Vad är android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Herrolsson, 21 jul 2010.

1. Herrolsson

Herrolsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, är ganska less på min gamla touchnokia och har kollat en del på Iphone 4. Har en polare som äger en iphone 3gs så man har väl knappat runt en del och det finns ju massor med roliga spel och appar hit och dit. Sen har en annan polare köpt en android nu och han har fått i mig att det är android som gäller och att man får mer för pengarna hit och dit.. Nu till kruxet, jag vet inget om android. Så hur funkar det? vad finns det för appar? var fixar man appar? vilken telefon är det som gäller?
    Tacksam för svar

2. tigersaid

tigersaid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Tjena!
    Jag tycker du ska välja mellan en x10, nexus One, motorolas nya höjdare eller som mig, Samsung galaxy s!

Vänta tills Samsung ger en uppdatering till samsungen så den får inbyggd flash mm.. och Läs här ifall mobilen blivit bättre. Jag ägde en 3gs innan denna, det var en perfekt övergång då den liknar både insida och utsidan som en iögonenfallande fast med mer val.

-----------------------------------------
    Sent from my Samsung Galaxy S with Android 2.1 using the Tapatalk app.
    Biji Kurd o Kurdistan!

3. buurd

buurd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sätt dig med kompisens telefon ett par timmar och kolla runt själv. Han visar dig säkerligen hur saker fungerar. Jag har också bytt från iPhone till Android och tror mig ha en inte för religös syn. Så det som kommer att göra din upplevelse är vad du har för kompisar runt dig. Har de iPhone, köp en iPhone, har du Android-kompisar, köp en Android. Det finns skillnader men det som förmodligen kommer att spela mest roll för dig är nog vad din omgivning har och vad de kan visa för skoj. Vilken telefon du ska välja hänger nog mer på vilken ekonomi du har att förhålla dig till. Samsung Galaxy S är nog den med bäst hårdvara idag och sedan är det bara att kolla plånboken för vad du har råd med.

(bygger på fördommen att du inte verkar för intresserad av att forska på egen hand, vilket kan vara fel för om du har intresse på egen hand då rekomenderar jag Android. Men din fråga antyder att du nog har mest utbyte av det som ditt sociala nätverk har att ge och då är telefonens märke underordnad):

4. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nexus One säljs inte längre från Google, då får man beställa en brandad från Tyskland eller liknande.
    Med Motorolas nya höjdare menar du Droid X och Droid 2? Dessa går inte att använda i Sverige och det finns ingen information om europeiska varianter.

Jag skulle hålla med om att SE x10, Samsung Galaxy S eller HTC Desire/Legend är intressantast.

5. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

eller en Desire! :)

6. tigersaid

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Precis. Samsung har bästa senaste skärmtekniken samt hårdvara. Den spelar upp divx med text samt bluray i full HD width No problem, plus att den är tunn. Kolla på youtube video kameran som den har, Sök på melik vs kadir

Biji Kurd o Kurdistan!

7. tigersaid

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Bup

8. freddus

freddus Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Bup=Barn- och ungdomspsykiatri ?

Eller var det bara en hederlig bump till en tråd där trådskaparen inte ens har hunnit läsa inläggen?

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Att bumpa en tråd som legat i 1 timme och 10 min verkar ju lite väl ambitiöst :)

10. tigersaid

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Lol. Hade ingen aning om bup. Jag skrev bara något, ändrade nämligen min dubbel post

Biji Kurd o Kurdistan!

11. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som en fd. relativt nöjd iPhone-ägare och sedermera relativt nöjd Android-ägare (inne på min tredje) så är jag benägen att hålla med "buurd" ovan. Oavsett vad folk här säger så ÄR iPhone enklare och enkelhet är inte nödvändigtvis något dåligt. Vad gäller apparna håller dom i de allra flesta fall högre kvalitet på iPhone - inte bara kvantitet. Enkelheten och smidigheten sitter i iPhone (iOS) och möjligheterna sitter i Android.

Om du inte har något större intresse av att mecka med att byta ut startsidor (launchers), widgets, pilla med massor av inställningar osv för att få din telefon precis som du vill ha den så är Android inget för dig. Nu behöver man förstås inte göra detta för att köra Android - absolut inte - men det är dessa möjligheter man har med Android som man inte har med iOS.

Om du känner dig bekväm med 3GS och inte vill ändra något - alls - så kan det nog vara en bättre telefon på många sätt. Men om du senare skulle vilja ändra något så kommer det inte gå. Om du tycker att batteriet tar slut för snabbt på din Android - lägg in en app för att fixa det! Vill du att telefonen ska gå in i tyst läge när du lägger den upp och ner? In med en app! Vill du att startsidan ska se helt annorlunda ut? Bygg om och bygg på som du vill med widget, eller byt ut hela gränssnittet med en annan app!

Så kort sagt, hur du använder telefonen bör avgöra vilket operativsystem du ska ha. En annan stor fördel med Android är ju att det finns ett trettiotal modeller att välja mellan - inte bara en som med iPhone! Du kan ha allt från en telefon i kreditkortsstorlek till en telefon med 4" AMOLED-skärm! Valfrihet, valfrihet, valfrihet!

12. Kentomen

Kentomen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    73

MINA ENHETER

buurd & teddyjohan sammanfattade det hela så bra att det finns inte mycket att tillägga.
    Väljer du en Android-lur så återstår väl bara att hälsa dig välkommen till Swedroid och forumet!

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Bra skrivet. Fast ett tillägg!

Man måste testa Android innan man förstår vad man behöver eller inte.
    Att ha widgets uppe är en sådan solklar självklarhet nu när man vant sig. Man trodde aldrig att man skulle bli så beroende av det innan man testat ett tag.

Samma sak med att kunna ändra startskärmen.

14. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

@teddyjohan: det där var banne mig det bästa jag läst på hela veckan. Amen.

15. Herrolsson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaren! :)
    Om jag förstått saker rätt ang. hela den här cirkusen så är Android = PC och Iphone = Mac (samma företag så ganska logiskt). Så har jag rätt om jag säger att man kan få en android med bättre hårdvara men att iphones operativsystem är mindre buggigt och laggigt om ens alls? Greja och hålla på är ju kul fast jag inte är jättekunnig (går väl lära sig?) och en iphone känns lite begränsad på den fronten. Jag lyssnar ju en hel del på musik och det antar jag att det finns bra appar eller program för eller måste jag konka runt på en mp3 spelare?
    Om det blir någon android blir det en Samsung galaxy S, Iphone är helt ute ur leken.
    Ang. apparna, jag tror att Android kommer gå om Iphone ganska snart i antal användare så apparna lär väl bli bättre än iphones också?
    Spelar gör jag ju en del så finns det något bra spelutbud till android? typ tetris, plattformspel etc etc..

16. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Mediaspelare finns det hur många som helst, bara att välja en som passar dig. När det gäller spel är det inte samma klass på utbudet, det finns få tunga titlar och det är lite meck med att köpa betalappar/spel i Sverige. Å andra sidan dräller gratismarket av garageutvecklade småspel som ofta är riktigt bra. :)

17. Herrolsson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kommer man kunna köpa betalappar problemfritt snart?

18. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 861
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är i dagsläget en gåta, vi har tyvärr inte hört minsta antydning från officiellt håll angående Market i Sverige ännu - dvs annat än att man jobbar på det.

19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Sedan är det inte jättesvårt i nuläget heller. SÅ ofta köper man ju inte appar.

Det finns egentligen tre alternativ som är lite olika krångliga och lite olika dyra.

1) Roota telefonen och lägg in Market Enabler. ME krånglade alltid för mig och jag lyckades aldrig köpa en app på det viset. Men det finns tonvis av folk som lyckas. Här krävs som sagt root vilket är lite pill för en som är okunnig (läs: jag).

2) Göra på samma vis som ovan fast i en emulator på datorn. Du behöver inte röra din telefon eftersom du köper genom en virtuell telefon på datorn på samma vis, med ME, men detta tyckte jag var ÄNNU krångligare. Orkade mig inte ens på det. Så jag struntade helt enkelt i betalapps.

3) Det enklaste men dyraste sättet. De första två är ju självklart gratis tills du köper en app. Men ivf. Du köper och sätter in ett SIM-kort ifrån ett annat land. Vi har sådana i vår butik t.ex. Då köper vi dina betalapps på det enklaste sättet genom WIFI hemma.

Så (1) kan vara krångligt och du behöver roota. Men gratis! (2) ÄR krångligt. Men du behöver varken betala pengar eller röra telefonen. Alternativ (3) kostar lite pengar men efter ett SIM-byte så kan du köpa som vi vill via WIFI. Detta felar aldrig.

SÅ gör man :)

20. carlos0000

carlos0000 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej jag är Iphone användare men som börjar snegla lite på Android telefoner, främst vill jag ha större skärm.Är det många av er som gått från Iphone till Android och hur har ni upplevt det? krångligt? lätt? skönt?
    Eftersom det inte går att köpa betalapps kan man då kanske tanka dessa på piratebay och lägga in bara? de vore ju smidigare än de sätten som jag läste om.
    Har testat en polares x10 och den gillade jag inte så mkt, inte så snyggt gränssnitt från början tyckte jag men det är väl bara att ändra hur man vill antar jag, eller? Han bryr sig inte om sånt nämligen så han hade ingen aning.
    Vilken Mobil har bäst respons på skärmen detta är väldigt viktigt för mig då jag även pillat på en HTC Hero den hängde inte med, x10 lite bättre men inte heller jättebra.
    Detta är såklart inte de bästa androidlurarna men jag tänkte nog köpa den bästa som finns just nu. skulle även vilja ha en telefon som får uppdateringar snabbt jämt, är det nexus man ska ha då? Jag har kollat in Droidx på youtube å den ser cool ut, varför funkar den inte här? :(
    Finns det nå torrentprogram till android så du kan tanka musik och film och lägga in direkt i telefonen? Jag laddar ner laglig musik och film såklart ;)
    MVH

//Carlos