Utnyttja garanti från HandyAttacke.de

Diskussion i 'Allmänt' startad av Squiz3r, 1 apr 2011.

1. Squiz3r

Squiz3r Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan! Jag köpte min första smart-phone förra veckan, Motorola Defy, men efter några dagars användande upptäckte jag att autofokusen till kameran är trasig... Den smattrar o knakar och lyckas inte fokusera som den ska. (Förövrigt är jag helnöjd med telefonen!)

Men nu tänkte jag skicka tillbaks den till HandyAttacke. Jag har tagit kontakt via mail, och det var inga problem, skulle få en ny telefon om den är där (poststämplas?) inom 14 dagar från att jag fick den.

Men nu är frågan, hur skickar jag lämpligast den? Rekommenderat "brev" (10'000), dvs en skrymmande låda? Bör bli 192kr med posten. Frågan är om det är jag eller HandyAttacke som ska betala detta.. Jag frågade i mailet, men antingen missade hon den frågan, eller så undvek hon den genom att säga att deras förifyllda DHL-lappar bara gäller inom Tyskland.

Adressen som jag ska skicka den till, är det denna?
    etronixx Trading GmbH
    Schnackenburgallee 179
    D-22525 Hamburg

Känns lite smått läskigt att skicka iväg telefonen när jag precis har fått den :neutral: Någon annan som har utnyttjat deras garanti?

Mvh. Daniel

2. Cirap

Cirap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

jag har precis gått igenom deras garantiprocess (fick en Defy reparerad)

jag skickade mycket riktigt till

etronixx Trading GmbH
    Schnackenburgallee 179
    D-22525 Hamburg

ta en kopia på kvittot och skicka med i försändelsen! gärna en kopia på mailen där du beskrev felet och de svarade att gå med på byte/rep

jag skickade telefonen (endast telefon+laddare. ta ur simkort och minneskort!) i dubbla vadderade kuvert och skickade som REK. se dock till att påpeka att det är REK upp till 10000kr som gäller. Jag sa bara "REK" och tänkte att de skulle se på tulldeklarationen att värdet var 3000kr och således registrera rätt, men när jag kom hem såg att det bara var försäkrat upp till 500kr!

angående fraktkostnaden vet jag inte. det var så liten summa att jag inte brydde mig om att fråga. Men eftersom det är garantiärende brukar praxis vara att butiken återbetalar fraktsumman mot uppvisande av kvitto (antingen stoppa i kvittot i försändelsen eller scanna och maila in)

total tid från att jag lämnade in den hos Posten till att jag kunde hämta ut den hos Schenker igen var ca 3 veckor

Last edited: 2 apr 2011
    Squiz3r gillar detta.
  3. Squiz3r

Squiz3r Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, Det låter betryggande! De skulle byta min telefon, så förhoppningsvis behöver jag inte vänta lika länge. De skrev till mig att de ville ha lådan med alla tillhörande saker, så jag tar bara ut mitt simkort och minneskortet men så sätter jag väll i 2GB kortet som kom med telefonen.

Nu har jag i alla fall lyckats med att ta backup på det mesta i telefonen med "MyBackup free", fungerade toppen (dock bara 30 dagars trial).

Tack!