Vad betyder det att plattan är rootad?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av lensy, 30 maj 2013.

1. lensy

lensy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Rubriken says it all... Det är det jag undrar, kort och gott.

2. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    195

MINA ENHETER

3. lensy

lensy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Haha ok, tack. Tar till mig av piken om googling, hade faktiskt inte ens tänkt tanken, tro't eller ej (tror det knappt själv)!

Känner mig rätt blåst just nu... o_O

4. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    195

MINA ENHETER

Äh det ska du inte göra! :) Det är lätt att glömma bort bara.

Skickat från min Nexus 4

5. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Man kan ju också diskutera VARFÖR man vill roota en Android -enhet. För mig är skälen dessa, i prioritetsordning:

- Kunna ta bort förinstallerade appar
    - Kunna lägga in appar som tar bort all reklam
    - Kunna ta säkerhetskopior av installerade appar
    - Kunna ändra i systemfiler och ev. lägga in andra ROMs

6. lensy

lensy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vi har en platta hemma, av okänt märke (minns inte ens vad den hette). Härom dagen tog jag ner appen Telia Play+, men fick då till svar att den inte funkar på plattan - för att den är rootad.

Jag förstår inte vad det betyder. Trodde det var något man gör själv och vi har då inte gjort det! Eller så har 11-årige sonen lyckats göra något, sig själv omedvetandes, men det går väl inte?

Plattan är köpt från Asien. Kan den svenska mellanhanden ha rootat plattan? I vilket syfte i så fall? Kan vi på något sätt ta bort rootningen? Inte för att det är hela världen, vi har inte märkt något konstigt förrän nu, men ändå - jag blir nyfiken vad det hela handlar om och hur det går till och varför och... så.

7. NideX

NideX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kan vara något om den är av någon sorts kopia, tror inte din son har lyckats roota den, 3dje klassare besitter nog inte sådan kunskap xD

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

8. lensy

lensy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nej, jag förstår att det inte är något man gör bara så där, av misstag liksom. ;)

Men går det att få bort? Kan man på något vis återställa, så att den inte längre är rootad? Fast då kanske man får något helt annat system...? Eller annan version iaf med något sorts asiatiskt språk utan möjlighet att välja svenska osv?

9. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Högst troligt är plattan en Kina -platta som är rootad från fabrik, de är ofta det för att flertalet vill ha det så. Har aldrig varit med om att en Android -app klagat på att enheten ÄR rootad o_O låter helskumt. Tycker du ska fråga Telia varför? Det är väl inte deras sak vad du väljer att göra med din platta?

Det brukar gå att "unroota" plattan, men har aldrig gjort det och är osäker på hur man gör... men om man har root brukar det finnas en app som heter SU, Superuser eller liknande, kanske bara är att avinstallera den? Ingen aning...

10. lensy

lensy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ok, då ska jag leta efter en sådan app. Vågar iofs inte ge mig på att "unroota", men bara ändå, av intresse.

Appen har många negativa recensioner just pga att den inte funkar i rootade enheter, men jag visste inte att plattan var rootad. Upptäckte det dock fort... Du har helt rätt i att Telia inte borde lägga sig i vad man gör med sina plattor/telefoner. Vore intressant att höra deras motivering till spärren.