Utveckla för olika plattformar

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av PalleNygren, 30 nov 2010.

1. PalleNygren

PalleNygren Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter att ha slitit mitt hår och insett att samma Android version inte garanterar samma funktioner, eftersom t.ex. en telefontillverkare valt att inte implementera samma funktioner ang kameran som en annan telefontillverkare. så har jag följande fråga:

Jag använder i dagsläget Eclipse och kan egentligen bara testa en app mot emulatorn eller min egen HTC Desire. Är det möjligt att på något sätt emulera flera telefontyper (ex.vis HTC Wildfire, Motrola Droid etc) i Eclipse och testköra en app mot dessa?

Alternativa lösningar är också intressanta, målet är ju att skapa en app som fungerar på så många olika plattformar som möjligt.

/Patrik

2. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

SE har i alla fall en egen emulator för X10, jag hittar den inte just nu men det var lite lurigt att söka fram den.
    Den ska finnas på deras hemsida i alla fall... Sen vet jag inte med Motorola osv.

3. Nerderer

Nerderer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Visserligen är jag extra bitter just nu, men jag tror också att Androids akilleshäl är dess fragmentering. Visst är det skoj att man kan köpa en bra smartphone för ett par tusenlappar, men jag tror att många utvecklare helt kommer att lämna Android efterhand som det blir fler och fler modeller och Androidversioner att hålla reda på. Visst, det kommer förmodligen dyka upp ännu fler nya utvecklare än vad är som lämnar det, men det är ändå synd att Google ska göra det så svårt för oss. Man kan ju också fråga sig hur länge det är hållbart som det är nu. Istället kommer det förmodligen bli som så att utvecklare fokuserar på vissa modeller och versioner, medan andra får ett desto fattigare utbud av applikationer att välja mellan.

Där har både iPhone och snart Windows Phone 7 ett stort övertag, där de har mycket större koll på versioner och hårdvara. Som utvecklare vet man helt enkelt oftast vad slutanvändaren använder.

Last edited: 1 dec 2010
  4. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

iPhone känner jag till, men hur löser WP7 problemet med fragmentering?

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Menar du att det API som finns för att fråga kameran vad den stöder inte tillhandahåller tillräckligt med information? Eller är det svårigheten med att testa som du irriterar dig på?

Kanske borde Google valt MS och Apples approach och inte låtit program komma åt kameran direkt utan bara använda den inbyggda kamera appen för att ta ett kort. ;) Om det nu inte ändrats sen sist jag kollade.

6. Nerderer

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Microsoft kommer att ställa krav på vilken hårdvara som får lov att användas. Exempelvis så använder alla de nya (första) modellerna i princip samma hårdvara, trots att de kommer från olika tillverkare.

7. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Men om två generationer telefoner då? Kommer Microsoft retroaktivt att dra in rättigheterna att använda operativet från alla äldre modeller som använder det, för att försäkra sig om att alla hela tiden använder liknande hårdvara?

Första generationens androidmobiler var ju inte heller fragmenterade när de kom.

8. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Exakt vilken fragmentering avses förutom kameran i det här fallet?

Jag anser att den är försumbar och avser man skärmen så är man inte direkt bra på ui, (vilket jag också jobbar på att bli bättre på).

9. Nerderer

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jag vet inte exakt hur MS kommer att lösa problemet med hårdvara som blir gammal. Det är dock (mestadels) inget problem för exempelvis Apple. Titta på första generationen av deras iPhone, där de flesta program fortfarande fungerar alldeles utmärkt på den också, trots att det nu är en relativt gammal telefon.

Jag tycker nog att Microsoft har satt upp relativt strikta regler för kraven på hårdvaran:
    http://www.gsmarena.com/windows_phone_7_hardware_requirements_confirmed_two_wp7_phones_and_an_htc_hd3_rumor-news-1513.php

Skillnaden är att för Android så tillåts tillverkarna använda precis vilken hårdvara som behagar dem, vilket de också gör.

10. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

vad jag har märkt så är det inte en så drastisk skillnad i många fall. Slängde ihop en app idag (kokbok med text och bild etc) och jag anpassade den först till QVGA upplösning, men sedan när jag testade på en HVGA och en WVGA så såg det precis likadant ut och fungerade utmärkt på alla vis, så med skärmupplösningen tycker jag klagande på fragmentering är ganska oberättigad.

Visste inte att det var så drastiska skillnader med kameran mellan tillverkare, som sagt är väl alternativet att inte tillåta att den implementeras alls i tredjepartsappar som på iPhone

11. PalleNygren

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

appel: Jag menar helt enkelt att APIn är helt ok, men vissa telefoner implementerar ex.vis kameran på ett helt annat sätt än andra telefoner. Finns mängder av problem med kamera/korttagning/blixt hantering eftersom inte alla stödjer samma funktioner i APIn. Ett annat exempel är telefoner UTAN kamera, som agerar på olika sätt. En del av dessa får man nullpointer fel när man försöker referera till kameran (vilket är förståeligt), men en del andra så rapporterar hårdvaran inget fel tillbaka utan resultatet blir helt enkelt att appen funkar inte men den kraschar inte heller. Mycket frustrerande.

12. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Hittande följande på nätet :

private android.hardware.Camera mCameraDevice;

try {
    mCameraDevice = android.hardware.Camera.open();
    } catch (RuntimeException e) {
    Log.e(TAG, "fail to connect Camera", e);
    // Throw exception
    }

kanske fungerar?

sen kan du spara alternativet i shared preferences och låta bli att kolla fler gånger eftersom telefonen inte lär skaffa sig en kamera till nästa appen körs :)

Last edited: 2 dec 2010
  13. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Att det inte finns något api för att fråga om det finns en kamera är ju otroligt dumt. Tanken är väl att man ska dölja appen helt från mobiler utan kamera genom uses-feature elementet i sitt manifest. :(

När det gäller olika kameror så fungerar väl api:et för att fråga efter vad kameran har stöd för bra? Eller så kan man ju göra som på wm7 och använda det medföljande kamera programmet att ta en bild men hjälp av android.provider.MediaStore.ACTION_IMAGE_CAPTURE intentet.

14. PalleNygren

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad jag menar är att jag stött på telefoner utan kamera men som inte genererar fel iom Camera.open() anropet. Det gör det ju minst sagt besvärligt eftersom en try-catch inte fångar upp något fel...

15. buurd

buurd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Android är öppet, det är en av styrkorna med systemet. Kommer det en ny hårdvarupryttel kan tillverkarna trycka in den och du som utvecklare kan utnyttja de och inte vänta ett år på nästa iPhone som kanske kan utföra tricket i fråga. Men självklart kommer det med att man måste hantera denna frihet.

Om kameran låter det som en bugg i mina öron. Antingen i API:et som inte specat vad som ska returneras om det inte finns någon kamera eller i telefonen som returnerar fel. Alltså något det ska skrivas buggrapporter till respektive part om.