utvecklare till app

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av hussseein, 29 apr 2013.

1. hussseein

hussseein Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Tror jag postade på fel ställe innan så testar igen: )

Hej, jag har en app idé som jag skulle vilja ha hjälp med att utveckla, själva idén är enkel men då jag vill att den skall bli perfekt så tror jag det kommer krävas massa jobb. Vill inte gå in för mycket på appen men den är inom genren socialt.

Jag har redan fixat en designer till appen så bara utvecklare som fattas, desto fortare vi kan få ut appen utan att kvalitén påverkas desto bättre. Jag har ingen budget för betala i förväg så vi får bestämma innan om det blir en del av eventuell vinst eller en del av företaget osv.

Hör av er om ni är duktiga på koda så kan vi diskutera vidare.

2. hussseein

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

ingen?

3. GuiceU

GuiceU Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Har du själv utvecklat lite och vill ha lite medhjälp eller vill du ha en som ska utveckla den helt?

4. hussseein

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

jag kan absolut inget om att koda, så utvecklaren måste göra allt själv(förutom design, där har jag redan hittat en som är sugen)

Då appen kräver ständiga uppdateringar är det inget man bara kan göra klart och låta rulla, utan vi måste ha ständig kontakt och jobba med den under tiden.

Jag tror att appen kan bli värd väldigt mycket så är beredd att ge utvecklaren procent av eventuell vinst.

5. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Inte för att skriva någon på näsan, men du vill alltså att någon annan ska göra allt jobb och sedan kan den personen få någon procent av eventuell vinst? Tror som vanligt att folk med idéer till appar överskattar själva idens värde, risken att du har kommit på något som är helt unikt och som ingen annan kan kopiera på direkten så fort du släpper appen är nog tyvärr extremt liten. Bättre är nog att posta iden här och ifall någon väljer att utveckla den så kan du säkert få ett tack i about texterna eller så.

evening.beam, SooDroid och KingLouie gillar detta.
  6. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Eftersom du verkar bli beroende av utvecklaren under en lång tid framöver och kommer kräva mycket arbete så tror jag att det är en god idé att ha ett aktiebolag och ge utvecklaren en stor andel.
    Se till att knyta upp nyckelpersoner och göra dem delaktiga i ditt projekt.

I det appprojekt jag just nu är involverad i så har jag 15% av aktierna. Övriga medlemmar i teamet jobbar mest med affären, finansieringen, kontakter och ger mig input och idéer på hur utvecklingen ska fortskrida. VD:n har en större post, men det är hans andel som ska användas om vi tar in nya delägare och finansiärer. Sen är han även utvecklare och assisterar mig med olika delkomponenter.

SooDroid gillar detta.
  7. hussseein

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Detta är exakt det jag vill! Han får en del av eventuellt företag, jag vill att jag och utvecklaren och designern som jag redan fixat skall ha nära kontakt och hela tiden utveckla appen, därför kan jag inte anlita ett vanligt företag för dem tar betalt per timme eller app men jag vill att vi jobbar med den ständigt.

Vet du var jag kan fixa en sådan här utvecklare? Någon som känner till någon som skulle vilja jobba med en app på fritiden som e7andy beskriver?

8. hussseein

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

respekterar det du skriver men håller inte med om något du skriver. Vill hitta en utvecklare som tror på iden och tror att det kan bli något av den. Gör han det kommer det vara väldigt attraktivt att ta 1/4 eller 1/3 av vinst/aktier.

Att appen är unik är liten men jag har inte hittat någon som fungerar som denna skall och kommer absolut inte skriva ut iden här.

Har gjort en liten marknadsundersökning på universitet och lite på stan. 90% av dem jag pratat med tyckte det var väldigt intressant och skulle tänka sig använda den om den gjordes på ett bra och smidigt sätt.

9. joese

joese Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kan vara intresserad, men det beror såklart på kvalitén på idén.

10. SooDroid

SooDroid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ok jag läser mellan raderna här och ser att du är ganska ung, antagligen går på Universitet nu eller har precis avklarat detta. Använder man termen "Har gjort en liten marknadsundersökning.." så tappar man trovärdighet direkt, alla med ideér utan utvecklarkunskaper tror att utvecklingen bara är en handpåläggning. Ursäkta mig och alla andra utvecklare som tycker som mig, men vi utvecklare som har varit med ett tag är ganska bittra på denna skeva bild och behandling av oss i dagsläget. Vi kräver bra och trovärdig information innan om projektet precis som du kräver duktiga utvecklare innan du kan kläcka ur dig ideén till utvecklare.

joese och evening.beam gillar detta.
  11. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det finns säkert de som vill jobba som du beskriver, men om det är tre personer varav en hittar på en idé och inte gör något i övrigt, och person två gör en design och inget mer, och slutligen person 3 gör allt jobbet så kanske du borde fundera över fördelningen. Tänk på att andelarna bör stå i proportion till mängden arbete. Detta är superviktigt när man tar en aktiv risk att ens tid blir en flopp (du tror på din idé och det gör säkert andra också, men det är ändå ingen garanti för att man ska tjäna pengar).

Så som du beskriver ditt projekt så låter det som att rimligt borde vara så här:
    * Idépersonen (du?) 5% av företaget
    * Designer 15% av företaget
    * Programmerare 80% av företaget

Och med denna fördelning så tror jag ändå inte det är proportionerligt mot mängden nedlagd tid. Är du beredd på detta upplägg?

Om ditt svar är nej, så tror jag det är dags att fundera på sin finansieringsmodell.

12. hussseein

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

detta förstår jag och respekterar det väldigt mycket. Som jag skrev tidigare så kan jag inget om utveckling eller kodning av någon app.

Jag har redan med killen som skall designa appen börjat tagit fram en prototyp av appen. Om någon skulle känna sig intresserad är jag beredd att träffas eller prata vidare om appen och förklara hur jag tänkt. Men då jag tror på iden väldigt mycket vill jag inte bara kasta ut den på ett forum.

självklart förstår jag att ingen hoppar på den genom att jag bara skriver luddigt här men har jag hittat en duktig utvecklare som vill utveckla fritiden och är duktig skall jag ta fram all information den behöver och mer i detalj förklara appen.

13. hussseein

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

kan också tillägga att designern jobbar på ett företag som har en väldigt lönsam app på appstore och play store, han tyckte iden var väldigt bra och ville hoppa på.

14. hussseein

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

håller inte med dig alls, av den enkla anledningen att jag inte skulle göra något mer än ha iden. Jag har pratat med några företag som har appar ute och som lever på dem och där ser inte fördelningen av lönen ut.

jag kommer lägga ner minst lika mycket tid som utvecklaren och designen. Jag är beredd att ge alla lika mycket av företaget. Alla är viktiga på sitt eget sätt.

15. hussseein

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

skicka pm så kan vi prata vidare :)

16. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Du håller inte med alls?

Detta förstår jag inte. Så du menar inte att det är rimligt att man får andel / lön i proportion till hur mycket arbete man lägger ned?

Du har pratat med företag...? Då borde du också inse att det finns massor med saker som måste göras och att arbetsfördelningen ser ut ungefär som jag skriver. Jag har jobbat professionellt med utveckling i nästan 20 år så jag inbillar mig att jag har en viss erfarenhet.

Jag förstår att du är oerfaren inom detta området, men jag ber dig att vidga dina vyer lite mer och faktiskt inse att utveckling tar massor med tid. Och du får ursäkta, men så som du beskrivit i tråden så säger du att din insats är att du har en idé och jag är ledsen att du förmodligen får dina drömmar krossade nu, men idékläckande är inte alls i närheten av att förverkliga det.

Jag tror att du har hamnat i ett läge där du måste försvara din idé till varje pris, istället för att lyssna till de råd som ges i denna tråden. Jag säger detta i all välmening för att du ska kunna gå vidare på ett sätt som känns rimligt även för dig. Synd bara att du bemöter det på ett lite tråkigt sätt.

SooDroid gillar detta.
  17. hussseein

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

jag har absolut inte tagit det på ett dåligt sätt och du har säkerligen mer erfarenhet än mig när det gäller utveckling men att jag skall ta 5% av vinsten och utvecklaren 80% naaaaah. Tack för din åsikt annars :) Är tacksam för all info.

Jag är mer för att alla delar lika. Utan iden finns inte appen, utan utvecklaren finns inte appen och utan desigern finns inte appen. Jag kommer självklart inte att sitta på en stol och vänta på att utvecklaren löser allt, jag kommer vara till hjälp och försöka marknadsföra den så gott jag kan. :-*

18. hussseein

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

jag hoppas hitta en utvecklare som gillar att göra appar på fritiden :) Här får han möjligheten att jobba med det han älskar som ett hobbyprojekt och kanske eventuellt längre fram tjäna pengar på det om det blir någon vinst.

Så det han betalar med som alla andra som är med i projektet är TID, och då gör han något han ändå brukar göra på fritiden. Sen förstår jag om du som jobbat med det i 20 år har en helt annan syn på det.

19. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Men ärligt talat, Du hoppas på att hitta en utvecklare som ska lägga ner grymt mycket tid (även om det är fritid) för att du har en idé och hoppas att tjäna stora pengar på det? Tror du någon ärligt talat vill jobba för småpengar, som du förklarar så verkar inte du göra mycket mer än ha en idé och eventuellt prata med folk? Och ändå verkar du vilja ha mest pengar.
    Ta till dig tipsen du fått, sätt dig ner och räkna på detta och inse att en programmera ska ha grymt mycket mer än några procent av eventuell vinst om det är ett seriöst projekt.

20. hussseein

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

var snäll och läs det jag skrivit och inte det andra fått för sig, jag har inte någonstans skrivit att jag skall ha mest eller att utvecklaren skall ha mindre eller "små pengar" blir vi 3 st delar vi det på 3 blir vi 25 st delar vi det på 25. Alla skall få lika mycket.

Jag vet att chansen att man skall tjäna stora pengar på det väldigt liten, men finns det en liten chans och om jag och teamet tror på det tycker jag det är värt. Vissa utvecklare kanske tänker naeej men jag gillar inte den här iden, och chansen att det blir några pengar är jag inte beredd och ta, så är det ok jag respekterar det. Men jag vet också att det finns massa utvecklare som gärna hoppar på sån här tåg då dels man får erfarenhet och så kanske det finns möjlighet till pengar. Jag har inga större pengar så kan inte erbjuda det men om appen blir bra så förhoppningsvis så kan den generera pengar. Men återigen snälla läs vad jag skrivit angående pengarna innan ni kommenterar.

man skulle också kunna skriva in i kontraktet att utvecklaren + designer får tillbaka utlagda timmar på arbetet vid eventuell vinst. Men jag kan inte erbjuda pengar i förväg för jag har inte dom pengarna, men är man beredd och lyssna på en ide och satsa lite så får man förhoppningsvis tillbaka .

Som med allt i livet nu finns inga garantier inte ens utbildningar betyder att man får jobb längre.