Vad är LCD density?

Diskussion i 'Allmänt' startad av botze, 20 dec 2012.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hej, kan någon kunnig förklara för mig på ett enkelt sätt vad LCD density faktiskt är..? Varje display har ju sin egen upplösning, t.ex. 800x480 i mitt fall. Det ger ju en viss dpi (dot per inch) eller ppi (pixels per inch).

Ändrar man värdet på LCD density neråt (från 160 till t.ex. 120) så ser allting MINDRE ut, och vice versa. Ikoner, statusfält, ja allt ser mindre ut - displayen ser ut att ha högre upplösning.

Så, rent teoretiskt, kan man få en "sämre" (med lägre upplösning) display att "se likadan" ut som en mer högupplöst display genom att ändra lcd density..??

Vad är det egentligen man ändrar??

Hittade en artikel som förklarar lite grann men jag blir ändå inte klok på det...

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 187
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Man ändrar kort och gott storleken på allt innehåll som visas på skärmen. Skalar upp eller ner det.

Ja. Men på bekostnad av skarphet då man inte magiskt kan trycka in fler fysiska pixlar på skärmen.

3. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

OK så det var så enkelt? :P

Jag hörde någon annanstans att skärmen (eller telefonen?) har en "native" LCD density, och ändrar man denna måste gpu:n räkna om vid varje rendering, vilket lastar processorn.. är detta bs?

4. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 187
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag har då aldrig märkt skillnad på batteriförbrukning när jag har ändrat DPI! Paranoid Android är en custom rom som har det som inbyggd funktion så man kan ändra DPI på varje enskild app och det är en utsökt funktion. Så det ska man nog inte bekymra sig om.

Man kan fulhacka build.prop och ändra density från 320 till vad man vill och då blir ju det "standard" så att säga. Så den räknar inte om något utan det blir så "från början". Om det nu var en vettig förklaring :D

5. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 187
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Dock kan fulhacka build.prop medföra problem. Play Store känner av annat DPI t.ex. så många appar kan markeras som inkompatibla med ens enhet. Då får man flasha in en modifierad Play Store. I andra fall kan telefonen helt enkelt vägra starta upp igen.

Det enda rätta sättet att trixa med telefonens DPI på ett korrekt sätt är att köra Paranoid Android då det inte är en fulhack på något sätt.

6. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hmm jag har alltid ändrat i build.prop, hur ska man annars ändra telefonens DPI..? Det är väl det värdet som står där som styr?

7. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 187
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det funkar men det är inte det korrekta sättet att göra det på ordentligt. Finns utförligare info om man orkar gräva i den rejäla tråden som finns på XDA.

http://www.paranoid-rom.com/

8. DroopySWE

DroopySWE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur pass tätt packade pixlarna är i displayen helt enkelt. Antal pixlar per tum är det man brukar ange det i, vilket förkortas PPI.