Vad driver er att släppa gratis spel och appar?

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av xtreme, 6 mar 2011.

1. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Naturligtvis är jag och många andra glada över att det finns en hel del gratis spel och appar men vad driver er utvecklare? Ni spenderar trots allt väldigt många timmar med en app för att sen inte få ngt betalt för det.

2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    För mig är det otänkbart att kräva pengar för mjukvara. Det är lite som att ta betalt för att umgås med ens vänner.. Man programerar och skapar program för att det är kul och för att man vill göra ett bra program för sin egen del och att dela med sig av sitt arbete ser jag som halva nöjet.

Det är bara pengakåta och gnida människor som kräver pengar. Dom skapar program för att tjäna pengar helt enkelt! Inte för att det är kul och för att göra världens bästa program.

Pasulj och kent_ gillar detta.
  3. kent_

kent_ Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

det var en väldigt bra jämförelse.

4. the_bean

the_bean Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Problemet är att en programmerares lediga tid är begränsad och kan spenderas på hundra-tusentals olika projekt. Betänk sedan också att inte alla programmerare är tillräckligt kunniga för att skriva alla sorters program. Operativsystem, drivrutiner och spel är exempel på program som är utom räckhåll att skapa även för många professionella programmerare.

Varför ska då dessa duktiga programmerare utveckla drivrutiner åt andra när de lika väl kan spendera sin tid på kanske roligare småappar? Tänk om de finner större glädje i klockwidgets? Här är ekonomisk kompensation en del av svaret. Man betalar helt enkelt någon för att utföra ett arbete åt en.

Genom att betala för en app möjliggör man dessutom för utvecklaren att spendera mer tid samt resurser på utveckling. Även om kodutvecklingen i sig är nästan gratis finns det andra saker som kostar (ex hårdvara för testkörningar). Man "köper" även fritid åt utvecklaren som denne då kan spendera på att förbättra appen (ex tid som personen inte behöver jobba för att betala hyran).

Antalet utvecklare är begränsat. Genom att ta betalt för programvaran så låter utvecklaren användarna köpa mer tid för utveckling och testning av programmet. Möjligheten att ta betalt är därför mycket viktig för att se till att tillräckligt med resurser kan spenderas på utveckling!

Utan detta blir det färre och sämre appar. Hur många hobbyutvecklare som spenderar någon ledig timme i veckan skulle krävas för att ersätta det team som jobbar heltid med att utveckla Angry birds?

Mvh
    Kent.N

Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  5. jarode

jarode Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Angry birds e ju gratis...

6. graytest

graytest Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

De tjänar ju dock en hel del pengar på reklamen!

Som jag ser det så gör jag gärna mindre appar gratis, men ska jag spendera mycket av min tid på det så vill jag ha något tillbaka. Detta behöver ju dock inte betyda att jag tar betalt för appen, utan istället lägger till reklam. I min första app kunde jag inte lägga till reklam (det skulle inte passa i en LiveWallpaper) men jag skapade istället en gratis- och en betalversion.

Jag gillar att programmera vilket är anledningen till att jag kommer hem och skapar appar på min fritid efter att ha suttit och programmerat på jobbet i 8h innan. Jag tycker inte att jag är varken pengakåt eller gnidig pga det (inte mer än en snickare som vill ha betalt för sitt jobb eller en kassörska på ICA som vill ha betalt för sitt).

Jag tycker det är skitbra om du vill ge bort dina appar gratis, men för vissa är programmering ett jobb och jag vill kunna försörja mig på att göra det jag gillar.

*edit*
    Jag tycker också att gratisappar med donate-möjligheter är ett bra alternativ! Vad jag skulle välja för min nästa app beror dock på hur mycket tid jag spenderat, typ av app, osv.

Last edited: 6 mar 2011
  7. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Kostar väl på iPhone? Dvs de har valt olika betalningsmodeller.

8. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Bra skrivet.

9. phrusher

phrusher Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ja för det finns ju absolut ingen gråzon med utvecklare som tycker att det är kul att utveckla och inte har något emot att få lite extra fickpengar för det de gör...

10. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Kan inte alls hålla med. Det finns indieprogrammerare och företag som försöker överleva genom att skapa spel och applikationer. Men om vi bortser från företagen, varför kan inte en vanlig svensson som lagt ner 200h på en app få ta betalt för den? Tycker inte det är utvecklaren som är girig och pengakåt då utan det är användaren som sitter och vill ha allting gratis.

xoLax och bombay gillar detta.
  11. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Det är så man får mat på bordet och någonstans att bo.

12. graytest

graytest Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Kan inte annat än hålla med! Varför skulle än utvecklares tid som han lagt på att skapa en app eller annan mjukvara vara mindre värd än den tid en mekaniker lägger på att reparera en bil? Väldigt få skulle kalla mekanikern pengakåt om han vill ha betalt..

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Frågorna har gått och blivit flera stycken i olika personers inlägg.
    Det finns även lite olika bekymmer kring olika synpunkter. I dagsläget verkar många kräva gratis applikationer då man haft detta innan (riktigt dåligt av Google) så för vissa versioner kan man tycka det är "tvingat" till att släppa den gratis. Det gör det väldigt svårt att tjäna pengar på det man har gjort.

Doneringsfunktioner fungerar knappt heller, det är inte många som tycks göra det.

Jag har slösat hundratals timmar på olika applikationer och utveckling på appar som sedan har släppts gratis, i skrivande stund har jag bara en betal-version ute som är väldigt nischad så att tjäna grova pengar ser jag inte som en möjlighet utan snarare som att folk kan köpa den och pengarna blir som en slags uppskattning mot mitt jobb. Annars är jag en student så jag är väldigt sugen på att få extra pengar i fickan var månad.
    En del av projekten är gjorda för företaget som slags reklam och få gjort lite olika uppskattade projekt och bör då vara gratis, annars är det för att jag tagit beslutet att låta den vara gratis för att så många som möjligt ska få använda den.

Molleresa gillar detta.
  14. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Jag förstår inte varför man inte ska kunna ta betalt för det man gör utan att kallas girig?!?

Jag ger min tid och den kunskap jag har... du får en app eller i mitt fall handlar det mest om grafik. Inte för att jag tar betalt heller, men jag tar emot doneringar.

Om du själv har den kunskapen kan du ju göra det själv. Annars köper man helt enkelt den kunskapen. Ingen konstigt med det.... så är det ju överallt!

Själv vill jag betala för en app som jag gillar... beror så klart på summan med, men det småsummor det handlar om med de flesta android appar är ju inget att en gnälla om. Det är ett sätt att stödja utvecklaren och ge uppmuntring. Ser inget girigt i det! Skulle vilja att fler som gör appar med adds i oxå gör en app där man istället kan betala för att slippa adds. Det hade jag gjort direkt då, men alla har inte det alternativet.

Reconnnn gillar detta.
  15. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Håller verkligen med er som anser att det inte finns något skamligt att ta betalt.
    Jag tror oftast det börjar med att man gör en gratis app eftersom det är nästan omöjligt att sälja något när man är helt okänd. Sen om man börjar få lite ner laddningar på sin gratis app då tror jag många börjar fundera på om man kanske skulle komplettera med en betal app.

Själv så tycker jag det är mycket bättre när utvecklaren har en betal app än en massa reklam speciellt i spel.

Och till alla er som inte vill betala för en app så vill jag bara säga att då är den appen inte för är man får betala för att få bra saker i denna värld och några tior kan alla ha råd med när det kommer till något man verkligen gillar. Tycker de som inte vill betala är snarare är snåla och tror vi lever i en värld där allt ska vara gratis.

16. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ingen som ser det ur lite längre perspektiv? Om jag ex utvecklar en app som gratis finns det stor chans att den får stor spridning vilket gör att jag skapar mig ett namn vilket kan gynna ens CV när man söker jobb om man har en app som laddats ner 100K gånger som i sin tur kan leda till en bra anställning. Kanske kan anses som viktigare än att ta betalt och få några 100 nedladdningar och någon tia extra i månaden.

Även coolhetsfaktorn kanske? Ifall den är gratis ladda säkerligen fler ner den vilket kan leda till större spridning och att tom folk runt om kring en, på bussen etc pratar om den. Hade tyckt det varit rätt häftigt om jag hört ngn på bussen snacka om hur grym min app var ;) Vilken förmodligen varit mindre sannolikt om den varit betal, om vi nu håller oss till småappar.

17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Det är egentligen inte otänkbart enligt mitt tycke. Visst det kan ses som girigt av vissa men vissa appar är värda att betala för, för att visa sin uppskattning gentemot utvecklaren. Folk får ta de priserna de vill, det är en fri marknad. Jag förstår dock din poäng och jag tycker också det är mer än trevligt när folk släpper saker gratis, därför släppte jag ex läkemedel för privatpersoner gratis när det bara fanns en konkurrent ute som kostade pengar.

Drivkraft kommer från motivation och motivationen beror på individen själva, en del kanske bara vill ha ett "tack" eller en femma som betyg på sin gratis-app och andra får motivationen från att tjäna pengar, precis som det är i jobbvärlden för övrigt. Vill man inte stödja en utvecklare som kanske tar en tia för sin app så behöver man inte göra det. Stör man sig på det kan man ta sig tiden att göra det själv eller helt skippa i det.

18. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Det är väl precis det jag och Reconnn skrev? Jag gör det som reklam för företaget och Reconn skrev att man som ny utvecklare kan släppa en gratis för att få ut sitt namn?

19. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Självklart ser man det ur ett längre perspektiv. Unified Remote som jag är involverad i att skapa har tankats ner 200k gånger vilket ju är mycket och roligt men samtidigt ju fler som tankar den desto mer support måste man ha. Dessa delarna är inte lika kul som att bara utveckla och då vill man så klart ha lite betalt för att göra detta.

Det finns ju även lite drömmar om att man inte ska behöva bli anställd av någon utan att man ska kunna leva på sina appar. Och för att det ska gå så måste man ju ta betalt. För oss är det ju så att varje positiv review vi får gör det ju roligare och ser verkligen fram emot den dagen man hör någon på bussen som pratar om appen.

20. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Se på Debian t.ex. Världens största distro, som utvecklas helt av ideela programerare och andra bidragsgivare. Debian är en av dom mest populära alternativen på servernivå hos företag också.

Donation ser jag som en bra sak dock. Om någon gör ett bra program som t.ex Launcher Pro, då donerar jag pengar till utvecklaren, eftersom han har förtjänat det. Jag ser inget fel i att köpa tjänster av en utvecklare heller. Men att skapa en massa appar och kräva pengar är fel imho.

Jag tillhör dock den skara som värdesätter fri och öppen mjukvara väldigt mycket. Eftersom det finns en själ och kärlek i den mjukvaran, sett till Apple och Windows som bara har en vinstdrivande syfte med total kontroll över användarna. Min stora idol är Richard Stallman, dock lär jag aldrig komma upp i hans nivå. :) Redan på BIOS-nivå failar det för mig där och hans kulle aldrig peta på Android. :D