Vad betyder H ikonen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av akabei, 30 juli 2009.

1. akabei

akabei Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Jag har en HTC Magic från 3 som jag köpt med flat-rate data paket. De har strulat en hel del med abbonemanget och jag orkar inte prata med deras support längre.
    Min fråga är enkel.

Connection Status ikonen i notification baren, vad betyder H? Jag har oftast en ikon där det står 3G men om jag väljer att söka nät så ändras den till H för att sedan efter ett tag gå tillbaka till 3G.

Min teori vad att H betydde turbo-3g. Men varför stannar inte ikonen där som H då? Jag ska ju ha turbo. Till historien hör också att det under hela första veckorna alltid stod ett H som connection status, det gör det inte längre.

Någon som har någon upplysande info?

Tacksam för alla svar,
    Said

2. akn78

akn78 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

HSDPA _ Det vill säga "turbo-3g"

Dock så är det bara den ikonen när du verkligen använder HSDPA, inte när du idlar...

3. akabei

akabei Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack!
    Har nu testat. Det står kvar som 3G ikonen även om jag drar igång så mycket jag bara kan få igång :)

Men om jag trycker "välj nät automatiskt" eller vad den heter, så blir det ett H under några minuter. Täckningen är maxad.

Har du någon idé om vad det kan bero på?

4. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

använd inte "automatikst val" så ;)

byta funna nät tills du hittar det som ger dig HDSPA :)

5. Profetengus

Profetengus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag använder själv tre och hos mig står det alltid H. Använde telia innan och då stod det bara 3G. Ibland visa den ett H beroende på var jag befann mig med telia. Vet inte om det e till någon hjälp.

6. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Hänga upp sig på att det inte står H i displayen bara för att "man ska ha turbo-3G" är bland det löjligaste jag hört. Inte alla basstationer är utbyggt för turbo-3G. Sedan så måste man vara helt ensam i cellen för att man ska få ut max hastighet annars så delar man på hastigheten med resterande som är uppkopplade till samma cell.

Istället för att hänga upp sig på ikonen varför inte testa hastigheten istället? http://www.bredbandskollen.se/mobil

7. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Den där var lite rolig.. gick in på den, visade runt 900 kbit då.. "Reload to improve accuracy" står det sen, så det gjorde jag.. då visade den 2635855 kbit/s.. Snacka om att jag har Turbo-3G. :D

8. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Jo den buggar lite titt som tätt men kör en ny refresh så är siffrorna tillbaka.

9. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

H:et är inte med i vanilj-Android, utan är något som HTC lagt till (vilket orsakar problem med youtube, se annan tråd). Jag ser t.ex. bara 3G i min Dream just nu, men får samtidigt ut runt 2,5 Mbit/s enligt bredbandskollen, något som definitivt innebär att jag har HSDPA/turbo-3G just nu (standard-3G stödjer bara upp till 384 kbit/s). Just nu sitter jag på jobbet (mitt emellan Sony Ericsson och Ericsson i Lund ;)), men jag får ut ungefär samma hastighet (om inte mer) hemma, när jag väl får in 3G (3G-täckningen inomhus där är apdålig, har funderat på att klaga hos Telia).