utomlands surfa med respektive lands abb

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av ojin, 3 apr 2012.

1. ojin

ojin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tjenare

är mkt ute och reser i världen men nu på senare tid efter S2 införskaffades så är behovet för surfandet inte på långa vägar mättat. senast var jag i Madrid, Spanien. där trots meddelanden om roaming kostnader så kunde jag inte surfa eftersom i hemlandet Sverige är roaming blockerat mellan operatörer. så kunde inte surfa trots att de kunnat tjäna hundratals kronor på mig.

finns det något manuellt sätt att få igång data trafiken utomlands? nu till nästa resa ska jag köpa ett inhemskt sim-kort för att få ner kostnaden för surf men först måste jag ju få surf att fungera.

några tips och råd ?

ska efter lösning ändra tråden och bygga en lista på operatörer och land så den som tycker att surf med svensk operatör utomlands kan köpa sig ett alternativ för sin arbets eller semester resa.

Skickat från min Samsung Galaxy S2 med Tapatalk.
    Tack för din tid.

2. misewixe

misewixe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Kan tipsa om s.k. International sim-cards eller Global roaming sim-cards som fungerar i princip överallt....slipper du dras med massa olika sim osv.
    Finns en del olika företag som erbjuder dessa kort med olika kostnader..

En bra start är att kolla här: http://www.roamingsims.com

Last edited: 3 apr 2012
  3. ojin

ojin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

helt klart godkänd sida men mitt grundläggande problem kvarstår. hur får jag telefonen att koppla upp sig mot data roaming? vanlig roaming är inget problem det funkar galant.
    ( kan vara bra att tillägga, inställning för roaming, vanlig och data är på i telefonen är på )
    tack för svar.

Skickat från min Samsung Galaxy S2 med Tapatalk.
    Tack för din tid.

Last edited: 3 apr 2012
  4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Att roaming inte finns mellan operatörerna i hemlandet (Sverige) brukar inte spela någon roll. Däremot spelar det roll vilka operatörer som din hemmaoperatör har roamingavtal med i det aktuella landet (Spanien).
    De flesta har inte problem med att få igång datatrafik utan tvärtom att få stop på den. Det borde räcka för att få igång är att kontrollera att data vid roaming är påslaget men det verkar du redan ha gjort. Man kan eventuellt också behöva skriva in APN manuellt för den operatör man har för tillfället.

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 355
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du någon spärr av dataroaming utomlands? Kan vara något sånt som ligger och blockerar också.

6. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER