vad är det för mening med att släppa samma mobil igen ?

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av Leon, 16 dec 2010.

1. Leon

Leon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej

Jag undrar bara vad e det för mening med att släppa samma mobil igen ? nexus s är en lite sämre version av samsung galaxy s vad jag har förstått ? är det då inte totalt värdelöst att släppa snart förra årets modell igen och begära full pris ? det e ju nästan som att ta en sgs och lägga i ett nytt skal. på denna sidan jämför dom båda

http://dotgiri.com/2010/12/07/compa...alaxy-s-vs-apple-iphone-samsung-android-v2-3/

Tack

2. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Sigh.
    Finns ett antal trådar om Nexus S som tar upp ämnet och det känns ärligt inte relevant.

Men du kan ju låta bli

3. dagbro

dagbro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

inte konstigt, Nexus One är ju nästan samma lur som Desire. ;)

det är nog lättare för Google att optimera android på en arkitektur som redan finns ute i världen. dessutom är det mycket billigare :)

men man hade ju gärna sett en Nexus med tegra2.. hade varit ett givet köp

4. Lullebulle

Lullebulle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

För att HTC gjorde Desire efter Nexus One släppts.

5. dagbro

dagbro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

precis, de släppte samma telefon igen. htc behövde ett flaggskepp och det hade de redan, fast med google-loggor..

men nexus one var en fyr, den handlade om att visa tillverkarna hur en android skulle se ut.. nu har google redan sagt(minns inte exakt källa men det var runt tiden då sgs släpptes) att tillverkarna har fortsatt i rätt riktning och lanserat riktigt bra mobiler.

...så, nexus S är mer en liten ljuslykta på vägen. det är nog därför den heter S också och inte two.

vilda spekulationer, jag vet :D

6. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag förstår mig inte på snacket om flagskeppet eller inte.

Meningen med Nexus S och Nexus One handlar och handlade om att skapa en bra telefon - givetvis. Huruvida vilka tekniska hårdvaruspecifikationer den har tror jag inte är relevant i sammanhanget, utan vilka små ändringar/förbättringar Google kan göra. Det ryktas t.ex. om en bättre grafikhantering och mer strömsnålare teknik i Nexus S.

Jag tror att hårdvaran i sig inte är intressant då en bra telefon inte behöver ha den bästa hårdvaran, likt alla Linux-distributioner för datorer - där det inte krävs en high end-dator för att köra det operativsystemet. Det finns dock givetvis oss som är intresserade av att alltid ha den nyaste tekniken i en telefon, men meningen tror jag som sagt är att visa hur Google löser mjukvaran utan att kräva alltför mycket hårdvara.

7. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Google behöver inte driva racet att få fram en värstingprocessor, det gör de andra bra på egen hand och bidrar egentligen inte särskilt till användningsområdena för en telefon. Nexus one var anorlunda, innan dess så var telefoner som min HTC Hero flaggskepp och i sitt orginalutförande var den inte direkt laggfri.. Nu lanserar de NFC, i en början inte fullt stött men iom uppdateringar så kommer den kunna agera både tagg och läsare och kunna användas som både nyckel för hotelldörren och mobila betalningar, både på bussen och vid köp via blocket. Google lanserar en telefon med riktigt bra prestanda som öppnar för ett helt nytt användande av mobilen, min fråga är snarare vad det är alla gnäller över? Engadget har redan konstaterat att det är den bästa telefonen på marknaden just nu så dålig är den ju knappast..

8. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Håller med dig folk snackar hela tiden om hårdvaran men det är inte det som är det viktigaste utan det är att telefonens os är optimerat för den hårdvaran den ska köra på. Google kommer inte lägga in funktioner som inte kan köras på ns förens det finns en ännu bättre utvecklar telefon. Eftersom dessutom många utvecklare sitter med Nexus serien och utvecklar däribland jag så kommer de flesta stora appar vara anpassade för den och man släpper inget som inte kan köras smidigt på en Nexus.

Så jag tycker inte man ska vara så prestanda tokig. Visst hade det varit coolt att ha 2 kärnor i telefonen men för alla de som utvecklar kan jag inte tänka mig att ni bryr er så mycket eftersom de flesta program inte är anpassade för att köra på två kärnor. Det är dessutom väldigt svårt att utveckla för flera kärnor.

Men Nexus serien är för utvecklare inte för alla andra. Det är så google tänker i alla fall.

9. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Har också förstått att Nesus serien skulle vara för utvecklare men varför vräks den då ut på bla bestbuy?

Sen verkar den säljas/marknadsföras på ett annat sätt en N1:an
    Nexus one tillverkades av htc men såldes väl av google? Galaxy s ligger
    ju uppe på alla samsung sidor säljs också av dem?

10. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Tror google tyckte att Nexus one inte nådde ut till tillräckligt många. De vill väll helst att alla utvecklare ska ha en och då kanske det blev lite för komplicerat att köpa via google. Anledningen till att de valde just bestbuy tror jag var för att det är ett av de få ställena i usa där du kan sälja telefoner utan bindning som samtidigt är lätt tillgängligt för alla men tror fortfarande att de tänker sig att det ska vara utvecklar som ska använda den.

Detta är såklart gissningar.

11. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Att kalla det vräka ur telefoner när man endast kan köpa dom på bestbuy upplåst känns inte riktigt som rätt väg om man skall vräka iväg telefoner i usa.

Dock ville nog google ändra på sättet hur man säljer telefoner dock tror jag det är svårt flesta nallar som säljs i usa är låsta till ett bolag.

MyTouch 4g nallen med android är nog den vassaste nallen just nu om man får tro dom test paneler jag glott på.
    Den hade jag gärna sett nått liknande i Europa.

Dock har jag beställt en nexus s och räcker gott och väl för mig :)

12. Kevmo

Kevmo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du skulle ha beställt en Mytouch 4g om du ville ha en sån, funkar ju i Sverige :P

13. sebbex2x

sebbex2x Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Men är inte den låst till AT&T eller nåt sånt?

14. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Funkar inte tror jag :(