Utvecklingen är bruten

Diskussion i 'Galaxy S25 Ultra' startad av Larsgmb, 22 feb 2025.

1. Larsgmb

Larsgmb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    745
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Vi har vant oss vid att telefonerna förbättrats lite varje år.
    En större förbättring var när Ultran fick 10x optisk zoom. Jag upptäckte att det var användbart inte bara i naturen. Senast på flygplatsen för att läsa informationstavlan på håll, utan att behöva tränga mig igenom en folkmassa först.

Men S21 Ultra är inte ny längre. Skulle en ny Ultra kanske ha 20x optisk zoom?!
    Nej, Samsung hade frångått detta med ständiga förbättringar. Tvärtom så har den nya halverats från 10 till 5x. Trodde inte det var sant, men tyvärr.

Kanske har linserna, och den digitala zoomen, förbättrats för att kompensera detta?
    Testade en S24+ som med sina 3x ligger rätt nära nya Ultran på 5x optisk zoom.
    Men nej, klart sämre än S21 Ultra på objekt 30 meter bort.

Men det som kanske förvånar mig mest är den närmast obefintliga reaktionen hos andra på att telefonerna inte längre förbättrats på alla områden för varje år.
    Ingen verkar nämna det här på forumet. Inte heller recensioner på t.ex. Mobil.se nämner det.
    Men OK, då får jag köra vidare med S21 Ultra, som kostade 10 990.
    Inte betalar jag hutlösa 18 000 där en viktig komponent dessutom försämrats!

LovelyLife, Rint och Riesling gillar detta.
  2. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Jag tror att det delvis beror på att statusen med en ny mobil har minskat. Hypen vid ett släpp har falnat även för iPhones. Det är en vardagspryl mer eller mindre.
    Undrar om inte folk har lessnat på så dyra mobiler, och tillverkare genar i kurvorna en del?
    Vivo, Oppo och en del märken tänjer på gränserna fortfarande. Men i och med att de inte säljes här och i stora delar av västvärlden så känner nog inte Samsung eller Apple samma press heller.
    iphone.png

LovelyLife och night77 gillar detta.
  3. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    745
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Det blir en ond cirkel. Förbättringarna år för år blir mindre och mindre. Och då blir också intresset för en ny mobil mindre och mindre. Inte minst om vissa saker t.o.m. blir sämre.
    Och visst har priset betydelse också. Som i mitt exempel.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är S25 Ultra bredvid S21 Ultra och S20 Ultra:
    Compare Samsung Galaxy S25 Ultra vs. Samsung Galaxy S21 Ultra 5G vs. Samsung Galaxy S20 Ultra - GSMArena.com

Chippet i 25 Ultra är ungefär dubbelt så snabbt som chippet i S21 Ultra: Exynos 2100 vs Snapdragon 8 Gen 3: tests and benchmarks

Om detta sedan märks i praktiken, särskilt om man inte spelar, är väl öppet för diskussion. Är man petig är det märkbart, men för de flesta spelar det sannolikt ingen större roll. S21 Ultra är fortfarande tillräckligt snabb för det mesta, och den största lasten många lägger på sina telefoner är att surfa på webbsidor, vilket inte direkt kräver några större resurser. Det är så klart lite annorlunda om du vill spela de senaste spelen eller tex redigera video osv, då blir chippets prestanda mer spännande.

Vad gäller kameran är skillnaden mellan generationerna mycket mindre idag än för 3 år sedan. Det stannade onekligen av omkring lanseringen av S21 Ultra och nu handlar det mycket mer om finlir än några dramatiska förändringar. Under lång tid var chip+sensor inte snabba nog för att ta bilder i snabb följd så att du kunde få de fina HDR-bilderna telefonerna producerar idag, och sedan dröjde det ytterligare ett tag innan tillverkarna lyckades skapa bilder som såg någorlunda naturliga ut/fick rätt på bildbehandlingen, men när den flaskhalsen var ur världen minskade skillnaden mellan telefonerna/generationerna rätt fort.

Skillnaden för video är större, med möjligheten att spela in med högre upplösning i högre hastigheter samt med HDR och även i S-log, men för de flesta räcker 4K @ 60 FPS utmärkt.

Det blir nog svårt för tillverkarna att gå vidare om de inte börjar öka storleken på kamerasensorn. Här är det väl främst Vivo och Xiamo som sticker ut.

Det händer fortfarande en del med skärmen, men efter 120Hz och ~1500 nits upplevs det nog också som mindre dramatiskt mellan generationerna. En mer spännande punkt är kanske de nya kisel-kol-batterierna, som tex OnePlus 13 börjat med. Samsung påstås släppa ett sådant batteri med nästa generation, så då blir det kanske äntligen 6000 mAh från tidigare 5000 mAh, som de legat på sedan S20 Ultra.

Jag tror du gott kan vänta en generation till med din S21 Ultra, särskilt som Samsung släpper uppdateringar över så lång tid. Det kommer nog bli kutym att folk väntar minst 3 år mellan sina byten framöver, om inte fyra år. Även operatörerna har ju börjat sälja telefoner med avtal som sträcker sig över 48 månader/4 år.

Last edited: 22 feb 2025
    robber, DennisS, galaxy81 och 9 andra gillar detta.
  5. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    745
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Ja S21 Ultra ska få 1 till uppdatering av både Android och OneUi. Men sen är det stopp.
    Därefter får jag hålla ett öga eller två på Vivo och Xiaomi:)
    även om de ännu har en bit kvar när det gäller optisk zoom.

6. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    552
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Du sammanfattar väl [den bild många säkert har]. I flera avseenden har det varit en fantastisk utveckling, det är också naturligt att kopplingen som mellan t.ex. chip + sensor kan eller har satt gränser. Ytterst sätter förstås det yttre formatet vissa gränser. Vid jämförelser med dedikerad utrustning kan skillnader vara slående. Ett annat exempel är ljudupptagning vid video, men det finns förstås gränser för vad man kan åstadkomma.

7. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    745
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Du nämner att chip + sensor och formatet sätter gränser.
    Men varför skulle Galaxy S25 Ultra drabbas av dessa gränser och bara få 5x zoom, när Galaxy S21 Ultra hade 10x?

8. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

En kanske udda jämförelse / historia: runt 2006 skaffade jag en Dell M65 bärbar dator med windows. På den tiden var det mekaniska (snurrande) diskar, så den var iofs snabb med den tidens "erbjudande". Men det var ett par år senare som jag, genom tester på mitt dåvarande jobb, kom fram till att SSD is the way to go.... Det var där någonstans som jag näst intill slutade byta just bärbar dator varje år. Dvs tack vare SSD lagring så upphörde samtliga prestandaproblem som jag hade med min PC (med de krav som jag har). Idag är SSDer massivt snabbare, men det märks inte direkt.

Vid ett givet läge är alltså tekniken inte en begränsningsfaktor.

Lite som min Fold 3, prestanda/funktion/skärm är kanon. Batteriet därimot är direkt dåligt. Mina Sony telefoner har aldrig haft batteriproblem, men de har inga uppfällbara skärmar. Osv.

After all, en telefon är en telefon?

DennisS gillar detta.
  9. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
  10. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    552
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, vad ska man säga; det var ett svar till @bernard@bernard (som var den som lyfte hur det kan påverka hastighet på bildserier etc.), där jag faktiskt lyfte något ytterligare (som inte nämnts), hur dålig ljudupptagning många gånger kan vara jämfört mot mer professionell utrustning (men det har ingen valt att kommentera). Och ja, som en generell reflektion: formatet sätter ytterst gränser, du kan inte trycka in lika bra (stora) mikrofoner, du kan inte trycka in lika mycket optik, som i dedikerad utrustning.

Men för att svara lite generellt; förvisso är Samsungs produktlinje en väl avgränsad sådan med efter varandra följande modeller som låter sig jämföras, men det är väl knappast första gången i teknikhistorien senare modeller även om inte från samma serie saknar något en tidigare modell hade.

Men eftersom du nämnde just 21 kontra 25; de kanske prioriterade annat, antingen av nödvändighet [för de med lässvårigheter: "vi tog verkligen i med förra modellen, eller hur, det kostade en del, men jösses vad dyra övriga komponenter har blivit, vad gör vi?"] eller för att de inte tycker det är en intressant väg att gå.

För att vara mer specifik, när något ska produceras är sällan utgångspunkten: hur mycket kan vi trycka i av funktioner, finesser, prestanda, ädla metaller å bling-bling, utan snarare: vad är den tänkt att kosta vår kund, och hur vill vi positionera just den modellen mot våra konkurrenters.

Det kan vara så att de inte sett någon större efterfrågan eller användning av det du nämner, samtidigt som senaste versioner av olika komponenter som processorer, modem etc. blivit så pass dyra att de finner att det f.n. inte är värt att inkludera då det skulle ge ett än mer ofördelaktigt pris.

Vi är många som tillsammans med dig även märkt att det går utmärkt bra att behålla mobiler längre än tidigare, å inte bara på grund av hårdvaran.

bernard, Puttesson och Klurre gillar detta.
  11. Kabe 780

Kabe 780 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    319

MINA ENHETER

Sen kan man ju fråga sig hur mycket vi vill att det ska utvecklas och vad vi är beredda att betala för det

12. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 989
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Priserna stiger ju oavsett, trots att utvecklingen stagnerat

Larsgmb gillar detta.
  13. Kabe 780

Mottagna gillanden:
    319

MINA ENHETER

Jo men då hade dom ju stigigt ännu mera och är vi beredda att betala det?

14. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    745
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Jag kan inte förstå att det skulle kosta extra att behålla ett fungerande zoom objektiv.

15. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    745
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Ja en sån där vill nog de flesta inte gå runt med;).
    Men zoom objektivet i S21 Ultra är ok.
    Med 10x optiskt zoom kan amatör fotografen lämna den separata kameran hemma. Skönt

16. Kabe 780

Mottagna gillanden:
    319

MINA ENHETER

17. Kabe 780

Mottagna gillanden:
    319

MINA ENHETER

Du får byta till ett annat märke

Larsgmb gillar detta.
  18. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Jag minns inte riktigt vart jag såg/läste/hörde detta, men iPhone lär tydligen kosta drygt 10 usd i delar (obs arbetstid och utveckling med mera tillkommer såklart!). Jag har lite småsvårt att förstå att det är så lågt enbart i delar. Men OM det nu är sant, eller för all del 100 usd, så är marginalerna extrema...

Larsgmb gillar detta.
  19. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 455
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Larsgmb gillar detta.
  20. polacko

polacko Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Z Flip6
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Platta:
    Xiaomi Pad 6S Pro
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S10 Plus
    Tiden då vi kunde förvänta oss stora förändringar varje eller vart annat år är förbi och det är inget fel med det. Bara rimligt att high end telefonerna inte utvecklas som förr. Det är mellansegmentet som fått mest kärlek, fler människor har nu råd med en telefon som erbjuder bra batteritid, sjyst skärm och kamera som löser dem flesta familjebilderna.

Kommer ihåg S20U som hade den största skärmen vi någonsin sett på en telefon. Sen löste dem en grym kamera på S21. Nu erbjuder dem förfinad mjukvara, svinbra kamera, perfekt skärm.

Lite allergisk mot dem där milimeter och gram jämförelserna. Rundad eller spetsig kant.
    Jag kör alltid skärmskydd och sådant spelaringen större roll för mig.

Men vi är på väg mot nya tider. Batterierna kommer bli maffigare utan att vi får tyngre telefoner, vilket i sin tur kan bidra till att tillverkarna kan stoppa in mer krävande grejer i telefonen utan att batteritiden försämras.