Vad bör göras på en ny blade?

Diskussion i 'Blade' startad av Lurven, 29 maj 2011.

1. Lurven

Lurven Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min Blade kommer i veckan låst till comviq.

Då det här är min första smartphone/android så undrar jag lite vad som bör göras.

1. Går det sätta in mitt gamla Tele2 kontantkort? Det är ju fri surf om man laddar 150kr. Gick inte att byta nummer då det stog något med att det var ett Tele2 sim.

2. Laddade ner Android 2.3.4 (Gingerbread, CM7.0.3). Bör jag installera denna på en gång innan jag ens använt telefonen? Eller ska jag köra på original?

3. Hur är det med att roota, låsa upp och klocka? Krävs det för att jag ska kunna uppdatera till 2.3.4? Hur ser garantin på det här? Vill ha en lång livslängd, Hur mycket försämras den om jag skulle klocka på ett ungefär?

4. Gillar den här (http://img135.imageshack.us/img135/1069/20110516213523.jpg) Väldigt mycket. Själva klockan med datumet som ligger i vatten. Går det att få på min Blade?

5. Och slutligen. Kan jag använda ett interface (Homescreen) från en t.e.x Galaxy S till min Blade eller måste de konfigureras specielt för Blade? Finns det någon bra sida med homescreens jag kan ladda ner?

Last edited: 29 maj 2011
  2. ChristofferL

ChristofferL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

1. Tele2 och Comviq är samma företag, bara olika delar (Comviq = kontantkort, Tele2 = abbonemang). Så i sig bör det inte vara några problem, men vissa upplever problem med alltför gamla SIM-kort, så se upp med det. (sen är ju telefonen lätt att låsa upp också, om man vill ha en annan operatör)

2. Det beror nog på vem du frågar :) Jag kör själv fortfarande på original 2.2, och väntar lite med CM7, då det fortfarande verkar finnas en del buggar som kan vara irriterande. Men som sagt - det beror helt på vem du frågar.

4. Går att fixa utan problem. Är en widget, skulle väl tro att du kan få det med ex Beautiful Widgets på market.

Last edited: 29 maj 2011
  3. swecoke

swecoke Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänk på doa tiden , och garantin !!!
    Låt mobilen vara i originalskick ett tag tills du ser att den fungerar som den ska !!!
    Tror doa tiden är 5-7dagar , då man kan få en ny istället för att skicka in på reparation ...
    Så låt telefonen vara minst 1 vecka

4. Lurven

Lurven Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej men kan jag lägga in spel och aps fortfarande?

Väldigt sugen på att uppdatera då jag hört att allt flyter väldigt mycket bättre då.

5. Whettingstone

Whettingstone Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Delvis relaterat.

Jag fick min Blade i fredags men då jag valde att flytta med telefonnumret (Telenor, kontantkort) så får jag vänta 17 dagar på att mitt Tele2 abonnemang ska aktiveras. Jag sitter med andra ord med en telefon utan telefonmöjligheter. Känns dumt att släpa 2 telefoner med mig.

Jag har bundit mig till Tele2 i 12 månader. Dvs är låst till Tele2. Om jag skulle låsa upp telefonen och sedan upptäcka något fel med den, händer något med garantin då? Dvs - lås upp och garantin gäller inte längre? I annat fall låser jag upp den och använder den med mitt gamla kontantkort tills abonnemanget är aktiverat.

6. Massy

Massy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Oppo Find 5
    Platta:
    Nexus 7 1st Gen
    Platta 2:
    iPad Mini
    Du kan ju slänga in en annan launcher osv men vänta med att roota till du är säker på att telefonen är fungerande från första början.

7. Lurven

Lurven Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okey. Om jag köper ett spel eller en app, försvinner den sen om jag skulle roota eller uppdatera till en nyare version?

8. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Nej, det gör den inte. Eftersom att din telefon använder ditt gmail konto för att kommunicera med Market så är apparna knutna till ditt gmail konto, vilket innebär att om du har fler telefoner och har köpt appar så kan behöver du inte köpa de en gång till.

~Larss00n80~

9. Veinless

Veinless Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Både ja och nej. Försvinner självklart från enheten om du flashar ny rom och kör wipe vilket är att rekommendera, men när du Sedan går in på market igen så kommer dina köpta program /spel finnas där i listan för att laddas ner på nytt utan att du behöver betala igen.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

10. Lurven

Lurven Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okey tack så mycket. Tar nog ett tag innan jag kommer in i det hela men har bestämt mig förr att fixa Swiftkey/Swipe eller SlideIT. Har ingen aning om vilken som är bäst men kanske är upp till var och en?

Hur funkar musik spelaren på blade? Hittade Mew player annars.

LauncherPro har jag inte kollat mycket på än. Värkar vara något hjälpmedel för att byta till olika Homescreens? Funderar också på att lägga in Opera, hörde att den fått bra betyg.

Några andra apps som rekommenderas? :)

Last edited: 31 maj 2011
  11. PersaN

PersaN Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns störande buggar, som tex svart skärm när man ska öppna program osv