Fråga: Vad betyder allt?

Diskussion i 'Galaxy S4 - ROM-filer och utveckling' startad av larsson_emil, 14 jan 2014.

1. larsson_emil

larsson_emil Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu har jag suttit i två dagar och läst. Finns det ingen som har en enkel förklaring på allt?

Hittat lite men inte tillräckligt.

http://maltesteknik.blogspot.se/2014/01/lagga-in-en-rom-pa-en-samsung-galaxy-s4.html

Vad är stock?
    Rom?
    Firmware?
    Recovery?

Varför behövs vissa?
    Vad gör vad?

Verkar som alla är bra mycket duktigare än mig så jag har svårt att häng med. Jag har lyckats roota luren men jag vill förstå mer vad jag gör när jag gör det.

Vill ha in en ny rom. Så att den liknar nexus och fungerar lika bra. Finns det?
    (alltså rent vanligt android)

Alla säger att det är så bra att root sin telefon. Jahopp nu har jag gjort det en jag märker ingen skillnad alls. Förstår att det behövs om man skall lägga in andra Romar osv men varför BARA roota?

Alla svar finns säkert här men jag har letat och letat. Ledsen för att jag e sån n00b

:teeth:

2. Chrester

Chrester Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P10 Lite
    Info:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tablet II 10.1
    Info:
    Stock
    Om du inte ens vet vad du ska ha det till, varför då ge sig på det???

tcntad gillar detta.
  3. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Håller med ovanstående, vet du inte vad du gör så är ju risken överhängande att du gör fel. Men detta är ju upp till dig så jag kan förklara lite. Den ROM du letar efter heter Google Play Edition, en guide här http://www.androidbeat.com/2013/12/install-android-4-4-kitkat-google-play-edition-rom-galaxy-s4/

Stock är det telefonen kommer med, mao det du har nu.
    Rom är "det man lägger in" om man säger. Om du lägger in den jag länkade till förut så har du lagt in en ny ROM.

larsson_emil gillar detta.
  4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

du behöver inte roota för att lägga in en rom.
    om det är såpass många frågetecken och du inte ens vet vad du skall använda luren till som rootad så bör du nog inte roota. risken är bara större att du sabbar luren förr eller senare.

Det som är mest likt stock rom är ju att dra in google edition eller cyanogen mod. cyanogen mod eller CM som den ofta benämns är uppe i version 11 som baseras på android version 4.4...

Huruvida det är bra elle rinte att roota går ju att diskutera.. de flesta som rootar gör nog det nog mest bara för at tha möjligheten att ändra saker som de själva vill men ändå oftast inte gör. Personligen rootar jag endast pga ett enda program Titanium Backup annars är mycket av det meningsfulla med att roota idag rätt borta eg.

tcntad och larsson_emil gillar detta.
  5. Luddeethor

Luddeethor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Stock är originalmjukvaran på din telefon.

ROM är en benämning på systemet (i det här fallet). Det står för read only memory. De kallas ofta custom ROMs när det är tredjepartsmjukvara.

Firmware är programvara. Tex Touchwiz är firmware.

Recovery kan du boota in i om du håller volym up + strömknappen. Det är till för att återställa telefonen om något går fel. Med custom recoveries kan du även flasha nya system (ROMar) där ifrån.

Angående root, det gör ingen skillnad enbart att roota. Du kan jämföra det med att vara admin på en PC. Du kan med olika program och kernels tex överklocka din CPU. Du kan också gör en backup med titanium backup på alla dina appar om du har root.

Rätta mig gärna om jag har missuppfattat något.

Skickat från min GT-I9505G via Tapatalk

6. larsson_emil

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för inget...!

7. larsson_emil

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu e jag lite visare.

Självklart rootar jag inte för rootandet skull. Jag skall koppla ps3 kontroller koppla till tven mm. Bara nyinsatt och vill veta mer.

Sen gillar jag inte samsungs egna skitappar som vill uppdateras hela tiden.

Men om jag byter till Android 4.4 KitKat Google Play kan jag då ta bort rooten sedan så jag inte pajjar nått i onödan?

Sen ensak till, finns det nån guide till Recovery?

8. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Googla typ CWM (Tror jag det var) och galaxy S4

Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA

9. Luddeethor

Luddeethor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

10. chimaira77

chimaira77 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag förstår precis vad du menar, oftast skriver folk bara, boota recovery, flasha hit och PDA i odin osv, kan verka som en djungel.

Jag är en nybörjare själv men läste rätt mycket på XDA innan jag gjorde något, annat bra tips är att kolla video på tuben, finns massa för dem flesta telefoner.
    Drog själv in just en Google Edition rom på min S4'a och är hur nöjd som helst, telefonen är märkbart snabbare och det var det jag var ute efter.

Icke att förglömma alla människor på swedroids forum som kan hjälpa till dessutom, fråga om du är osäker på något.