Fråga: Vad använder ni pennan till?

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av mcznarf, 24 mar 2012.

1. mcznarf

mcznarf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag undrar precis som rubriken lyder vad ni note-ägare använder pennan till och hur bra det i så fall fungerar?

Har läst lite på forumet och flera skriver att pennan är störig, men att det kan bli bättre med software-uppdateringar vilket ju inger hopp.

Lite funktioner jag tänkt på som vore praktiskt är:
    - Kan man på ett praktiskt sätt skriva inköpslistor? Alltså lätt att komma åt, redigera, stryka över med mera.
    - Kan man skriva anteckningar och ha dem som widgets som man kan resiza?
    - Kan man göra anteckningar i kalendern. Vill bara skriva in "tvätta" ibland, behöver inga detaljer till det.
    Kan man rita, eller göra längre, mer avancerade anteckingar, typ matematiska formler eller ekvationer? Skärmen kanske är för liten till det?

Nä, jag har länge varit intresserad av penn-funktioner till tablets och datorer. Har en wacom-platta som jag använder till photoshop och jag har även en asus eee note (8 tums svartvit, ej upplyst sak). Den sistnämnda är skitnajs att skriva o rita på, känns och låter precis som papper. Den är dock ganska slö, och pennan behöver kalibreras hela tiden och har skitdåligt OS.

2. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag hade helst velat ha en gnote utan penna, och fyllt det med bättre hårdvara istället...

3. incarnated

incarnated Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Pennan är ju väldigt, väldigt praktisk. Exempel:

Oj, Incarnated hittar en DN-artikel med en rubrik som påvisar tydligt politiskt korrekta störningar. "Dags att håna", tänker Incarnated, och håller in pennknappen och långtrycker på skärmen för att få en skärmbild; därefter gör han en ring runt rubriken, skrattar för sig själv, skriver en kommentar på bilden och kliar sig i örat med pennan.

Det finns en del saker man kan göra med pennan. Samsung Apps har en applikation som heter "S Pen User Guide". Jag råder folk till att kolla in den! Pennan är användbar på flera sätt; allt från att ha lite kul medan man låtsas hysteriskt plugga på matte till att vara mer seriöst i sitt användande.

Jag föredrar dock att skriva upp saker med tangentbordsknapparna (som jag trycker på med pennan) då det är svårt att skriva upp saker väldigt smått om det ska gå att läsa; förhoppningsvis fixar uppdateringar det här, alternativt något slags applikation, men det är antagligen på grund av mitt hysteriskt fula sätt att skriva. I am of the tangentbordsgeneration; never did I learn to write properly!

4. timoat

timoat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Skärmbild kan nu tas med en snabb knapptrycking på on/off knappen!

5. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 693
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    spela draw something :)

6. snajk

snajk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag tror att det är en bugg som numera är borta. Den knappen ska ju stänga skärmen.

Angående användningsområden för pennan så är den bra men den fungerar inte riktigt överallt som man vill. I den senaste uppdateringen fick man med programvara för att kunna tolka matematiska formler och dessutom lösa dem med Wolfram Alpha. Dock har jag inte lyckats kunna skriva in saker direkt i kalenderwidgeten eller så, men det går rätt snabbt i alla fall. Swype är som gjort för pennan så textinmatning går som en dans. Man får med typ post-its som man kan lägga som widgetar, skriva och rita fritt på osv. Det finns också ett gäng rit-appar på samsungs market exklusivt för telefonen och de fungerar mycket bra (i alla fall de jag tagit ner). Rit-appar inte anpassade för pennan fungerar också men då får man ju inte tryckkänsligheten och liknande.

Sen tycker jag att pennan är mycket användbar i många andra situationer, exempelvis när man spelar vissa spel (Fruit Ninja med pennan fungerar exempelvis mycket bättre än med fingrarna) eller när man kör remote desktop (det är svårt att pricka rätt på en fullstor windows-desktop, även på notens stora skärm, med fingrarna).

Last edited: 26 mar 2012
  7. timoat

timoat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Fasen , du har rätt... konstigt då det var efter den nya uppdateringen som jag märkte att den kunde göra det, och nu fungerar det inte längre..

8. kastad

kastad Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej. Vad heter programmet som gör så man kan lägga en widget på en av hemskärmarna & sedan rita fritt på den? Har kollat igenom mina widgets men hittar ingen sådan.. :(

9. mcznarf

mcznarf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Verkar finnas en del behändiga saker man kan göra med pennan, men det borde kunna bli bättre. Samsung borde släppa api så att grymma hackers kan göra egna applikationer för pennan.

10. snajk

snajk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Du kan inte skriva och rita fritt direkt på widgeten nej, men efter du har klickat på den.

11. kastad

kastad Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det va ju synd att jag bara missförstod dig. Det skulle vara nice med en widget som man inte behövde klicka på för att skriva.

12. janhol

janhol Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Nja det är tekniskt omöjligt, klicka måste du göra hur som helst.

13. snajk

snajk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det hade nog varit svårt att få till eftersom pennan fungerar precis som fingret på hemskärmen och då är det svårt att avgöra ifall du bara vill swipea eller nåt eller faktiskt vill skriva något. Men ett klick är inte så jobbigt. En sak som jag stör mig på i just S-note är att man måste trycka på "Spara" för att spara, det borde ske automatiskt som det mesta annat i android, däremot får de gärna behålla "Avbryt"-knappen då det händer att man börjar skriva något och man kommer på att det man skrev kanske inte var så smart.

14. Sgt. Stinger

Sgt. Stinger Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

fast telefonen vet när man använder pennan istället för fingret, så det borde vara möjligt att göra när man använder pennan, men avstängbart för fingrar.

15. snajk

snajk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Men hur ska telefonen veta ifall du vill dra ett streck på widgeten eller bara swipea till nästa sida? En stor fördel med pennan är ju just att den fungerar som ett finger och enda sättet att kunna skriva direkt på en widget är att ta bort den funktionaliteten och endast låta pennan hantera rit- och skrivning (kanske bara på hemskärmen, men det begränsar i alla fall). Så jobbigt är det inte att klicka på widgeten en gång innan man börjar skriva.

16. timoat

timoat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag har börjar skriva anteckningar mer och mer på note, it takes some getting used to, men en sak som är fruktansvärt enerverande är den förbannade knappen på pennan! Om man har den svarta versionen är det i princip omöjligt att veta vart den är, och jag verkar ha en omedveten vanan att snurra pennan litegrann när jag skriver så var och varannan minut trycker mann av misstag på helvetet och en skärmbild tas. Nummer två är att i Memo fyller knappen noll funktion, så varför i helvete kan man inte remappa suddet så att knappen växlar mellan dem? Varje gång man vill sudda nu måste man ju upp till listen och sen ner igen, sen upp igen för att byta tillbaka till pennan. Plus att Noten är så seg så att man måste vänta ett par sekunder varje gång man tryckt för att se att man verkligen valt skiten, annars måste man upp och ner igen. As störig på min annars så älskade note.

Last edited: 3 apr 2012
  17. jollelund

jollelund Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    Det enda jag har använt pennan till hittills, är att ta screenshots, tex för att ta en stillbild i en video.

Sen har man väl testat att kludda en del i S-memo, mest på skoj men en gång i jobbet, det känns dock för omständigt och jag kommer nog aldrig att använda den funktionen.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

18. tosanen

tosanen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Använder pennan jämt, men dock inte när jag kör bil och facebookar.. Pennan tillsammans med Grafitti, dvs Palms gamla skrivstil är det bästa med Note!!!

19. Zap73

Zap73 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Gillar inte att pennan beräknar var den träffar skärmen för sensorn sitter en bit upp. Blir sällan perfekt. Skulle gärna sett att de flyttade sensor närmare spetsen.

20. apr76

apr76 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER