Halebop Internet"
    #
    mcc="240"
    #
    mnc="017"
    #
    apn="halebop.telia.se"
    #
    type="default,supl"
    #
    />
    #

#
    <apn carrier="Halebop MMS"
    #
    mcc="240"
    #
    mnc="017"
    #
    apn="mms.telia.se"
    #
    user="mms"
    #
    password="telia"
    #
    mmsc="http://mmss"
    #
    mmsproxy="193.209.134.132"
    #
    mmsport="9201"
    #
    type="mms"

Annat MNC och mmsport. Samt inget sista / i mmsc. Även type="default,supl" är konstigt. Ska man skriva dit så i stället för hand då?

EDIT: Vafan, fast jag startar om min telefon, så kan jag inte längre lägga till nya APNs? Först igår märkte jag det, när jag ville lägga in även Telenors.
    Kan det ha att göra med MoreLocale2, att jag har satt Sverige som Location?

/Söder

Last edited: 15 apr 2010
  13. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag la in EPE76 nu, och kan nu välja svenska som språk på telefonen.

Dock gick jag in på nätverksinställningarna, och där har jag nu Telia som förval på APNs, fast att jag har Halebop.

/Söder