Problem: Utlåst från ny mobil, måste köpa ny redan?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Irritado, 24 jan 2024.

1. Irritado

Irritado Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Jag frågar för min mor som är här med mig. Hon köpte en Samsung A23-mobil i somras, abonnemang och sim-kort, fick hjälp av dottern att skapa ett google konto. Så morsan lärde sig använda telefonen för olika tjänster m.m. Med många busiga barnbarn som tycker mobiler är leksaker, så fick hon försöka gömma den, men de hittade den, installerade och tog bort appar, kladdade ned o.s.v. Då fick ett av de lugnare barnbarnen idén att aktivera ansiktsigenkänning på mobilen så att ingen annan kan använda den. Morsan ville inte, men barnbarnet insisterade att "hjälpa", och som lösenord "kan man bara klicka vad som helst, spelar ingen roll", och så gjordes, så koden blev okänd. :ehm:

Efter dagar av försök gav vi upp och kollade med en försäljare av mobiler om de kunde återställa den. Den återställdes, sim-kortet i, dess pin-kod ifylld, men nu vill den ha en annan pin-kod (den från ansiktsingenkänningen?) men vad man än chansar så ökar bara tiden tills man kan försöka igen... Andra alternativet är att logga in med google-kontot. Det går inte heller, eftersom morsan skrev ned vad dottern sade, och morsan skriver alltid med stora bokstäver. Vi har provat alla möjliga kombinationer med stora och små bokstäver, men det lyckas inte. Finns inget annat mobilnummer eller mejladdress kopplat till kontot för autentisering. :(

Jag kom på idén att skapa ett nytt google-konto åt henne, med lösenordet väl dokumenterat med versaler och gemener, plus en extra email som autentiseringsadress, så nu försökte vi logga in på det på telefonen, men det gick inte, givetvis. Den insisterar verifikation via den gamla google-adressen, som vi ju inte kommer åt. :mad:

Är mobilen död nu, eller finns det något sista knep man kan testa? Det känns som drygt 3000 kr är kastade i vattnet.

2. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 337

MINA ENHETER

Enda jag skulle kunna tänka mig som kan gå runt skyddet är nog Samsung, hör med deras support kanske.

Irritado och Kristy gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 847
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 24 jan 2024
    Rint, Buzz, KTM och 3 andra gillar detta.
  4. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 245

MINA ENHETER

Även om man kan trycka koden hur som helst så måste den ju upprepas när den skapas. Svårt med barn men kanske är en lättknäckt kod isf?

5. Irritado

Irritado Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Bra idé, vi får höra med Samsungs servicecenter.

katho gillar detta.
  6. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 213
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Samsung servicecenter borde fixa det. Sen är väl ett tips att i fortsättningen hålla barn och andra borta från mobilen hädanefter. Med alla tjänster som mobilt bankID, Swish etc.. är det en så pass viktig del av livet numera.
    Blir krångligt om man blir utestängd.

MultiMan och Kristy gillar detta.
  7. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Google-kontot har alltså aldrig använts på någon annan enhet än telefonen, eller varit inloggat någon annanstans?

Kan inte dottern själv ha skrivit upp lösenordet nånstans, eller minnas hur lösenordet var uppbyggt, med små/stora bokstäver? Kan hon inte ha sparat lösenordet i sin webbläsare, typ Chromes lösenordshanterare? Förutsatt att hon använde sin egna enhet när hon skapade kontot åt modern. Är ju ett lätt knapptryck för att spara lösenord i Chrome, eller sedan något år tillbaka sparar den till och med lösenord automatiskt ibland, utan att man först måste trycka ja. Så be dottern kolla i sitt eget google-konto på webbsidan för lösenordshanteraren, eller att hon kollar i Chrome på samma enhet där "moderns google-konto" blev skapat.
    Om kontot skapades på samma telefon som nu är låst, så funkar ovanstående ju inte.

Jag tänker annars att Google-kontot skulle man kunna försöka få tillgång till, genom googles support. Då måste man sannolikt kunna beskriva en del av innehållet i kontot, och hur kontot använts, vilka tjänster osv, kanske frekventa epostkonversationer/kontakter eller liknande.

Sunbringer och Kristy gillar detta.
  8. Sunbringer

Sunbringer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    456
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag är inte säker på om ni redan prövat detta eller om ni har något 2fa-nummer. Men kanske det kan funka annars att ni försöker logga in till Google-kontot på en browser och där klicka i att ni har glömt lösenordet och välja att få ett sms för återställning. Om simkortet provisoriskt stoppas in i en annan telefon bara för att kunna ta emot och läsa smset kanske ni kan återställa lösenordet och få tillbaka Google-kontot.

Kristy, fryguy, Heleg och 1 annan gillar detta.
  9. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 776
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
  10. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Sunbringer, kissidor, Johnh3 och 4 andra gillar detta.