Vad f#n händer med forumet?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av Playstation, 16 aug 2012.

1. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Bara den senaste veckan eller två så har det spårat ur totalt. Spec Köp och Sälj men det är en/ett fåtal som förstör där.

Saknas det tid och engagemang så tycker jag man bör försöka lyfta in en eller ett par nya moderatorer. Helst någon då som arbetar som en annan kontorsråtta och kan hålla lite koll titt som tätt. Jag förstår att det tar på krafterna, jag har själv varit moderator under långa perioder, men just nu så är det oerhört.

Se detta som en vädjan i ett annars mycket bra forum. Det är synd att en/ett fåtal användare skall få förstöra något som ger så mycket glädje, kunskap och möjligheter pga. Brist på resurser, engagemng eller vad det är.

Mvh Niklas

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

Qrac, Zerge, droidbobby och 3 andra gillar detta.
  2. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 058
    Telefon:
    Galaxy S25 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S25 Edge
    +1

Eller stänga ner köp&sälj sidan helt och hållet då nivån är alldeles för låg och det finns inga moderatorer.

Qrac och 4305ms gillar detta.
  3. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Kollektiv bestraffning är knappast bra. Det har ju dessutom framkommit att det är samma användare som huserat tidigare.

Qrac och Droid113 gillar detta.
  4. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 058
    Telefon:
    Galaxy S25 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S25 Edge
    Spelar ingen roll imo, det är defintivt inte första och sista användaren som har begått dessa brott och lurenderier. Kan man inte moderera köp&sälj forumet ordentligt så är det bättre att lägga ner innan flera åker på scammare.

Alt

införa nya regler där man måste vara medlem i minst 6 månader och ha x antal inlägg innan man får tillgång till köp&sälj

jinxan, 4305ms, Snusdus och 1 annan gillar detta.
  5. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

En sexmånaders regel tog jag upp för länge sedan, men det var tydligen inte genomförbart vad jag förstod med rådande forumscript. Man borde ju dock manuellt kunna ansöka om det efter sec månader - så mycket merarbete är det inte om de de facto tar in hjälp.

Sen ser jag inte lurendrejeriet som det enskilt största problemet - utan mer en kombination av överlag seriöst användande. Man kan aldrig skydda sig helt, däremot bör en mod kunna gå in och via pm tex. Kräva bild tillsammans med notifieringslapp med nick o datum. Detta bör ju ligga i tråden med, men kommer det inte bör mod få låsa/radera.

Det går att jobba med problemet på många sätt - det handlar bara om vilja från Swedroids ägare/mods att vilja ta steget ut och få den hjälpen som erbjuds.

6. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Frågan är om det är värt besväret att ha en köp&sälj när det finns Blocket&Tradera?

Qrac gillar detta.
  7. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Förstår inte riktigt vad du menar med notifieringslapp.. Men men.
    Varför ska mods göra detta? Du tror inte att de har annat att göra?
    Om det ändå går "fel" och att någon blir blåst, då antar jag att mods får skit för det? För att de hade "kollat upp säljaren" men ändå gick det åt skogen..
    Känner att det inte riktigt är upp till moderatorerna att kontrollera detta.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

8. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Jag säger bara att om man hyser tvivel över något skall mods kunna kräva en sådan - Om det inte presenteras, så kommer annonsen plockas bort.

9. stefan78

stefan78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Tycker nog att köp och sälj delen här är bra mycket bättre än blocket och tradera framförallt priserna ligger på mera riktiga nivåer än när någon opåläst försöker sälja sin (jättefina) desire för 2500:- vid snabb och smidig affär på blocket och vägrar pruta för den kostade 5500 ny 2010...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

10. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

En liten fråga. Ni som framför kritik, använder ni rapportera-knappen för att notifiera moderatorer om att något olämpligt pågår i trådarna/inläggen ni snackar om?

Edit: Förtydligade frågan.

Last edited: 17 aug 2012
  11. Kajlie

Kajlie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Samsung S20+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S20+
    Japp.

Det borde ändå, som någon sagt innan att ta in några moderatorer till.
    Man behöver ju inte ha tillgång till hela sidan utan endast moderator i köp & sälj.
    Har sålt flera saker här och köpt några med och överlag är jag väldigt nöjjd med de affärerna. Men håller med om att det har blivit väldigt tråkig stämning på senare tid.

4305ms gillar detta.
  12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Kan bara tala för mig, nu har jag inte uttalat kritik som andra här i tråden men jag måste hålla med till viss del. Jag rapporterar allt jag ser men det finns ju inte heller oändligt många moderatorer.

13. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jag kan inte riktigt förstå vad man "ojar" sig över..... ???

"Köp o Sälj", ska det vara en skyddad verkstad för de som inte fattar ??

Världen är tuff och alla måste fatta att man måste fundera samt läsa på, rimligt-orimligt ??

Att ropa på fler moderatorer för att skydda "de som som inte tänker" tycker jag enbart är patetiskt !:P

14. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Det är skillnad på lite common sense när man köper beg och att låta användare sänka nivån på forumet(köp&sälj) för att det inte finns tillräckligt med mods som håller koll. Det har sagts många gånger att sidan drivs av personer som gör det på sin fritid osv men det finns inget fel i att söka lite hjälp. Speciellt inte när det finns gott om trovärdiga användare här som har varit aktiva en längre tid.

15. sydeu

sydeu Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    438
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Jag har både sålt och köpt flera saker på forumet utan problem, man får ju tänka efter lite om saker och ting verkar rimliga. Lite common sense så klarar man sig utan problem. Men visst vore det trevligt om det inte förekom troll/scammers förstås.

16. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Fast det handlar inte om att jaga scammers (förutom att då kanske utreda uppenbara försök genom att stänga av användare) utan att nivån i sig är kass. Jag trodde det framgått, det är ingen polisman som eftersöks utan mera aktiv moderering.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

17. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Vi försöker så klart hålla en bra nivå på k&s men det är ganska svårt. Jag uppmanar er att anmäla det är det effektivaste sättet för oss att hitta problem.

Det är man en tidsgräns eller ett visst antal inlägga på k&s har ett stort problem. Det ger nämligen en falsk känsla av trygghet som gör folk mindre försiktiga vilket gör det enklare för scammers.

18. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag ska i fortsättningen använda rapportera-knappen. Men man tycker inte det skall behövas när t.ex galaxynotesäljesköpes fd powerh0ouse har tre olika användare och många trådar om samma saker som inte finns. Det är mkt tydligt att detta är en oseriös användare. Ändå höll han på länge.
    Per aspera ad astra

19. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Det fungerar dock oerhört bra på andra entusiast forum.
    Det är inte attraktivt för en bedragare att regga ett konto, vänta sex månader och sen med post-count 0 försöka lura någon - alla varningsskyltar lyser röda direkt, vad tror du om det?

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

S-Droid gillar detta.
  20. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag säger inte att det inte hade hjälpt en hel del. Men om någon skulle orka vänta + skriva en del på forumet så skulle dem ha mycket enklare att göra en stor scam då folk känner sig säkrare än dem är. Tror dessutom inte det var möjligt rent tekniskt. Men det har jag ingen koll på.