Vad är problemet egentligen med uppdateringar till smarthphones?

Diskussion i 'Allmänt' startad av druzil, 6 dec 2012.

1. druzil

druzil Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, vad är det egentliga problemet med att samtliga smartphones och uppdatering till nya versioner av Android?

För tillverkarna tar det ibland flera år på sig att anpassa en smartphone till Android. Vad beror det på? Om man till exempel jämför med en laptop så kräver inte ens en äldre laptop någon anpassning till operativsystemet. Dvs så länge man uppfyller systemkraven.

Eftersom smartphonetillverkarna eventuellt ordnar en uppdatering så beror det knappast på systemkrav. Dessutom finns det ofta t.ex. CyanogenMod som passar till dom smartphones där tillverkarna är på latsidan. Dvs systemkraven är sällan problemet...

Är det ren marketing att systematiskt inte anpassa smartphones för att dels slippa utgiften, och dels för att tjäna mer pengar på att folk förhoppningsvis köper en nyare telefon oftare?

Eller är dom bara rent sagt lata och inte bryr sig om/när smartphonen inte säljer läge?

Eller ska skulden läggas på (Google) Android att dom inte ställer krav på att tillverkarna håller en viss standard och ordnar stöd för uppdateringar på samtliga smartphones?

2. tohe

tohe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

druzil gillar detta.
  3. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Är det tillåtet att använda enheter som inte är certifierade, eller är det otillåtet att använda anpassade systemromar?

4. DavidW

DavidW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

När blev din bil eller TV uppdaterad sist.

Vad har man hemma som bli uppdaterad egentligen? När jag tänka på det kan jag bara komma på en sak och det är digitalboxen som sitta under TV:n. Inget annat.
    När släppta Microsoft en gratis uppdatering sist? Eller Volvo? Eller Gillette?
    Varför förväntar vi oss att vi ska överhuvudtaget ska få uppdateringar som gör våra gamla telefoner bättre.?
    I blame Apple ;-)

5. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Microsoft brukar släppa servicepackar. Har de slutat med det?

6. tohe

tohe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Är det tillåtet att använda enheter som inte är certifierade, eller är det otillåtet att använda anpassade systemromar?

Beror på vad du menar med tillåtet... Garantin på telefonen upphör och HTC + LG tror jag fortfarande har låst boatloaders för att hindra att egen utvecklade roms används (inte helt insatt i detta men har för mig att det är därför de låser boatloadern).
    Sony stödjer communityn men garantin försvinner fortfarande...

Varför förväntar vi oss att vi ska överhuvudtaget ska få uppdateringar som gör våra gamla telefoner bättre.?
    I blame Apple ;-)

Beror lite på hur vi ser på det Nexus lurarna uppdateras relativt länge :) Sen kan man alltid diskutera att uppdatera till ex iOS 6 men det är fortfarande iOS 5 funktionalitet :)

Microsoft brukar släppa servicepackar. Har de slutat med det?
    Svårt att se i framtiden men ser vi Android så har det väl kommit typ 5 operativ uppgraderingar på 2-3år? Några mindre och ex ICS helt annorlunda så kan väl vara att service pack uppdateringar kanske blir mer när operativet är mer moget? Annars skickar tillverkarna ut egna uppdateringar ibland som "premium suite" för note, eller Sonys firmware uppdatering nu i veckan.

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja och nej. Det jag läste för ett tag sedan var att de skulle sluta med sporadiska småuppdateringar som kommer hela tiden och istället försöka sig på en större uppdatering om det var en eller två gånger per år. Tror det enbart gäller W8 då.

8. druzil

druzil Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fast Android bygger på Linux. Jämför man med t.ex. Ubuntu så släpper dom ett "nytt" operativsystem 2 ggr/år.

Linux kärnan uppdateras inte så ofta, men när den gör det är den i alla fall tillgänglig på alla datorer.

Nej, det är inte Apples fel att jag i alla fall förväntar mig uppdateringar. Nästa all mjukvara har support, i alla fall 3-10år även på äldre versioner, med säkerhetsuppdateringar och så vidare.

Om jag nu köper en produkt, även om operativsystemet egentligen är gratis eller ej, så tycker jag det är självklart att förvänta sig några års uppdateringar på mjukvaran.

Problemet ligger just i att Android ofta uppdateras, fast då bryr jag mig ännu mer om support än om jag får support på t.ex. firmware till router eller dylikt som i alla fall inte kommer uppdateras inom närmaste framtiden.

För mig handlar det om säkerhet. Android släpper inga säkerhetsuppdateringar till gamla versioner utan släpper endast nya versioner som inte når alla.

Jag tycker helt enkelt det är dålig service att inte få support på en produkt jag har köpt!

Tack, det förklarar nog problemet. Synd bara att det ska behöva fungera så.

Last edited: 7 dec 2012
  9. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Tänkte mer på om mobilerna får användas i mobilnätet och om de uppfyller kraven som ställs på radiosändare av lagen. Eller vad är som måste certifieras egentligen, att de uppfyller kraven Google ställer?

10. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag kan inte förstå varför det ska vara så svårt? Om MS kan göra det på datorerna så borde väl Google kunna göra det på telefonerna? MS skickar ju ut uppdateringar till datorerna utan att bredbandsoperatörer och Asus/Acer/Lenovo etc ska lägga näsorna i blöt, vad skiljer telefonerna från detta egentligen?

Det bästa vore om Google uppdaterade OS:et, sen så fick tillverkarna uppdatera sin bloat och sina radiodrivrutiner eller vad det nu heter bäst f-n dom vill. Som det är nu kan man ju inte köpa något annat än Nexus om man vill ha en Android eftersom uppdateringarna dröjer flera månader innan dom dyker upp. Om de ens gör det.

Nog för att jag har svårt för Apple, men dom gör helt rätt i att strunta i operatörerna eller hårdvarutillverkaren och bara dunka ut uppdateringen.

11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

google och apple måste oxå certifiera men skillnaden är att det görs undertiden som uppdateringen görs. ingen slipper certifieringen i näten... ingen

12. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hur funkar det på Windows? Måste man certifieras där också hos bredbandsbolagen eller har mobilteleleverantörerna varit hårdare? Måste det certifieras även om radiodelen är oförändrad?

Jag kan nämligen inte förstå varför det ska ta sån tid :(

13. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det är väl som vanligt.. ju mer man tillför till det man eg är certifierad för desto längre tid tar det att certifiera om. windows phone får inte säljas låst till en operatör.. åtminstone inte i wp7 så där finns det ingen extra certifieringstid alls. har dom ruckat på den regeln så är dom lika pantade som resten av bolagen som gör egna tillägg till android i androidvärlden.

14. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Om du hade lärt dig hur det kapitalistiska konsumtionssamhället fungerar så hade du sluppit ställa den frågeställningen...

15. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Apple _ÄR_ hårdvarutillverkaren... dom vet hur sitt iOS ska fungera på sin egen hårdvara....

16. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jo jag har koll på hur det funkar på WP7, men jag var fundersam på Windows till PC. Där låter väl inte MS hårdvarutillverkare, bredbandsleverantörer och annat löst folk ha någon åsikt om deras uppdateringar? Jag fattar inte varför Google låter Android bli vilda västern...

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

17. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

men lixom det är inte samma sak? du kan ju inte jämföra med en dator.

18. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Men så är det, källkoden ligger ute nästan direkt, bara att flasha. Dock tar det tid att dels fixa med tillverkarnas skins och dels tar det tid att få den godkänd i nätet. Många budget lurar/plattor kör rätt rent, vilket gör att de kan vara rätt snabba. Men oftast vill de såklart inte lägga tid och pengar på det. Kan såklart även bli strul med drivrutiner mm, vilket gör att det tar lite tid att kolla så allt fungerar.

Så även om det i teorin fungerar precis som en PC med Windows (eller Linux), så blir det i praktiken lite krångligare.

Sen i t ex USA så styr även operatörerna hårdare, finns nästan inget sådant som obundna telefoner. Och vill operatören kunna sälja en telefon med "senaste Android", så ser de till att uppdateringen till de gamla hålls tillbaka. Eller stoppas helt.

Sen är även LTE och div patent en väldigt spännande historia det med, som sätter mer än en käpp i hjulen. Men det hoppar vi, jag har rätt dålig koll på det själv.

19. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Varför inte mobilerna blir ju mer och mer som datorer...

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

20. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Nej du missar det som är det viktiga... Gsmnätet...

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2