Utvecklare för app sökes!

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av Karin.R, 23 mar 2012.

1. Karin.R

Karin.R Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag är en kandidatstudent på industridesignprogrammet på Konstfack som håller på med mitt examensarbete. Jag har tänkt göra en app för Android som ska fungera som en slags rättvisemärkning i telefonen, och kommunicera att vissa mineraler i telefonen är framtagna på ett mer etiskt sätt, som ett framtidsscenario. Jag behöver dock hjälp med att programmera det hela.

Appen är tänkt att bestå av två delar:

Den ena delen är ett spel där man kan trycka på olika komponenter på ett stiliserat kretskort och utifrån det få information om komponenten, vad den innehåller, och vart dessa metaller kommer ifrån. (Man får följa resan med olika stopp på en karta, med information om vad som händer på varje ställe).

Den andra delen är enbart informativ där man kan välja mellan olika rubriker för att läsa fakta om certifieringen och vad den har för verkan.

Jag kommer stå för den grafiska formgivningen tillsammans med två grafiska formgivare. Det är alltså själva programmerandet jag behöver hjälp med. Tyvärr kommer jag inte kunna betala något då jag är student och skolan inte har pengar att sponsra examensarbeten med. Det jag erbjuder är en chans att utmana dig själv och att ditt namn självklart kommer publiceras i samband med att mitt arbete visas och på Android Market, eller Google Play som det nu heter.

Vill du veta mer eller har frågor kontakta mig gärna!

karin(at)rubing.se

Mvh,
    Karin

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

I den här typen av projekt brukar grafisk formgivning vara en ganska liten andel av det totala arbetet. Om ni planerar för ett projekt som kräver tre personer för grafisk formgivning skall ni nog också räkna med att ni kommer behöva åtminstone fem kodare, en eller ett par som ägnar sig åt systemdesign samt någon projektledare. Kort sagt, det arbete som ni redovisar när projektet är klart kommer till endast en liten bråkdel bestå av arbete som ni själva har gjort.

Även de som inte själva kan programmera "på riktigt" har möjlighet att ta fram android-appar med hjälp av App Inventor: http://appinventor.mit.edu/
    Jag har själv inte provat App Inventor, men jag är lite osäker på om det där går att nå all funktionalitet som man kan åstadkomma i "riktiga" appar, t ex kart-funktionalitet.

Även om App Inventor är ett enkelt sätt att få fram Appar och ni väljer att använda det i stället för att förlita er på kodare tror jag dock ändå att ni kommer behöva spendera betydligt mera tid i App Inventor än den tid som ni lägger på rent design-arbete. När ni sitter i App Inventor kommer dock gränsen mellan design och app-utveckling bli lite flytande, så exakt hur stor andel som används till det ena eller andra kan bli lite svårt att mäta.

m v h Henrik