Jag frågar för min mor som är här med mig. Hon köpte en Samsung A23-mobil i somras, abonnemang och sim-kort, fick hjälp av dottern att skapa ett google konto. Så morsan lärde sig använda telefonen för olika tjänster m.m. Med många busiga barnbarn som tycker mobiler är leksaker, så fick hon försöka gömma den, men de hittade den, installerade och tog bort appar, kladdade ned o.s.v. Då fick ett av de lugnare barnbarnen idén att aktivera ansiktsigenkänning på mobilen så att ingen annan kan använda den. Morsan ville inte, men barnbarnet insisterade att "hjälpa", och som lösenord "kan man bara klicka vad som helst, spelar ingen roll", och så gjordes, så koden blev okänd.
Efter dagar av försök gav vi upp och kollade med en försäljare av mobiler om de kunde återställa den. Den återställdes, sim-kortet i, dess pin-kod ifylld, men nu vill den ha en annan pin-kod (den från ansiktsingenkänningen?) men vad man än chansar så ökar bara tiden tills man kan försöka igen... Andra alternativet är att logga in med google-kontot. Det går inte heller, eftersom morsan skrev ned vad dottern sade, och morsan skriver alltid med stora bokstäver. Vi har provat alla möjliga kombinationer med stora och små bokstäver, men det lyckas inte. Finns inget annat mobilnummer eller mejladdress kopplat till kontot för autentisering.
Jag kom på idén att skapa ett nytt google-konto åt henne, med lösenordet väl dokumenterat med versaler och gemener, plus en extra email som autentiseringsadress, så nu försökte vi logga in på det på telefonen, men det gick inte, givetvis. Den insisterar verifikation via den gamla google-adressen, som vi ju inte kommer åt.
Är mobilen död nu, eller finns det något sista knep man kan testa? Det känns som drygt 3000 kr är kastade i vattnet.
Click to expand...