Utskrift "printa" från mobil direkt till skrivarens AP

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tripod, 9 nov 2024.

1. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Hade för en tid sedan behov av att skriva ut ett mindre dokument som för stunden då endast fanns på en mobiltelefon. (Har aldrig haft behov av att printa direkt från mobil, å skriver ju ut allt mindre rent generellt, så allt har gått via datorer.)

Bakgrunden var lite speciell: stationära och andra datorer var nedpackade (annars hade utskrift enkelt skett via dessa, det blev så till sist; "problemet" är alltså löst för stunden, men frågetecken uppstod, se nedan); det enda som för stunden var uppe och inkopplat var router och skrivare. Normalt sett är det kabel mellan stationära och router, och wi-fi mellan router och skrivare.

Jag hade följaktligen routern (å internetaccess) igång (å skrivaren hade förstås hittat routern), men var inte helt säker på om LAN-inst. lämnats i "isolerat" läge, och om jag skulle kunna komma åt skrivaren från mobilen via routerns wi-fi. (Hade iofs kunnat testa om jag kunde logga in routern från mobilen för inställningar, men brukar göra det från stationära.) Så första tanken var: jag växlar snabbt till skrivarens (en enkel Canon Pixma) AP-läge (å kringår routern helt). Det är hyfsat enkelt gjort i inställningarna, noterade lösenordet, och fixade detta i mobilens wi-fi-inställlningar.

Inga problem med att koppla upp mig mot skrivarens AP, har testat tidigare m andra mobiler (mobilen varnade för att internet-access saknas men det var väntat). Däremot var det ett initialt problem för dokumentvisarprogrammet/Files by Google/utskriftstjänsten att hitta skrivaren, även om man försökte ange IP-adress etc. Den såg skrivaren men ingen anslutning vill jag minnas. Testade kort att återansluta mobilen till wi-fi/data, ladda ned Canons miniapp/utskriftstjänst, men det var "no go" igen. Då slog det mig att jag satt med VPN aktiverat på mobilen ... :) med det inaktiverat gick det bra att hitta skrivaren och med modellbeteckning etc.

Men när man valde utskrift (i Files by Googles visningsprogram) efter att ha checkat inställningar/format etc. så varnade appen för att informationen kan passera en eller flera servrar.

Hur då? Jag är ju ansluten till en skrivares AP som saknar internetaccess (när man väljer AP-läge på skrivaren kopplar den ned wi-fi-läget/anslutningen till routern, och någon USB- eller nätverkskabel var inte inkopplad). Är detta en generell varning från Files by Google/Android utskriftstjänst?

(Det slutade med att annat kom i mellan; möbler monterades, och en hel del stationärt byggdes ihop igen.)

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Det kan vara Canon som vill skicka det via någon server... Det har verkar ha blivit rätt vanligt med sådana lösningar (tyvärr, fattar inte varför).

3. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jag testade vid ett senare tillfälle att printa något från en mobil via routern (dvs utan skrivaren i AP-läge), och det fungerade utmärkt.
    Ja, det verkar vara en väldans massa som görs bara för att det är möjligt ... Ska man behöva lägga krut på att spärra sidor, IP-adresser i brandväggar/router etc. så har man fullt upp, å så kanske råkar spärra firmware-uppdatering till skrivare etc. (även om sådant ofta finns att ladda ned från webbsidor). Enklast och viktigast för en skrivare är väl att spärra allt utanför egna nätverket, men mobilen... som i stunden får sitt wi-fi från routern?