Vad är det för fel på lg 2x?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Dikkie, 29 maj 2011.

1. Dikkie

Dikkie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Är ert något problem eller liknande med 2x?
    Tycker att det var ett j**** snack om telefonen innan release och sedan dog det bara ut.
    Nu hittar man den till salu överallt och med rätt bra värdeminskningar, vilket tyder på att det inte står rätt till?
    Anledningen till att jag frågar är för att jag själv är sugen på att byta ut min sgs till en 2x, om det inte är massa problem med den.
    Så vad säger ni, är det en schysst lur?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

2. Cerebral

Cerebral Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Borde vara ganska enkelt att hitta om du läser lite här i forumet. Det största problemet är att den (hos vissa användare) är drabbad av omstarter och frysningar titt som tätt. För andra fungerar den dock helt klockrent, så det verkar skilja sig endel beroende på exemplar.

3. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Läs igenom trådarna här på forumet så kan du se vilka problem som finns. Sedan så är det som alltid vissa som har problemen och andra har inga alls. Det enda man med säkerhet kan konstatera är att det är fler personer än normalt som har problem. O2X kan mycket väl vara en kompetent telefon men jag skulle nog råda dig att avvakta tills man sett att dom fått ordning med problemet med de sporadiska omstarterna.

Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk

4. Skumrask

Skumrask Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Kan intyga att det är en riktigt trevlig telefon. Snabb och med en kvalitetskänsla som är klart över snittet.

"Vårt" exemplar har fungerat klockrent hela tiden, tyvärr verkar många inte ha den turen.

5. Dikkie

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Tack för svaren.
    Jag har kikat lite i trådarna på forumet men det är svårt att få en överblick på det problem som är vanligast, antar att ni som hänger på denna sektionen har bättre koll :)
    Telefonen ser i mina ögon rätt prisvärd ut för ~2500kr som man kan få den för begagnad.
    Hur vet ni att det inte är hårdvaruproblem?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

6. pmugghc

pmugghc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 063

MINA ENHETER

Det är nog ingen som vet. LG har fördröjt sin fix en månad. Undrar om de vet själva om det inte är marginell hårdvara.

Sent from my MB525 using Tapatalk

7. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Motorola Atrix har exakt samma problem dock inte lika omfattande vad jag förstår men den startar om sig själv och fryser. En hel del folk som vet vad de snackar om(folk som håller på med ROMs t.ex.) har iaf uttalat sig om att de tror att det är mjukvarans fel men de vet inte vad som man måste ändra för att få igång det. Detta är i princip den enda Tegra enheten med Android 2.2 eller 2.3 (Atrix också, nån mer?). Alla plattor kör ju Gingerbread. En del tror att det beror på att Tegra inte lirar bra med 2.2 och antagligen också 2.3 då man har frysningar även på CM7. Ice Cream Sandwitch tror jag kommer fixa alla problem men vid det laget borde någon listat ut vad problemet är.

Allt är såklart spekulationer men något i den stilen är det nog. Jag ligger i kategorin mitt i mellan. Jag kan få en omstart nån gång ibland men det är minst en vecka emellan de. Hade frysningar innan men nu är det bara omstarter så JAG TROR att det är samma problem som orsakar båda dessa problem och beroende på vilken mjukvara man har så fryser eller startar luren om. En frysning beror på att luren buggar sig och använder all CPU kraft så att luren inte svarar på någon användarinput. Känns som att omstarten är en fail safe som LG eller Google lagt in för att undvika att man ska behöva rycka batteriet när det händer. Lite egna spekulationer här.

8. trevz

trevz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Fick min första omstart idag faktiskt, aldrig råkat ut för en förut (haft den sen release i princip, plus att jag just då pillade runt rätt mycket medans den var nybootad och kollade igenom interna/externa SD så..). Så det är inget problem för mig, måste nog säga att i stort sett har jag inga problem alls med den, kör med pauls rom och klockat upp och undervoltat den, finfin batteritid för min del!

9. super_nollan

super_nollan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

"Dessvärre" min med , - exchangefunktion. Annars ^

10. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Vad jag tror så var den en sån stor sak om Optimus 2x bara för att det var den första mobilen med en dual core processor i Sverige, men nu så släpps det ju flera olika med dual core så Optimus 2x är inte like stor länge eftersom det inte är unikt :)

11. jonas9000

jonas9000 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Var inte drabbad av omstart/frysning när jag körde stockrom, men dålig batteritid. Nu kör jag CM7 och har ofta frys/omstart. Batteritiden känns något bättre, men opålitlig. Har kört batteri calibrering men märker ingen effekt.

12. Dikkie

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Jag tycker att det låter som hårdvarufel på O2X...

13. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Det är de inte. Kolla bara på alla tablets med Tegra2, de körs med Honeycomb utan problem. Men med FroYo (som är RIKTIGT GAMMALT nu) så får man en massa problem..

@Inza: Det är bara ett par tablets som kör med 2.2 eller 2.3. Flyer, Light, Galaxy Tab, och säkert en till. Resten kör 3.0+ :-)

Last edited: 1 jun 2011
  14. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Kan väl fortfarande vara hårdvarufel på O2X. Måste ju inte innebära att det är fel på alla Tegra2 bara för att LG gjort något galet med O2X. Hårdvara är bra mycket mer än bara CPU.....

15. Drewmor

Drewmor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Skulle det vara hårdvaran skulle fan så många fler ha problemet... själv säker på att det är mjukvaran då alla problem försvann efter en nflash återställning, värt att komma ihåg är att det är de som har problem som postar klagomål och inga som är nöjda, blir lite snedfördelning om du ska lita på vad du läser i forum där nördar (som jag) bara sitter och klagar. Väldigt säker på att majoriteten är nöjd. Du ska häller inte lyssna på någon som har cm7 då det i dagsläget är en naturlig nighty och därför inte stabilt, dvs fyllt av buggar och frysningar

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

16. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Fast nu råkar ju Tegra2 vara ett så kallat SoC (System on a Chipset, eller liknande). Detta syftar på att allt som behövs för finns på ett enda chip vilket innebär att långt mycket mer än CPU:n är en del av Tegra2.

17. pmugghc

pmugghc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 063

MINA ENHETER

SoC sitter ju på ett kretkort, kan vara något marginellt i toleranserna.

Sent from my MB525 using Tapatalk

18. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Ja det är jag medveten om. Men antingen så är det taskig hw eller så har LG inte kunskapen till att bygga en high-end telefon. Och med tanke på kvaliten på mycket av LGs övriga sortiment så är alt. 2 inte helt omöjligt. Men att det är något som har med hw att göra kan man räkna ut med röven och en kritbit. Om man nu inte bor i ett madrasserat rum vill säga.

19. tagg

tagg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kan ju säga att jag fick byta ut min första O2X som troligtvis hade hårdvarufel, fick en helt ny telefon i utbyte och den har fungerat felfritt sen dess. Ganska kass batteritid men det får man väl leva med. Kör orootat med original-rom än så länge tills jag är helt säker på att det inte är några hårdvarufel på den.