Vad är goldcard?

Diskussion i 'Magic' startad av NalydBob, 14 dec 2009.

1. NalydBob

NalydBob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej. Dum som en stör är jag, har lagt in senaste htc uppdateringen trots att jag förstått att det kunde bli problem med att roota... Hur som helst, även om jag inte riktigt har tillräcklig teknisk kunskap för att förstå allt, inser jag att det jag ska göra är detta: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=3501 . Fantastiskt så mycket hjälp och stöd många lägger ut här, jag har kikat runt mycket för att försöka förstå. Men, jag har fyra frågor innan jag kör igång med att testa detta som jag inte hittat svar på:
    1. Vad betyder egentligen "goldcard" i detta sammanhang? Alltså; är det en specialvariant av cyanogenmod, innebär det försämrade/förbättrade egenskaper, eller något?
    2. Hur lång tid kan hela proceduren tänkas ta - en timme eller så?
    3. Törs man sig på att följa proceduren om man bara har "sådär" datorkunskaper? Jag hänger som sagt inte med på riktigt alla resonemang i trådarna kring detta, frågan är om man ändå klarar av rootningen...
    4. Sen, när jag väl rootat, antar jag att man bättre förstår sig på vad som behöver göras och hur man hittar info om detta (t.ex. byta till svenskt tangentbord, synkronisera mobilen, lägga tillbaka programmen och så)? Eller vad säger ni som liksom jag inte har så bra datorkunskap, men som rootat - tar man sig igenom sådant?

2. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    1. Goldcard är ett verktyg som gör att du kan gå runt en kontroll i en sk "perfect" SPL (secondary program loader). Utan detta verktyg så kan man inte roota telefonen eller installera valfri recoveryfil.

2. Det tar inte så länge men om man är ovan är det bättre och dubbelkolla samt trippelkolla allt så ja runt en timme låter vettigt.

3. Följer du guiden till punkt och pricka så borde det inte vara några problem, läs gärna igenom först och ställ frågor innan du börjar proceduren.

4. Du kanske skulle tänka efter först, behöver du verkligen root? Saknar man inte betalapps så har man egentligen inget behov av root förrutom om man vill testa nya flashiga roms.

3. NalydBob

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Ehnvis, och stort tack för ditt svar - då vet jag!

4. NalydBob

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej. Jag har en fundering på punkt 12 i HOWTO: Goldcard för 32A. Jag ska lägga filen på mitt goldcard. Hur då "lägga på" - är det så att det kommer att finnas ett bibliotek på mobilen som heter goldcard, och att jag ska lägga filen under detta bibliotek?

5. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Gör bara som det står, dvs kopiera sappimg.zip till sd kortet inte till något underbibliotek på sd kortet.

6. NalydBob

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för det, Ehnvis