Vad börjar utvecklas sen?

Discussion in 'Allmänt' started by ftangstrom, Apr 27, 2013.

1. ftangstrom

ftangstrom Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Om man komprimerar hårdvaran till Key lime pie och sen boostar upp mobilerna till 75% högre än tidigare (Snapdragon 800) så tror jag verkligen att kraften i en mobil börjar räcka till ordentligt. Min Nexus 4 har jag aldrig saknat någon kraft i och den är en generation chip bakom dagens. Och sen ligger skärmarna på HD redan och tycker inte det borde finnas ett steg efter det på ett bra tag iallafall. Storleken ligger runt 5-4,7 tum för en high end lur och skulle det öka så kommer storleken på mobilen inte öka så det verkar vara hyfsat stopp där. Skulle hellre se att tex S5 behåller 5 tums skärm men minskar ner måtten.

Vad är kvar att utveckla nu? Batterier självklart men känns som att tekniken inte är där än. Visst snackas det om super batterier men är väl mer att de laddas snabbare än att de ska vara mycket kraftfullare. Om vi återigen kör S5 som exempel kommer den väl gå upp lite i batteri och ha ett batteri upp mot 3000 mah. Men känns inte som att det kommer imponera så mycket mer mer mobilutvecklingen? Inte de närmaste åren iallafall?

2. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Intressant poäng. Det är också delvis därför jag slutade byta telefoner stup i kvarten och gick över till Note 2 som jag tycker faktiskt tillför ett mervärde med den större skärmen och pennan.

När hårdvaran inte spelar någon större roll kommer utvecklingen att fllytta över till mjukvarusidan skulle jag tro. Delvis därför fäster så stor vikt vid Touchwiz exempelvis med alla extrafunktioner. En snabb telefon kan man få överallt numera, men med alla gimmicks som Samsung har hoppas man antagligen kunna attrahera kunder på det sättet. Det känns som att Samsungs mjukvarufinesser ännu är i sin linda men att vi kommer få se betydligt mer sofistikerade mjukvarulösningar från deras (och andras) sida i framtiden som kanske faktiskt tillför ett mervärde.

Sen har vi ju det här med "superbatterier" som du nämner samt böjbara skärmar, klockor, glasögon osv. Den som lever får se :)

3. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

utvecklingen bör väl kanske gå mer mot att vara ett faktiskt komplement till en lättare dator vilket det är långt ifrån att vara idag. Utvecklingen kanske borde ligga på att få till en faktiskt vettig I/O men det ligger nog en bra bit bort i horisonten änsålänge..

4. ftangstrom

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Ja mjukvaran kommer säkert utvecklas men finns det något som kommer få en att häpna eller blir det lite smågrejer helt tiden som en ny färg på rullgardinen, wow liksom.

Och böjbara skärmerna är visst något som är på gång men all annat teknik i mobilen är ju inte böjbart så kommer inte kunna rulla ihop min mobil. Att vika den på mitten vore kanske bra men de går böja och inte vika.

Storleken på en mobil gör ju att det aldrig kommer kunna ersätta en dator helt. Visst så är styrkan där men tangentbordet är ju oslagbart på en dator. Och dessutom blir människan inte mindre så vi plötsligt tycker skärmen är tillräckligt stor detta konkurerar ju med att vi vill ha mobiler runt 5 tum och inte större. Visst vill vissa ha Noten som du Amedi tex men jag hade första Noten och tyckte inte om storleken efter ett tag. Mainstream vill ha 4,7-5 tum.

5. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag anser att man borde fokusera på att utveckla bättre batterier för den prestanda vi har i årets flaggskepp räcker gott och väl. Iallafall för stunden. Bättre batterier och sedan mjukvara borde det läggas mest fokus på.

Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2

6. ftangstrom

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Batteriet är en självklarhet. Jag alltså att mobilen höll i 3 dagar vore ju egentligen inget konstigt.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2