Utveckling av ny Home / Application launcher

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Kaj, 27 jun 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Har för länge sedan tappat bort den tråd där det till viss del pratades om en ny Home / Application launcher, men jag vet att jag tyckte tråden var i "fel" forum.

Så här har det gått:

Jag började modda GroupHome, och sedan började jag undra varför GroupHome var skriven så att den inte ersatte ursprungliga home. Det var mer som en egen stand alone applikation.

Efter lite googlande hittade jag en tråd där någon frågade om hur man ersatte Home, och där var svaret att det fanns ett exempel med i SDK. För övriga som vill veta var exemplet ligger så ligger det under:
    android-sdk-windows-1.5_r2\platforms\android-1.5\samples\Home

Exemplet gör en rätt ful Home, men det jag upptäckte är att Home/Application launcher är integrerade i varandra, och ändrar man den så bör man testa apmycket, och veta mer om vad Home bör hantera (byte av wallpapers m.m.). Exemplet hanterar även favorite applications. Kände inte ens till att det fanns. Var kan man se dem?

Iom att jag är ny på androidutveckling så känns det som att jag vet för lite om Android och vilka konsekvenser det får. Därför ligger nu projektet på hyllan.

Jag kanske plockar upp det i framtiden, vem vet.

2. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tackar.

(Mer som minnesanteckning)
    En annan väg att gå skulle kunna vara att ladda ned källkoden till Android och se om vanliga Home är hyffsat separat och sedan modda den. Om man ändrar paketnamn kan man ha både ursprungliga home och moddade home på telefonen, och växla mellan dem vid boot.

I emulatorn verkade det iaf som att jag kunde ha två Home och efter uppstart välja vilken som skulle användas.

4. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

låter ju onekligen intressant faktiskt. frågan är bara om det påverkar prestandan kanske.

5. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det skulle inte behöva blir långsammare iom att man då inte lägger sig som ett kosmetiskt skal ovanför det andra Home.

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Projektet ligger nog fortfarande på hyllan, men jag har fortsatt med luskandet. I zippen som mitt inlägg ovan länkar till finns launchern med, men inte alla andra filer som behövs. Jag hämtade därför hem hela källkoden för Android (ca 2GB) och tog launchern därifrån. Koden för launchern kompilerar inte tillsammans med Android SDK, då koden använder sig av metoder som inte är exponerade i SDK. (Mysko att de har ett privat och ett publikt API).

Skrev om launchern lite och nu använder den sig enbart av det publika API:t, och jag lyckades starta den i telefonen.

Dvs, nu finns det en bas att fortsätta vidare på, och basen är den ursprungliga launchern i Android 1.5 (Aka cupcake)

8. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    802
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Riktigt trevligt, Kaj! Väldigt intressant också.

Ett framsteg här, ett där.. kan bli väldigt läckert med lite tid och gemensamma ansträngningar.

9. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

ohhh låter finemang.

10. deadline

deadline Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fina fisken i vattendraget ju :)

11. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Väcker en gammal tråd lite:

Något jag verkligen skulle vilja ha är 5 homescreens, men inte på rad, utan en uppåt, en nedåt och de tre som är standard. Nu kör jag med fyra, varav skärm 2 är standard och det känns lite onödigt att behöva "dra iväg sig" två skärmar bort för att nåt det man söker.

12. eklund

eklund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

alternativt att skärmarna sitter på en "rulle". höger på högra skärmen rullar in på vänstra skärmen.

eller 2 skärmar som en tigerkaka.

13. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

dxTop har väll typ det du är ute efter. men bara 4, en upp, en ner, en åt höger och en åt vänster. lite förvirrade i början då de inte hänger ihop "fysiskt", dvs den till vänster ligger till vänster om den övre och den undre och även den högra... men man behöver ju aldrig bläddra förbi nån skärm.

14. simon

simon Banned - Scammer Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det vore trevligt att se någon annan variant på launcher eftersom man kan inte sortera eller något i default home. Och den är inte särskilt vacker. Att bara kunna ändra utseende på den med valfri bild skulle göra mycket.

15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Att göra en egen launcher verkar vara en hel del jobb, och man berör många punkter i OS:et. Att ensam skriva den och testa är nog ett heltidsjobb.

Var det inte någon som för några veckor sedan skapade en tråd om en ny launcher? Den verkade ju grym (i videon visade de en home där de hade matrixtema)