Utöka minnet: partitionering

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Syntax, 28 okt 2011.

1. Syntax

Syntax Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallå där,

Jag har rootad min Desire med unrevoked och kör nu med ett schysst rom.

Problemet är att jag har dåligt med minne. Det fick jag efter att jag flasha rommet.

När jag använder mig av titanium backup för att partionera får jag ett felmeddelande där det står att det inte går att partionera minnet.

Detta är jobbigt och mobilen är i princip obrukbar då jag endast kan ladda ner ungefär ett par appar.

Hoppas att ni kan hjälpa mig,

Hälsningar
    Syntax

2. arvidsson

arvidsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej,
    varför vill man partionera? Har inte riktigt fattat det.. Om man kör root kan ju ändå flytta appar till sd, dock fungerar ju vissa widgets och appar eller kommer man runt det om man partionerar? kör själv cyanogen. Blev sjukt mkt bättre på minnesfronten när vissa appar kunde flyttas. Märkte som sagt att alla inte fungerar som de ska då.

/A

3. Bagge

Bagge Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Varför man vill partionera? För att ROM'en ska använda din extra partition precis som att den vore en del av telefonens internminne, dvs du behöver inte flytta nånting utan det sker automatiskt.

BTW, när man ska partionera sitt minneskort så tror jag att de flesta rekomenderar att man gör det genom Gparted (dvs på datorn), själv gjorde jag det i Clockworkmod Recovery (dvs från HBOOT i telefonen) och det har fungerat bra för mig.
    Spara en kopia av minneskortet på datorn först då kortet formateras helt i samband med detta.

4. arvidsson

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

ok tack så mkt för infon, då ska jag genast hem och partionera :cool:

5. Syntax

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för ditt svar. Uppskattas verkligen!

Denna metod som du nämner har jag personligen inte prövat.

Men min rom består av a2sd+ eller vad det nu än kallas. Visst borde det ändå fundera?

Har du även någon speciell guide som du kan tänka dig länka?

Tack en, en gång!

6. arvidsson

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej igen, jag formatterade mitt sd och partionerade men står att jag fortfarande bara har 45 mb ledigt på internminnet, ngt mer man måste göra? Anv clockwork recovery

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

7. Bagge

Bagge Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Tjo, sorry för sent svar.

Jag kunde inget om root eller rom's eller nånting för en vecka sen, men det finns enormt mycket bra information i detta forum, bara lite svårt å hitta ibland.

Jag utgick från en icke rootad desire, följde denna guiden för att bli rootad, och få S-OFF.
    HTC Desire - RootzWiki

Med detta får man även Clockwork Recovery Mod, och med den kan man göra massa roliga saker, bland annat skapa en EXT3 partition på SD-kortet, detta var exakt vad jag gjorde, jätteenkelt, direkt via telefonen.
    Valde att göra 1GB ext med 0 swap. Efter detta la jag in InserCoin ROM, en sense ROM som är väldigt lik den som ligger på Desire från början, men med nyare sens och 2.3 Android. Älskar denna rommen.
    Den drar även nytta av den nya partitionen automatiskt, jag behövde inte göra nånting mer för att det skulle fungera.
    Det som är lite förvirrande är att telefonen trots den nya 1GB partitionen max kan visa att man har 147MB ledigt internal memory. Men lägger du in en app på 10MB så blir det inte 137MB kvar utan det försvinner kanske 1MB och resten hamnar automatiskt på den nya patitionen.

Här är en bra tråd om A2SD+
    https://swedroid.se/forum/27468-partitionering-av-sdkort-tips-fragor.html

Vilken rom är det du kör när du säger att du bara har 45MB kvar?
    Du måste ha en ROM som stödjer A2SD+, och i vissa ROMS så krävs det lite handpåläggning för att det ska fungera, dock behövde inte jag göra det i InsertCoin.

8. Bagge

Bagge Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Det finns en app som heter Quick System Info som ger väldigt bra och överskådlig information om hur minnet är uppdelat i din telefon.
    Den visar t.ex. om din A2SD partition har data på sig, och med andra ord är i funktion.

Jag skulle rekomendera att kolla närmre på om den ROM du kör behöver några manuella ingrepp för att börja använda partitionen, jag vet t.ex. att MIU (?stavning?) ROM behövde att man skrev några rader för att det skulle funka.

9. Syntax

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ursäkta för ett sent svar,

Har massor att göra i skolan. Tandläkarutbildning.

Jag skulle uppskatta om du kunde länka vilken rom du kör med,

För då vet jag att jag slipper att fixa med det jag har nu.

Tack!

10. Bagge

Bagge Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Last edited: 7 nov 2011