Vad får man när man köper en Nexus S

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av Viktator, 12 jan 2011.

1. Viktator

Viktator Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenare,

I veckan bytte jag ut min gamla nokia mot en smartphone. Ärligt talat så har de gamla telefonerna några fördelar som jag inte ville bli av med förrän nu.(batteritid, snabbhet). Jag köpte en Nexus S och har pillat på den i några dagar nu. Men jag har kommit fram till att det som jag uppskattar är Android. Jag brukar sitta med Linux, och inget är bättre, snabbare eller snyggare än din egna customizerade linux-maskin. Android fungerar ungefär på samma sätt.

Men Android finns i flera telefoner. Så varför betala mer för en Nexus S?
    Hårdvaran är ju nästan samma som i billigare samsung galaxy. Alla telefonerna kan man byta launchers, eller ROMS, lägga in vanilla osv.

Skärmen är fan inte så kul som man ville. Snygga färger, visst, men jobbig att läsa på.

Vad tycker ni?

2. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Så du menar köpte en Nexus S som första smartphone efter nokia lagt av?

Okej.
    Varför köpte du Nexus S till att börja med undrar jag?
    Sen om det är värt eller inte det är ju upp till betraktaren.
    Inget illa ment

Jag själv älskar min nya nalle sen är det så att alla kanske inte tycker likadant.

Men Nexus S är ju trots allt ingen dussin nalle så att säga så det var ju en kul övergång från en vanlig nokia.

Fördelarna finns men känns som om du köpte en måste ha läst på.
    Ota uppdateringar.
    + Du slipper telefontillverkarnas egna themes apps osv utan kan välja själv :)

Last edited: 12 jan 2011
  3. Viktator

Viktator Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hehe, först, en nokia lägger inte av. Den blev pensionerad bara. För tillfället.:)
    För det andra, jag tycker nexus s är grym. Men jag funderar på vad som skiljer den från andra telefoner. För inte är det mycket i hårdvaran som är speciellt. (?)

Det fanns några anledningar till att jag köpte just den. Den är direkt-uppkopplad till google mastermind och kommer få uppdateringar först. Den borde också agera som en mall-telefon, appar osv. borde vara testade mot en nexus.

Flytet i nexusen är ju omtalat. Och visst flyter den. Men gör inte andra lurar det också, när man börjar pilla på launchers eller andra ROMs?

Jag hade flera anledningar att välja Android, kul att utveckla till tror jag. Men jag vet egentligen inte vad som skiljer just nexusen från andra telefoner. Jag har inte tyckt om t.ex htc tidigare. Tycker det har varit laggit och fult (sense). Men om de är lika lätta att "trixa" med som med nexusen så borde de kunna få samma beteende.

Nå, vad är det egentligen man får när man köper nexus s. Förutom en glashal tvål med de senaste uppdateringarna?

4. PolkaMan

PolkaMan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Som du säger så skiljer inte hårdvaran. Det är NFC som är nytt där och den böjda skärmen.

För mig är det uppdateringarna som gör det värt. Att få officiella uppdateringar är det som varit största bristen på min magic. Att lägga in custom roms är inte lika smidigt. Jag har haft mkt strul med saker som inte fungerat som de ska. Jag gillar att kunna ändra om så allt blir som jag vill ha det men det ska inte ske på bekostnad av funktionalitet.

5. torsdag

torsdag Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som ovan nämnda är det för uppdateringarna, senaste mjukvaran. Och ser man till "microsofts mobiler" och iphone 4 så skulle man kunna gissa att google även valt att lägga sig på en liknande nivå, om än senare i cyklen, och kanske denna gång fokusera mer på mjukvara inom det närmsta, och en standard på deras market. Ser man till alla som har en android telefon idag så är det ingen som har en med tegra2. Och det lär dröja innan det blir standard. (En 2-kärning mobil är det som känns mest intressant härnäst, men först om det finns användning av det, och då inte endast till spel.)

Och varför en nexus förutom uppdateringarna? Kanske om man vil ha en amoled skärm, samt om man vill ha något bland det bästa hårdvarumässigt, vilket det ännu är. Men inget av det känns som tillräckligt köpargument, enligt mig, utan det är just senaste mjukvaran- och skulle den inte få det av någon anledning så skulle jag baserat på min anledning av köp känna mig "besviken".

6. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Lätt mjukvaruuppdateringarna. Funderade både på Galaxy S och Desire HD innan jag bestämde mig för Nexus S av just denna anledning. Känns oerhört befriande att inte "tillhöra" någon. Prisskillnaden mellan Galaxy S (+minneskort) och Nexus S är försumbar, varför det väger över till Nexus S fördel för mig. Om Nexus skulle kostat ~6000sek skulle jag nog dock inte ansett det värt.