Vad exakt är minimidebitering och hur fungerar det irl?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av R530, 22 apr 2012.

1. R530

R530 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vad exakt är minimidebitering och hur fungerar det irl?

2. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Alla* abonnemang har en avgift som ska betalas varje månad.
    Det är olika mellan operatörerna vad som ingår.

[Billiga abonnemang]
    De flesta har dock abonnemang för 20-60 kr där ingenting ingår, i princip. Du får ett abonnemang där du kan ta emot samtal och sms på utan extra kostnad. Ska du dock ringa så debiteras detta utöver abonnemangsavgiften.

[Pott-abonnemang]
    Sen finns det "pott-abonnemang" där du får ett visst antal kronor att ringa för. Dessa kan liknas med kontantkort förutom det att du faktureras och det görs månadsvis. Förbrukar du inte potten så går kvarstående belopp upp i rök.
    Finns från 69 kr upp till 499 kr.

[Surf-abonnemang]
    På senare tid har det kommit abonnemang som är lite dyrare än den billigaste varianten. Lägg på 20-30 kr. Då ingår internetuppkoppling inom Sverige. Hastighet och datamängd varierar mellan operatörerna. Telia, Tele2 & Tre tycker att 500 mb räcker gott och väl medans Telenor satsar på obegränsad tillgång av datatrafik. Samtalen är oftast lite dyrare på dessa abonnemang.

[Fastpris]
    Alla operatörer erbjuder så kallade Fastpris-abonnemang där du i princip kan ringa, smsa, mmsa och surfa, obegränsat inom Sverige. Tele2 tycker dock att 5000 minuter, sms, mms är nog och därefter får du betala extra för samtal/meddelanden. Även surfen är begränsad hos de flesta. 5-10 GB brukar ingå. Även här sticker Telenor ut och är helt obegränsat - samtal som meddalanden och surf.
    Pris, 499-799

3. R530

R530 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

jaha.. du förklarar de olika abonnemangsformer.. men det jag undrar är vad "minimidebitering" exakt är för något? Jag förstår ungefär men vill veta mer ingående.
    Ska ringa kundtjänst imorgon men föredrar svar på forumet då tjänstefolk kan undanhålla och/eller förvränga informationen :P

4. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Låter väl som det absolut minsta beloppet du kan betala, men jag vet ju inte vart du har läst det så resten av meningen kan väl sätta lite snurr på betydelsen.

Sent from my Desire HD

5. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Tele2 förklarar det så här:

6. R530

R530 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

få se nu om jag uppfatta det rätt..
    man har ett abonnemang som kostar till exempel 100/mån och den används aldrig, och om minimidebitering är till exempel 50/mån så betyder det att man betalar bara de 50?

7. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Inte riktigt. Minimidebitering används oftast för pottabonnemang, låt säga att du har ett pottabonnemang som med 299kr du får använda varje månad - men du ringer bara för 199kr, vilket gör att du har 100kr kvar till att nå upp till hela ditt abonnemangs-pott. Operatörens minimidebitering är i detta fall 299kr.

Det är som att du köper ett presenkort på MQ på 300kr, använder du bara 200kr så kommer du ju inte betala mindre - utan efter X antal dagar så går resterande pengar till MQ som vinst. Det är så pottabonnemang fungerar, och minimidebitering :)

Vart det klarare, eller krånglade jag bara till det? :P

8. R530

R530 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

jag förstår vad du menar, men du har nog krånglat lite iaf.. så som du förklarar det blir ju månadsavgift och minimidebitering samma sak.. minimidebiteringen ska väl ligga lågt typ under 100 om jag inte har fel?

9. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Minimidebitering är ett finare ord på månadsavgift på (oftast) pottabonnemang. Ta 3Pott 69 då till exempel. Där 69kr är minimidebiteringen (månadsavgiften), använder du mobilen motsvarande 20kr en månad kommer du fortfarande bli debiterad 69kr, använder du däremot mer än 69kr en månad, så betalar du endast för ditt användande.

Bättre förklaring nu? ;)