Vad behöver man uppkoppling för?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Feral, 30 jul 2010.

1. Feral

Feral Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag tänkte spara batterier och därför stänga av det mobila nätverket och endast sätta på det när jag behöver det.

Så min fråga är om det är något som man behöver uppkopplingen till som inte är uppenbart? Uppenbart för mig är om jag ska göra något över browsern/internet eller använda någon friendstream- eller väderwidget etc.

När det gäller uppdateringar för telefonen så är det väl inte så ofta det görs eller? Bara när det släpps någon ny mjukvara som Froyo etc.?

Aja ni kanske vet något mer :-)

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jag använder uppkopplingen för att synka gmail, kontakter, kalender, podcasts (google listen), twitter och facebook. Sen så aktivt så används den ju när jag använder browsern, spotify, market, gmaps, filmtipset, dropbox och en hel del andra program. :)

Men vill man inte bli notifierad om nya mail eller få kalender och kontakter automatiskt synkade så behöver man kanske inte ha igång uppkopplingen jämt.

Själv sätter jag mobilen i laddaren över natten så det spelar ingen roll om jag får lite kortare batteritid av att alltid ha på uppkopplingen och synkning.

3. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Så kör jag. Har inga sändare aktiva normalt.
    Utan när jag vill kolla mail, facebook, surfa, spela något onlinespel, uppdatera väder,
    uppdatera aktieappen eller liknande så aktiverar jag 3G eller wifi och uppdaterar.
    Sedan stänger jag av det igen. Detta gör att 12 timmar drift tar ungefär endast 8-9%
    av batteriet. Fungerar perfekt för mig.

4. Feral

Feral Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ok men det finns ingen app som stänger av allt det där när skärmen är av och sätter endast på det när skärmen tänds?

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Av de 12h, hur länge har mobilen varit i "running" läge och hur länge var skärmen på? Utan åtminstone den infon så är 8% på 12h ganska meningslös för alla andra. :)

Nu har jag ingen Desire utan en Hero med en nightly build av CM 6. Men för att jämföra så har jag alltid data trafik på och synkar mot google, facebook, twitter mm. Nu idag på 4h så har batteriet gått ner 7% med 20% running och 7% screen on. Att den varit aktiv mer än när jag haft skärmen på beror på att jag lyssnat på podcasts. Använder jag inte mobilen aktivt på något sett utan låter den bara vara i viloläge så drar den knappt batteri alls.

6. Ludd

Ludd Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har alltid mobilt nätverk av, för jag har inge frisurf.
    Hemma har man väl ändå Wifi, och drar man på stan så finns det alltid några öppna nätverk för att kolla mail etc

7. JeppeJ

JeppeJ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Juicedefender kan fixa det åt dig:
    http://www.androlib.com/android.application.com-latedroid-juicedefender-pFAx.aspx

Med standardinställningen så stänger den ner mobil data när telefonen är i vänteläge men aktiverar allt när skärmen låses upp. Har en hel del inställningar som du kan ändra på. Jag tycker att den sparar batteri på min Desire.

8. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Meningslöst och meningslöst, förvisso, men den har använts normalt.
    Och det kan jämföras med en dag om jag låter 3g/bt/gps vara på hela dagen
    så tar den kanske 70% på 12 h.

Vad jag försökte få fram är att det går bra att ha dessa inaktiverade utan att
    appar får spel. Man spar dessutom rätt mycket batteri.