Fråga: Vad är det för uttag på samsung galaxy s3? Finns det en konverter till usb2?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Niss3, 26 jun 2012.

1. Niss3

Niss3 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag sitter ibland och spelar på min telefon. Tycker det blir klumpigt och hade gärna kopplat in min retro nes usb. Behöver därför en adapter mellan samsung uttaget och usb, någon som vet om det finns och vad samsung uttaget är för något?

Sen vet jag inte om någon redan provat detta. Det kanske inte går att koppla in en "gamepad" till telefonen utan drivrutiner för android osv.

All information och alla tips är väldigt uppskattade, tack så mycket!

2. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Mobilen har ett micro USB-uttag. För att kunna koppla in USB-tillbehör behöver du en USB on-the-go (OTG) adapter.

3. Niss3

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej och tack!
    Jag provade att googla och kom fram till att det finns olika varianter av micro usb. T.ex. A - B och varianter där varken nämns (antagligen A då?). Behöver jag tag ta hänsyn till detta?

Googlade OTG, kom inte heller riktigt fram till vad det egentligen är.. Hur kan jag veta om kablarna jag tittar på är OTG eller ej om det inte står?

Är det viktigt att kabeln är "micro usb" till USB? Eller går de åt båda hållen (t.ex. om det heter USB till "Micro Usb"?

-edit-

Jag gissar att något av detta beskriver att det är en Micro hane till en USB hona. Men vilket har jag inte riktigt förstått ^^

Här är ett exempel på en adapter jag inte vet om det är "rätt" eller OTG;
    http://www.kabelbutiken.com/adapter-usb-a-hona-usb-micro-b

Last edited: 26 jun 2012
  4. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    USB OTG betyder att uttaget kan användas i två olika lägen. Dels som USB-device att koppla till en dator. Och dels som USB-host som du kan koppla in t.ex. USB-minnen i.

För att kunna använda den som USB-host så behöver du en adapter från micro-USB till USB A-hona. Vet inte om micro-kontakten är A, B eller A-B. Det viktiga är att det är en USB OTG eller USB host sladd. Sådana sladdar finns bara för micro-USB vad jag vet.

5. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Kontakten på telefonen är en kontakt för USB enheter. Den förväntar sig att det sitter en "host" (t.ex. en dator) i andra änden och att den själv har rollen som USB-enhet. Andra exempel på usb-enheter är flash-minnen, hårddiskar, tangentbord etc...

Det du vill göra innebär att telefonen skall agera host men den har egentligen "fel" kontakt för det. En OTG adapter är specialkopplad så att telefonen förstår att den skall agera host och att det som kopplas in i andra änden är usb-enheter.

Jag kör med en standard "no-name" OTG adapter som jag köpte på eBay för nån dollar eller två för länge sedan och den fungerar ihop med S3:an.

6. Niss3

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

7. BennyB

BennyB Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

8. Niss3

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag läste recensioner från samsungs egna hemsida, och på ett par andra sidor. Det verkar som att den äldre till S2an inte fungerar på S3an i många fall. Det kanske är bäst att vänta ett tag tills de släpper en sådan.

Har letat överallt efter en "vanlig" micro usb OTG till usb kabel, men har inte hittat det någonstans.

9. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

10. percoolio

percoolio Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6T
    Beställde en på ebay, 7kr inkl. frakt. Rena rånet.

Skickat från min SGSIII via Tapatalk 2

11. Jontez

Jontez Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag kör med Samsungs OTG-kabel som är till S2an.. inga problem att använda till S3an!